Läinud kevadel olid Tartu ülikoolis rektori valimised. Valimiseeskirja järgi osaleb ka üliõpilasesindus rektori valimistel. Mullu koondasime üliõpilasesinduse eestvedamisel seisukohad, millest uus rektor võiks juhtimisel lähtuda. Aasta hiljem taas valimiste lävel olles istusime üliõpilaskonna esindajatega kokku ja arutasime, kas ja kuidas on tudengite ootused muutunud.
Eleri Pilliroog: millist rektorit tahab üliõpilaskond?
Esiteks tuleb kindlasti vaadata kandidaati ennast. Tartu ülikooli kui suure ja hierarhilise süsteemi ees on tihtipeale vaid üks nägu ja nimi – rektor. Tema peab suutma juhtida ja eest vedada tugiüksusi, nelja valdkonda ning kümneid instituute. Kuigi kõigi teiste ülikoolis töötavate inimeste kaasabil, teeb ta seda ainuisikuliselt.
Rektor peab võtma sihiks suuremad ja laiemad eesmärgid, sel positsioonil ei saa töötada juhtimiskogemuseta. Seega, tulevane rektor, omanda ja rakenda juhtimiskogemusi, olgu need siis suured või väikesed.
Nagu öeldud, ainult oskustest ei piisa. Mulle meeldib väljend, et liider on justkui pusle kokkupanija – ainult tema saab näha, kuidas kõik tükid kokku sobivad ja terviku moodustavad.
Tulevasel rektoril peab olema ühiskonna ja ühtlasi enda arengu kohta visioon, ta peab seadma arengueesmärgid ja koostama plaani nende saavutamiseks. Iga detail on oma värvide ja mustritega pusletükk. Ülikooli juhtimisel saab vaid rektor koos rektoraadiga näha üldpilti ja pusletükid kokku viia. See ei ole lihtne, kuid meeskonnatööna leidub igale probleemile lahendus. Kuulata tuleks valdkondi ja instituute, kuid kindlasti ka tudengkonda ja üliõpilasesindust.
Tartu ülikooli kui suure ja hierarhilise süsteemi ees on tihtipeale vaid üks nägu ja nimi – rektor.
Lisaks juhtimisoskustele ning võimele enda ja ülikooli tööd eesmärgistada on vaja pöörata tähelepanu teemadele, mida rektor soovib oma ametiajal esile tõsta. Leidsime üliõpilaskonna esindajatega, et senisest enam tuleb pöörata tähelepanu õppekvaliteedile.
Praegu seisame teeristmel, kus Tartu ülikool vajab paremaid suuniseid selle kohta, kuidas juhtida õppetööd nii, et see käiks kaasas üliõpilaste ja ühiskonna vajadustega.
Rektor peab tunnustama ja väärtustama õppetöö mitmekülgsust ning tänapäevaste õppemeetodite sisulist lõimimist õppetöösse.
Ühtlasi peab Tartu ülikool rohkem keskenduma teadustegevuse toetamisele, doktorantide toetuste suurendamisele ja õppekavade erialadevahelisusele. Õpitu peab ülikooli lõpetaja jaoks moodustama terviku.
Seepärast on tähtis arvestada üha uute trendidega tööturul ning väärtustada teaduspõhisust ja kõrgharidust kõigis sektorites.