Respo hakkab tegema haagissuvilaid

ASi Respo Haagised juhatuse liikmed Üllar Kärner(vasakul) ja Toomas Antons näitavad uut haagissuvilat, mille tootmisega alustatakse uuel aastal.

FOTO: MARGUS ANSU/PM/SCANPIX BALTICS

Tartu külje all Tõrvandis tegutsev haagisetootja Respo kavandab järgmisel aastal alustada haagissuvilate tootmist. Esimesed prototüübid on Eesti teedel vuranud juba mitu kuud.

Respo unistas haagissuvilate valmistamisest juba siis, kui firma 1990. aastal alustas. Siis said aga ettevõtte omanikud Ain Antons ja Annes Koppel üsna kiiresti aru, et tollaste materjalidega polnud võimalik konkurentsis püsida. Nüüd ollakse oma vana idee juures tagasi.

Viimased kolm aastat Respot juhtinud Ain Antonsi poeg Toomas Antons ei teinud saladust, et Respo tootearendus liigub lisandväärtust andvate toodete poole. «Tahame pakkuda kõrgtehnoloogilisi lahendusi ning nende hulgas on ka haagissuvilad,» lausus Toomas Antons.

Praegu on levinud eelkõige sellised haagisuvilad, kus on sees magamiskohad, kööginurk, WC ja dušš. Need on aga suured ja kohmakad. Üldjuhul on nende vedamiseks vaja võimsamat autot ja E-kategooria juhiluba.

«Ja siis on teine seltskond, kes armastab käia telkimas. Aga ka telgil on omad miinused. Meie haagissuvila on telgist samm edasi,» ütles Antons. «Seal pole küll WCd ja dušši, aga seal on magamisruum. See on ilmastikukindel, soe ja ilus. Lihtsamad on ilma muu sisustuseta, edasi tuleb juba ka väike varustus, näiteks väliköök.»

Turul tühimik

Respo plaanile annab julgust seegi, et niisugust toodet praegu peaaegu polegi. «Nägime, et selles osas on turul tühimik ja suured haagissuvilate tootjad ei taha seda täita. Nad kardavad, et võtavad iseendalt turu ära,» märkis Antons. «Praegu täidavad seda tühimikku põlve otsas tegijad, Lätist Ameerikani välja. Neid nimetatakse teardropp’ideks.»

Nüüd on Respol valminud esimesed prototüübid ning nende edasiarendamine käib täie hooga. «Katsehaagised sõidavad juba Eestis ringi, aga need on veel Respo kirjadeta,» lausus Respo tootmisosakonna juhataja ja juhatuse liige Üllar Kärner. Kui kõik sujub, siis avalikkusele esitletakse uudistoodet järgmise aasta kevadel Rootsis peetaval suurel vaba aja messil.

Väiksemate mõõtudega haagissuvila eelis võiks olla ka soodsam hind. Kui uued suured ja mugavustega järelveetavad suvilad maksavad enamasti üle 15 000 euro, siis Respo sihib sellest viis korda väiksemat hinda ehk umbes 3000 eurot.

Respo haagissuvila eripära on seegi, et sinna saab edukalt mahutada hobivarustust. Olgu selleks siis mootorratas, jalgratas või kanuu. «See võiks olla Eestis sama populaarne nagu Skandinaavias. Eriti noorte hulgas. Eks kunagi tulevad ka suured suvilad, aga kusagilt tuleb alustada,» arvas Antons.

Respo tootevalikus on praegu kastihaagised, paadihaagised, autoveotreilerid, ehitusmasinate haagised ja furgoonhaagised. Pidevas tootmises on sadakond mudelit, kataloogist võib leida neid aga ligi 300.

Mobiilsed soojakud

Kõige jõudsamalt kasvav turg on Respole soojakhaagised. Need on mobiilsed ehituskontorid, kus on sees näiteks WCd, söögiruumid, riietusruumid. Kõik sõltub tellimusest. «Mõni klient tellib ühte haagisesse kaheksa WCd,» tõi Antons näite.

Enamasti tellivad soojakhaagiseid ehitusfirmad, aga mitte ainult. «Need on alternatiiv ehitussoojakutele, mis tuuakse kohale konteineritega. Aga selleks peab spetsiaalse auto tellima, et saaks soojaku maha tõsta,» rääkis Antons. «Kui ehitus kestab ainult nädala, siis ei tasu nii suurt asja kohale tuua. Kui sul on vaja mobiilsust, siis pole mõtet konteineritega mässata.»

Oma tööaastate jooksul on Respo teinud ka mitmeid eritellimusi. Näiteks ülitugeva konstruktsiooniga teerullihaagiseid. Tartu lennundusmuuseum tellis aga Respolt haagise helikopteri vedamiseks. Viimase aja huvitavamad lahendused on aga seotud just ehitussoojakutega, mida on tehtud meditsiinitöötajatele ja filmiinimestele.

Ettevõtte püüab eritellimusi siiski vältida. «Keegi peab selle inseneritöö kinni maksma. Kui lõpuks läheb müüki ainult üks haagis, siis on selle hind liiga kõrge,» selgitas Antons. «Tänapäeval pole enam nii, et teed paberil joonise valmis ja lähed keevitaja juurde. Laserpingid vajavad programmi ning selleks peab arendusinimene tunde joonestama.»

Soojakhaagiste hinnad võivad kerkida isegi kuni 20 000 euroni. «Kui panna sinna juurde autonoomsed küttesüsteemid, päikesepaneelid ... Üks WC-pott võib maksta 4000 eurot. Selline suudab kümne sekundiga kõik tolmuks teha ja pole vaja mingit kogumispaaki. Aga kõrge hind ei tähenda meile alati suurt kasumit,» rääkis Antons.

Praegu toodab Respo 13 000 – 14 000 haagist aastas. Kõige müüdum toode pole sugugi kastihaagis, vaid hoopis paadihaagis. Viimaseid müüakse enamasti Soome, Rootsi ja Norra.

«Seal on ju igaühel oma paat ja seetõttu oleme paadihaagise arengusse palju panustanud,» sõnas Antons. Paadihaagiste uusim tooteperekond on multirull, mis muudab paatide ja kaatrite pealepaneku ja mahavõtmise vees mugavamaks ning ohutumaks.

«Standardne paadihaagis toetab paati kiilu alt rullidega ja sinna tahetakse otsa peale sõita. Aga sageli on tuul ja lainetus või segab vool. Multirullil ei pea aga sihtima seda väikest kiilurulli. Lisaks on neil reguleeritav silla asukoht,» selgitas Antons.

Ettevõte kasvab

Praegu töötab Respos 130 inimest ning ettevõtte selle aasta käive jõuab tõenäoliselt 17 miljoni euroni. Prognoositav kasum on 1,5 miljonit. «Kasum sõltub paljudest asjadest, näiteks mis hinnaga konkurendid müüvad ja mis hinnaga saame tarnijatelt osasid,» märkis Antons. «Kindlasti ka sellest, kuidas oleme suutnud kevadhooaega planeerida. Meie müük on hästi hooajaline.“

Kärner lisas, et väga palju oleneb Respo käekäik ka ilmast. «Praegu teeme näiteks mootorsaanihaagiseid, aga kui lund ei tule, siis jäävad need seisma. Raha on all kinni, aga müüa on raske,» rääkis ta. «Siis tulebki nuputada, kuidas neist lahti saada. Aga kui müüd odavamalt, siis kasum kohe väheneb.»

Möödunud aastal toetas Respo tootearendust ettevõtluse arendamise sihtasutus (EAS), mis andis ettevõttele üle 220 000 euro oma arenguplaanide elluviimiseks. See toetus aitas Respol soetada pea 800 000 eurot maksnud laserlõikuspingi ja materjalide etteande masina.

Uuel aastal seisab Respo aga raske valiku ees ehk kas minna üle teisele vahetusele. «Nüüd ongi küsimise koht, kas teha uus hoone või muuta tootmises midagi,» ütles Antons. «Praegu saab küll hooaeg läbi ja ühe aasta veab selle pinnaga veel välja, aga siis on küll suur küsimärk.» Samas on ettevõttel piisavalt maad, et tootmisruume laiendada.

Tagasi üles
Back