Tartu ja Tallinna vahel mahuks vurama veelgi rohkem busse (2)

Kaspar Koort
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Täna veereb Tartust Tallinna ja tagasi 
sada kakskümmend bussi. Reisijaid jagub, nii et mõnel väljumisajal võib vaja minna ka lisabussi.
Täna veereb Tartust Tallinna ja tagasi sada kakskümmend bussi. Reisijaid jagub, nii et mõnel väljumisajal võib vaja minna ka lisabussi. Foto: Sille Annuk

Kui lehelugeja peaks selle Tartu Postimehe näppu haarama näiteks kell 8.05, on täna Taaralinnast Tallinnasse startinud juba tosin bussi ja kaks rongi. Järgmise kuueteistkümne tunni jooksul võtab sama teekonna ette veel 48 bussi ja seitse rongi. 

Seega on ühel tavalisel reedel võimalik Tartust pealinna sõita 69 ühissõidukiga, mida õhtupoolsetel aegadel läheb teele neli-viis tunnis. Mõistagi teeb üha suurem väljumiste arv reisijatele rõõmu – paljud linnaliinibussidki ei sõida Tartus selliste intervallidega –, kuid teisalt paneb ka küsima, kas ehk turg juba täis ei ole ning kas sõitjaid ikka jagub. 

Novembris tuli turule Go Bus, kes pani käiku kolmveerandtundidel startivad bussid, 15 Tartust ja 15 Tallinnast. Detsembrist tihendab graafikut ka Lux Express, kes lisab uusi väljumisi täis- ja pooltundidele ning hakkab Tallinna ja Tartu vahel sõitma 62 korda päevas.

Tavapärased lisareisid

Lux Express Estonia kommertsjuht Märt Sibrik märkis esmalt, et uusi väljumisi ei saa vaadata selles kontekstis, nagu oleks Go Bus neile kinda visanud: liiniload olid taotlemisel juba kevadest, kuid protsess võttis aega oodatust kauem.

Ta lisas, et kuigi uus vedaja tõi turule elevust, ei näe Lux Express seda ohtu, et nende kliendid kuhugi kaoks. Pigem vastupidi, sest sügis on olnud selline, et igal nädalal on tulnud teha ka lisareise.

Sibriku sõnul on võrreldes eelmise aastaga kasvanud Tartu–Tallinna liinil sõitjate hulk 20 protsenti, kuid kasvuruumi oleks veelgi. Igasuguseid arve analüüsitakse pidevalt, kuid et Eesti kaks suurimat linna on omavahel nii põimunud, siis pole küll karta, et Lux Express kuskilt otsast hakkaks väljumisi maha võtma, ütles Sibrik.

Go Busi arendusjuht Kaur Sarv märkis, et konkreetset piletimüügiarvu ettevõttel veel ei ole, kuid tundub, et nende sinised bussid on omaks võetud ning läheb päris kenasti. Ka Go Bus on pidanud reedeti ja pühapäeviti käiku panema lisabusse.

Ka Sarv arvas, et tegelikult jaguks väljumistele veelgi mõistlikku ruumi ning on katmata kohti, kuid nad ise uute reisidega ei kiirusta. Pigem soovitakse asi sisse töötada ning otsused tehakse kevade poole.

«Ma ei vaataks seda asja mitte niivõrd Tallinna ja Tartu vaatepunktist, vaid võrdleks laiemalt Põhja- ja Lõuna-Eestit. Tartust on kujunenud omamoodi sõlmjaam – kui tahad pealinnast lõuna poole sõita, siis ega tihti otse ei saagi, tuleb Tartus ümber istuda,» tõi Sarv välja veel ühe nüansi, miks kahe linna vahet sõitjate arv aina suureneb.

Uusi väljumisi ei saa vaadata selles kontekstis, nagu oleks Go Bus neile kinda visanud, märkis Lux Expressi kommertsjuht Märt Sibrik.

Reisirongiliiklust käitava Elroni juhatuse esimees Andrus Ossip ütles, et valikuvõimaluste lisandumine on reisijale kindlasti positiivne, sest seeläbi on neil järjest enam võimalust sõiduauto asemel valida ühissõiduk.

«Muret tekitab aga suundumus, kus bussiliiklus suuremate keskuste vahel küll tiheneb, aga sageli väiksemate asulate arvel, äsja teatati näiteks Tallinna-Antsla bussiliini sulgemisest,» nentis Ossip samas.

Sõitjaid jagub ka rongi

Ka rongiga Tallinna ja Tartu vahet sõitjate arv on sel aastal kasvanud, oktoobris sõitis ekspressliinil 13 protsenti rohkem inimesi kui eelmisel aastal ja Elron usub, et see trend jätkub ka edaspidi. Eesseisvatel aastatel on Tallinna-Tartu lõigul kavandatud reisirongide liikumiskiiruse suurendamist kuni 135 kilomeetrini tunnis, mis tähendab seda, et siis jõuaks ühest linnast teise ühe tunni ja 45 minutiga. 

Maanteeameti ühistranspordiosakonna juhataja Kirke Williamson tõdes, et praegu liiguvad paljud inimesed suuremate keskuste vahet siiski ka isiklike sõiduautodega.

«Statistika järgi on igal teisel eestlasel auto ja kui arvestada, et igas autos istub keskmiselt kaks inimest, siis on olemas väga palju neid, kes võiksid oma sõidud teha ühistransporti kasutades. Seega julgen väita, et turul on ruumi veel uutele tulijatele,» arutles Williamson.

Ta lisas, et maanteeametil ei ole põhjust keelduda liiniloa väljastamisest, kui veotingimuste rakendamise võimalikku mõju hinnates on taotletaval liinil pakutav teenus samaväärne või parem võrreldes olemasoleva samal liinil seni pakutud teenusega.

Kommentaarid (2)
Copy
Tagasi üles