Seljataga puhkusepäevad Kreetal, läheb Tartu ainus portfellita abilinnapea Karin Jaanson täna Tartu volikogus vastu umbusaldushääletusele. Hääbuv Rahvaliit uude võimukoalitsiooni ei mahtunud.
Portfellita abilinnapea lahkub raekojast
Nädal tagasi reedel oli Jaansonil raekojas käsil kabineti koristamine. Päev varem olid Reformierakond ja IRL sõlminud Tartus uue võimuleppe ja pannud ametisse kaks uut abilinnpead. Jaansoni senised vastutusvaldkonnad – rahandus, ettevõtlus ja turism – jäid Argo Annuki juhtida. Annuki õlule pandi ka linnavarad, sest uues linnavalitsuses on senise viie asemel neli abilinnapead.
Just hommikul on olnud uue linnavalitsuse esimene istung, aga seal osales ka Jaanson. Sel nädalatagusel reedel on ta juba portfellita abilinnapea, ühegi vastutusvaldkonnata.
Ise ta tagasi astuda ei soovinud ja valis ametist tagandamise umbusaldamise kaudu. Ees ootas puhkusereis Kreetale.
«Üks väikene asi, mis lehes oli. Sealt jäi mulje, nagu mina oleksin tagurlik, tahan puhata ja ei tea mida,» võttis Jaanson hommikuse ajaleheloo jutuks. «Mul oli see puhkus kuu aega tagasi planeeritud ja ma veel ekstra linnapea käest küsisin. Juba siis olid segased ajad, sest Margus Hanson läks riigikokku ja Jüri Sasi lubas tagasi astuda. Ma olin valmis puhkusest loobuma, sest oli oht, et linnavalitsusel ei tule kvoorumit kokku. Aga linnapea ütles, et mine puhka ikka.»
Nii juhtuski, et korraks oli Tartus kaks rahanduse abilinnapead ja uue linnavalitsuse istungil osales ka eelmise koalitsiooni abilinnapea. Eelmises koalitsioonis olid Reformierakonnaga Keskerakond ja Rahvaliit.
See puhkus polnud siis võetud protokollilise segaduse tekitamiseks?
Lehelugeja võib mõelda küll, et pagana Jaanson, nüüd veel rahva raha eest puhkab. Põhjus ei ole selles. Kui asju oleks korrektselt aetud ja osatud ette näha, oleks võinud töösuhte varem lõpetada.
Mida te arvate viisist, kuidas senine koalitsioon lõpetati?
No vaat, siin see ongi.
Minu tulek poliitikasse oli juhuslik, aga see ei olnud ootamatu valik, sest olin avalikus sektoris nende teemadega tegelnud. Poliitikutel on kehv maine ja poliitikutest räägitakse halvasti. Mõtlesin, et kui ise ei ole selline, siis suudad poliitikat muuta. Aga see lõpp oli minu jaoks küll üllatav.
Ma ei tea, kas seadus seda tõesti ei võimalda, et kui ühe koalitsiooni tegevus lõpeb, siis valitsus astub korrektselt tagasi ja tuleb uus. Sel viisil saab ilusti ära lõpetada olemasoleva, saab korrektselt kas tänada või sõimata, kui on põhjust.
Nüüd inimesed lihtsalt kaovad ühel päeval ära ja ongi kõik. Et ma umbusaldamise tee valisin, tuli põhiliselt sellest, et ma tahaks ikkagi, et mul oleks võimalus tänada inimesi ja volikogu, kellega ma olen viis ja pool aastat koostööd teinud.
Teine asi, et kui puudub planeerimis- või juhtimisvõime, et mis etapil mingid asjad tulevad, miks siis mina peaks olema see hea inimene, kes aitab uuele koalitsioonile asfaltteed sillutada?
Täna on ju veel eriti kentsakas, tahtsingi vaadata seda käskkirja, millega mind tehti portfellita abilinnapeaks. Loodan, et olin juba istungil portfellita.
Kuidas istung läks?
Seal polnud väga keerulisi sisulisi punkte, mis nõudnuks olulist vaidlemist. Läks rahulikult ja kiiresti.
Millest koalitsiooni lagunemine teie meelest algas?
Mina näen, et algaski tol neljapäeva südaööl. Võime muidugi öelda, et lagunemine hakkas siis, kui Vladimir Šokman ei saanud volikogu esimehe valimisel hääli kokku, et õhus oli mingeid märke koalitsiooni probleemidest.
Aga et teadlikult oleks räägitud partnerile koalitsiooni lagunemisest, seda ei juhtunud enne kui südaöösel, mil Kruuse teatas. Vana koalitsiooni viimasel kokkusaamisel küll arutleti, et on murekoht, kuidas volikogus hääled kokku saada, aga see lõppes sellega, et koalitsioon jätkab.
Et siis Kruuse kinnitas seda selge sõnaga?
Jah. Ja õhtul kümne paiku ta veel helistas. Lõpetas, et sa, Karin, mine nüüd ka ära magama. Olin teatrist tulnud, vaatamast «Maria Stuardat» ja jäin kodus vaatama «Kättemaksukontorit».
Kas te koalitsiooni koostöös tajusite sisulisi probleeme, et oli põhjust laiali minna?
Ma küll ei ole tajunud. Kui vaadata uue koalitsiooni pressiteateid, et nüüd on lastesõbralik linn ja nüüd teeme lasteaiakohti, no see oli ka eelmises koalitsioonilepingus. Teemapüstitused on samad.
Linnapea on rõhutanud, et oli erinev arusaam linna juhtimisest. Kuid kui tahad organisatsioonis teha reformi, teha ümberkorraldusi, nagu nüüd sooviti, et üks abilinnapeakoht oleks vähem, siis sellisest eesmärgipüstitusest üksi ei piisa. Peaks olema läbi mõeldud struktuur ja ülesannete jaotus: kust annab kokku hoida ja missugused valdkonnad kokku sobivad.
Kas saab ikka linnavarad ja rahanduse kokku panna ühe abilinnapea alla? Võib tekkida olukord, kus eelarve tasakaalus hoidmiseks on suur surve vara müügile või vastupidi, vara korrastamiseks on vaja raha juurde. See on vaid üks näide.
Arutada tuleb ka ülesannete delegeerimist. See ei ole päris nii, et hüppad, hops, uksest sisse, et on vaja värskendust, et kas sa ei taha hariduse abilinnapeaks saada.
Peaks suutma uuendust tervikuna mingis versioonis esitada, et sellest kavast saab aru ja seda on võimalik arutada.
Miks te ei tahtnud juhtida haridust?
Minu elu põhimõte on, et kui sul on kogemus ja teadmised mingis valdkonnas, on see oluline pagas, et tööd hästi teha. Teine oluline moment – see töö peab olema südamelähedane ja meeldima.
Olin ka varem tegutsenud nendes valdkondades, millega töötasin linnavalitsuses. Olin maavalitsuses arenguosakonnas, ülikoolis teaduse ja arendusosakonnas – ikka arenguteema.
Juhte on laias laastus kahte tüüpi, ühed on saneerijad, keda saadetakse ettevõttesse, kui midagi on kehvasti ja vaja korda teha. Tunnebki sellest rõõmu, teeb ära, läheb edasi. Mina natuurilt ei ole seda tüüpi.
Pealegi oli mul väga palju asju pooleli. Näiteks tervise- ja heaolutööstuse teema. Linnarahanduse reform, mida on põhjalikult ette valmistatud ja mis on organisatsiooni muutev. Lennunduses oli plaanis Finncom ja Blue1 kutsuda suveks Tartusse, et kombata Helsingi lendude võimalust.
Ma ei ole see tüüp, et viskan pooleli oleva lihtsalt nurka.
Pole saladus, et Reformierakond on teid üle kutsunud, ka võtmes, et võiksite jääda raekojas tegema sama tööd, mis seni.
Jah. Juttu on olnud, aga mitte nüüd koalitsiooni muutmise käigus.
Mis teid hoiab marginali-seerunud Rahvaliidu juures kinni?
Täna ei hoiagi miski. Viimased riigikogu valimised andsid selge märgi, et Rahvaliidus on asjad halvad. Tõenäosus, et erakond sellest august välja tuleb, oli minu meelest nullilähedane. Minu põhimõte on, et vastutada tuleb lõpuni, olgu see heas või halvas. Lootsin, et juba detsembris otsustab erakonna kongress Rahvaliidu tegevuse lõpetada, paraku seda ei juhtunud.
Aga piltlikult öeldes tuleks kadunuke ka korralikult maha matta.
Kadunuke istub Tartu volikogus kahel toolil edasi ja võiks eeldada, et te naaste volikokku?
Ega see ei ole kindel. 28. mail on erakonna kongress, kus võib-olla otsustatakse erakond laiali saata. Mina olen otsuse teinud, et astun erakonnast välja. Rahvaliit vajaks tõsist imet, aga mina sellesse enam ei usu.
Tartu volikogu kohad jäävad. Siis istuvad seal lihtsalt kaks erakonda mitte kuuluvat inimest.
Mida te edasi teete?
Veel ei tea. See kõik siin on olnud ootamatu. Kõigepealt käin puhkusel ära.
Pisukest mitte väga hoolikalt varjatud solvumist juhtunu pärast on teie puhul märgata.
Kui ma selle töökoha vastu võtsin, andsin algusest peale aru, et iga päev võib olla viimane. Seda on Eesti poliitikas näha olnud. Seda illusiooni polnud, et ma olen siin igavesti või pensini välja.
Ma tänan saatust, et mul on olnud suhteliselt pikk aeg seda tööd teha. Kurb on, kui mõtled asju ja alustad, kuid tegevuse vilju ei näe. Mina selles ametis jõudsin. Meil kõigil on hästi oluline, et oleksime elus vajalikud ja see vajalikkuse tunne saabki tekkida, kui on piisavalt palju aega, et näha tulemust ja sellest on teistele inimestele kasu.
Ei ole siin solvumist, aga see asjade käik… Kui see oleks loogilises järjekorras toimunud, oleks olnud kergem vastu võtta.
--------------------------------------------------------------
Mis ära sai tehtud?
Karin Jaanson võtab kokku:
Rahanduses: 2006 algas pikemaajaliste eelarveprognooside koostamine, et saaks tulusid ja kulutusi paremini planeerida. See aitas hoida rahandust korras ka rasketel aegadel, kui riigi kärped olid tohutud.
Ahhaa: Hoone rajamine sattus Ameerika raudteele, esimeses hankes oli hind 500 miljoni krooni ringis, kordushankel läks ehitus odavamaks ja majanduslanguse tingimustes õnnestus Euroopa tõukefondidest ehitusraha leida.
Ettevõtluses: Selge on, et Tartu ettevõtlust on vaja muuta rahvusvahelisemaks, kohalikule turule suunatus piirab kasvuvõimalusi. Vaja on eksportida ja ka välisinvesteeringuid. Vaja on suurendada koha atraktiivsust. Et aastal 2006 Turu kõrgemast majanduskoolist sai tellitud lennunduse tasuvusuuring, oli murrangu koht. Sinnani oli nii riigi kui Tallinna lennujaama poolt suur vastuseis Tartu lennujaamale, sest Tallinna lennujaam on nii lähedal.
Ravila ja Ropka tööstuspark võimaldavad huvilistele kohe alustamiseks krunti pakkuda. Ja muidugi teaduspargi areng, ettevõtlusele on vaja pooltööstuslikke laboreid, Protolab on valmis ja käib Nanolabi rajamine.
Turismis: Kuigi Tartu oma loomult pole turismilinn, pigem teaduse linn, toetab turism Tartu majandust tugevalt ja loob töökohti. Külastusnumbrid paranevad. Koostööd ja turundust on arendatud. Väga positiivne oli Eesti konverentsibürooga liitumine, kes tegeleb meie linna turundamisega. Konverentsisaadikute programm on käima läinud.