Tartu Linnavalitsusel on koostöös targa linna klastriga valmimas Tartu ühistranspordi liinivõrgu analüüs ja tulevase liinivõrgu lahendus.
Valmimas on Tartu ühistranspordi analüüs ja tulevase liinivõrgu lahendus (1)
Analüüs koos liinivõrgu muudatusettepanekutega valmib eelseisvaks suveks ja suunatakse avalikule arutelule augusti teises pooles. Uuendatud liinivõrk võetakse kasutusele koos uue bussiettevõtte tulekuga 2019. aasta suvel.
Abilinnapea Raimond Tamme sõnul on Tartu linn aastaid panustanud ühistransporditeenuse kaasajastamisse, näiteks toonud liinidele madalapõhjalised bussid, uuendanud bussipiletisüsteemi, loonud reaalaja infosüsteemi, toonud esimesena Eestis tänavatele surugaasil sõitvad bussid. «Ühistranspordi kasutajate arv sõltub peamiselt sellest kui kiiresti on võimalik lähtekohast sihtkohta jõuda ning kui mugav on teenust kasutada,» ütles Tamm. Ta lisas, et lihtne ja loogiline liinivõrk ning kiireid ühendusi toetavad bussigraafikud on selles osas kriitilise tähtsusega. «Vajadused ja ootused on ajas muutunud ning mõistlik on tänase bussiliikluse kujundamisel aluseks olnud põhimõtteid muuta ja koostööpartnerite kaasabil Tartu jaoks sobivaima lahenduseni jõuda,» rääkis Tamm.
Tänaseks on põhjalikult analüüsitud praeguse linna bussiliikluse vastavust elanike liikumisvajadustele. Selleks kombineeriti mitmeid erinevaid andmestikke: bussikaardi valideerimisandmed, linnakodanike fookusgrupiaruteludelt saadud info ning mobiilpositsioneerimise andmed.
Mobiilpositsioneerimise andmed aitasid saada selge pildi tänastest reaalsetest liikumisvajadustest. Muuhulgas selgus, et 99,6% tartlastest elab kuni 500 meetri kaugusel lähimast bussipeatusest, mis näitab, et Tartu on bussipeatustega väga hästi kaetud ning parema kvaliteedi tagamiseks on eelkõige tarvis optimeerida erinevate sihtpunktide vahel liikumisele kuluvat aega. Linnaelanikelt saadud tagasisides toodi välja suurimate probleemidena graafikute kehv ühildumine, kehv ühendus linna erinevate piirkondade vahel ning pikad ja aeglased marsruudid.
Liinivõrgu modelleerimisel arvestatakse järgmisi põhimõtteid: väiksem liinide koguarv, mis on omavahel paremini ühendatud ja sagedasemate intervallidega; ühtlase teenindussagedusega sõiduplaanid, mis tagavad selle, et sarnaseid põhimarsruute teenindavad bussid ei saabu peatusesse samaaegselt; ringliinide arvu vähendamine pendelliinide vastu, mis loob lihtsama liinivõrgu.
Lisaks peetakse analüüsis oluliseks mitmeid tegevusi, mis aitavad kaasa liinivõrgu kvaliteedi parandamisele, nt kogu Tartu ühistranspordi süsteemile ühtse visuaalse identiteedi loomine, erinevate ühistranspordiliikide integreerimine (rongi- ja bussiaegade ühildamine, rattaringluse sidumine ühistranspordisüsteemiga), sujuvate ja kiirete ühenduste loomine.
Liinivõrgu analüüsi teevad Soome ettevõte WSP Finland ja Tartu ettevõte Positium. Tööde kogumaksumuseks on 126 480 eurot, mida osaliselt rahastatakse Targa linna klastri vahendusel Euroopa Regionaalarengu Fondi vahenditest.