Bussidele paigaldatud seadmed otsivad liikluses ohtlikke kohti

Jüri Saar
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Bussijuht Ergo Korbits on uut hoiatussüsteemi katsetanud kaks nädalat ja leiab, et pimenurka jäävate kaasliiklejate tuvastamisel on sellest kindlasti abi. Nendest annab märku helialarm ja ka ere inimfiguur väikesel ekraanil.
Bussijuht Ergo Korbits on uut hoiatussüsteemi katsetanud kaks nädalat ja leiab, et pimenurka jäävate kaasliiklejate tuvastamisel on sellest kindlasti abi. Nendest annab märku helialarm ja ka ere inimfiguur väikesel ekraanil. Foto: Sille Annuk

Kaks Sebe linnaliinibussi Tartus on saanud uudse süsteemi Mobileye Shield+, mis aitab juhil vältida nn pimenurka jäävatele objektidele otsa sõitmist ja teisalt välja selgitada kohti, kus ohuolukordi rohkem ette tuleb.

«Me saame koguda infot, mida me muidu kuidagi ei saaks,» lausus Tartu liikluskorraldusteenistuse juhataja Martin Nelis.

Bussisõitjad võivad uudse süsteemi osi bussist vaevalt märgata. Bussi tagumiste nurkade juurde on pandud tennisepalli mõõtu kaamerad (ümmargusel pildil), mille vaade on suunatud piki bussi külge esiosa poole. Veel üks kaameraga seadeldis on esiklaasi allosas.

Foto: Sille Annuk

Bussijuhile on seatud aga esiklaasi kummassegi serva umbes küljepeegli juurde kaks väikest ekraani, millele ohu ilmnedes tekib inimfiguur.

Bussijuht Ergo Korbits on nüüdseks kaks nädalat uusi seadmeid katsetanud ja kiidab, et süsteem hoiatab, kui keegi on pimenurgas. Mitte ainult et näitab väikese erksavärvilise inimfiguuriga, aga hakkab ka hoiatavalt piiksuma. 

Samamoodi kõlab alarm siis, kui pikivahe ees oleva sõidukiga jääb liiga väikeseks. «No kasvõi siis, kui meesterahvas jääb korraks mingit tüdrukut vaatama, hetkeks läheb tähelepanu kõrvale, siis see hakkab piiksuma, kui eessõitjaga vahe väikeseks jääb,» rääkis Korbits.

Kümmekond alarmi päevas

Praegu tuleb tal päeva jooksul kümmekond korda ette, kui süsteem piiksub. Enamasti pikivahe pärast. «Ma juba tean, millal see piiksuma hakkab, üritan bussi piisavalt kaugele jätta. Kindlasti saaks süsteemi veel paremaks teha, sest pimedas ei näe selle abil midagi,» lisas Korbits.

Mõni koht on Korbitsil juba meelde jäänud, näiteks pööre Sõpruse puiesteelt Jaama tänavasse. Ka pööre Turu tänavast Aidasse ja Riiast Väike-Tähesse.

Korbits ei saa enda sõnul öelda, kas mõni õnnetus on tänu süsteemile olemata. Senises bussijuhitöös pole ta ise veel õnnetuse põhjustaja olnud. Ühel juhul on auto tema bussile Tammelinnas küljelt sisse tagurdanud, aga selle vastu poleks uus süsteem aidanud.

«Aga vahel võib ette tulla küll, et vaatad korra, teise ja kolmandagi, midagi justkui ei ole, aga tegelikult ikkagi on,» lisas ta. 

Aastapikkune projekt

Martin Nelis märkis, et linna soov on tagada kõikide linlaste ohutu ja turvaline liiklemine. Mobileye Shield+ on üks võimalus potentsiaalsete ohtude väljaselgitamisel ja ennetamisel.

Esikaameraga info kogumises, et hoiatada juhti ja saada teavet sõidustiili kohta näiteks tööandjale, pole midagi uut. Seda on transpordiettevõtted varemgi katsetanud. Uudne on aga küljekaamerate abil saadud info pimenurga kohta.

«Süsteemi abil loodame koguda infot, mis võib esmapilgul märkamatuks jääda. Informatsiooni analüüsil saame kavandada tegevust, et suurendada liiklusohutust konkreetsetes kohtades. Süsteem on Baltikumis esmakordne,» selgitas Nelis. 

Süsteem paigaldati kahele bussile, aga need sõidavad rotatsiooni korras erinevail liinidel ja seeläbi saab infot koguda kogu linna kohta. Potentsiaalseid liiklusohtude koondumiskohti on siiski võimalik analüüsida mõne aja möödudes. Linnale on see aastapikkune projekt, misjärel saab hinnata töö tulemuslikkust ja otsustada, kas projekti jätkata.

Aasta hind linnale on umbes 17 000 eurot.

Seni on Nelise sõnul kaardile jõudnud mitmeid punkte, kus liiklejad on jäänud pöörava bussi «vaatevälja». Muu hulgas on tekkinud mõte, et võibolla peaks peatustes tähistama ala, kus on soovitatav bussi oodata ja kus pigem ei tohiks seista, sest buss võib ootajat riivata.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles