Tartu linnavalitsus kinnitas sadamakvartali arhitektuurivõistluse esimese etapi tulemused ning jätkab kolme väljavalitud võistlustöö autoritega arhitektuurilahenduste edasiarendamist.
Sadamakvartali ideevõistlus jõudis poole peale
Ideekonkursi võistlusala asub kesklinnas Emajõe paremkaldal ning on piiritletud Emajõe ja Väike-Turu tänavaga. Alale jäävad nii praegune avaturg kui ka Sadamateater.
Konkursile saadeti 12 tööd.Teise etappi pääsesid tööd «Loovvool», «Puu tänav» ja «Port». Esimese autorid on Salto arhitektid Ralf Lõoke, Maarja Kask ja Martin Mclean. Puu tänava töö tegid arhitektibüroo Kauss arhitektid Kristiina Aasvee, Grete Veskiväli, Urmo Mets, Kaur Talpsep, Mari Renno ja Allan Pilter. Kolmanda edasipääsenud töö autorid on AB Ansambel ja arhitektid Toivo Tammik, Andres Mägi, Veiko Vahtrik.
Turg nihkub
Kõigis väljavalitud töödes pakuti planeeringulahenduse keskmes asuvale avaturule uut asukohta. Linnaarhitekt Tõnis Arjuse sõnul oli juba konkursi lähteülesandes kirjas, et turu asukohta võib korrigeerida, aga tingimus oli see, et turu suurus ei muutu. Ka turu parkla ja kogu muu turuala suurus ei tohi muutuda.
«Kõik need kolm tööd on pakkunud välja, et turu asukohta peaks muutma,» lausus Arjus. «See on ka loogiline, sest nii tagatakse parem ligipääs turule ja tulevastele hoonetele. Ei hakka ristuma kergliiklejad, autod, turu kasutajad ja hoonete elanikud või töötajad.»
«Puu tänava» töös on avaturg tõstetud tulevase hoonestiku ja Turusilla vahele. Turg algab bussijaamapoolsest otsast ning lõpeb enne Emajõge. Turuliste sõidukite parkimiskohad on kavandatud suuresti samale kohale, kus asub praegugi parkimisplats. Samuti näeb võistlustöö ette parkimismaja. Autorid soovitavad ka ajaloolise Puu tänava sihi taastada.
«Loovvool» on paigutanud avaturu rohkem Väike-Turu tänava poole. Töö näeb ette Sadamateatri hoone säilitamise, kuid Arjuse sõnul pole see oluline. «Aga avalikkusele suunatud funktsioon võiks sellel territooriumil olla küll,» täpsustas ta.
«Loovvoolu» nõrgim külg on Arjuse sõnul parkimine, mis on kavandatud suures osas avaturu kohale. «Turg on küll maa peal, aga kogu parkimine on avaturu pealmisel varikatusel. Ehk selleks, et parkida, tõused kõigepealt üles ja siis pead sealt kuidagi alla saama. See on linnaehituslikult veider ja ka kasutada on kehv,» märkis ta.
«Port» on justkui segu kahest esimesest tööst. Turg on samuti pigem avatud Väike-Turu tänava poole, samas on see venitatud Emajõeni välja. Suurem osa parkimisest on lahendatud parkimismajaga.
Kriitikat sai «Port» aga hoonestuse eest, mis on planeeritud Dorpati hotelli jätkuks. «Praegu tekiks siia selline vabaplaneeringuga Lasnamäe või Annelinn, kus majade vahel on eikellelegi ala. See pole privaatne ja pole ka avalik.»
Kolmest tööst kahes on ettepanek ehitada juurde sild. Ühes on markeeritud Soola tänava pikendusena uus jalakäijate sild. Teises töös on pakutud sild Põik tänava pikendusena.
Et kõigis lahendustes on avaturu asukohta nihutatud, annab see Arjuse sõnul võimaluse planeeringuala eri piirkondi välja arendada nii, et avaturgu ei pea vahepeal sulgema.
Tartu linnapea Urmas Klaas rõhutas, et sadamakvartali arendus on seotud ka kaldapromenaadi rajamisega Karlova sadama ja Võidu silla vahele. Promenaadi ehitus sõltub omakorda veeteede ametist, mis jääb praegu promenaadile ette.
Promenaad järk-järgult
«Meil on vaja saada promenaad, veeteede ameti sadama võimalik ümberpaiknemine, avaturu renoveerimine ja selle kvartali arendamine ühele stardijoonele, sest need on omavahel tugevalt seotud,» rääkis Klaas. «See ei tähenda, et kõik tööd peavad algama ühel ja samal ajal, aga tervikpilt peab olema paigas.»
Tartu abilinnapea ja arhitektuurikonkursi viieliikmelise žürii esimehe Reno Laidre sõnul tehakse promenaad valmis etapiti. Järgmisel aastal alustatakse projekteerimist ning 2019 võiks ehitada. Esmalt ehitatakse promenaad välja Karlova sadama ja Väike-Turu tänava vahel.
Arhitektuurivõistluse võidutöö peaks selguma jaanuari lõpus. Esikoht saab preemiaks 10 000, teine koht 8000 ja kolmas koht 6000 eurot. Auhinnafondi raha on välja pannud Eesti kultuurkapital ja Giga Investeeringud. Lisaks Laidrele ja Arjusele kuulusid žüriisse arhitektid Ott Alver ja Tiit Sild ning osa kruntide omanik Janek Veeber.