Ooperile annab toe lavakujundus

Raimu Hanson
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Elisabetta I (Karmen Puis) on vangistanud Maria Stuarda (Aile Asszonyi). Nende selja taga on Roberto (Oleg Balašov), kes etendab olulist osa nende vastasseisu kulgemises verise lõpuni.
Elisabetta I (Karmen Puis) on vangistanud Maria Stuarda (Aile Asszonyi). Nende selja taga on Roberto (Oleg Balašov), kes etendab olulist osa nende vastasseisu kulgemises verise lõpuni. Foto: Sille Annuk

Vanemuises juurdunud tava tuua loomingulisse töösse appi teatrijõude kaugemalt on kandnud taas head vilja. Äsja esietendunud ooperisse «Maria Stuarda» on andnud oma väljapaistva osa sakslased.


Lavastaja Roman Hovenbitzer on Kasseli elanik. Temaga varemgi koostööd teinud kunstnik Roy Spahn on samuti sakslane, kes seekord, Gatano Donizetti ooperi «Maria Stuarda» lavastuses on kujundanud kostüümid ja lava.

Kui avamängus avaneb eesriie, näevad vaatajad justkui hiigelsuures pildiraamis maali, mille keskmes on Henry VIII.

Viltu ehitatud lava

Samasuguses kostüümis mees (Elmar Pool) askeldab viie kraadi all viltu ehitatud laval, kaaslaseks kaks tüdrukut (esietenduses Susi Ann Kaljas ja Hanna Brigita Jaanovits), kes tema vaateväljast eemal olles kisklevad. Tülitsemise põhjuseks on poisi (Kristjan Põldmaa) tähelepanu pälvimine ja varalaekast võetud kroon.

Publiku ees elustunud maal on vaatajate ees ka veidi väiksemas raamis, kui laval on kuninganna Elisabetta I (Karmen Puis) eluruum. Seesama maal on seinal ka siis, kui tuleb kuninganna poolt vangistatud ja ooperis tema õeks nimetatud Maria Stuarda (Aile Asszonyi) etteaste.

Siin väljendubki kahe sakslase, lavastaja ja kunstniku koostöö suurim õnnestumine. Nimelt on kaht vastasseisus olevat naist ümbritsev lavakujundus peegelpildis.

See lubab tõusta mõttemängude kõrgustesse: üks naine näeb teises seda, milline ta tahaks olla ise. Armastuse poolt õnnistatud meelas Maria Stuarda on valitsejana läbi põrunud, seevastu asjalik valitseja Elisabetta I võtab abiellumist kui riiklikku asja, õigupoolest on ta abielus riigiga.

Kahe naise vahel

Vastasseisus naiste vahel kruvib tahtmatult pingeid Leicesteri krahv Roberto, keda on kehastama kutsutud Peterburi Maria teatri tenor Oleg Balašov. (Aile Asszonyi on Maria Stuarda osas samuti Vanemuise külaline – tema koduteater on rahvusooper Estonia.)

Kõigil kolmel peaosalisel on laulda mahukad ja keerulised partiid. Asszonyi ja Puis said esietenduses oma osatäitmisega hakkama väga hästi ja tunneterohkelt, Balašov aga kangelaslikult.

Esimeses vaatuses selgus, et tenor on häälest ära. Teatrijuht Paavo Nõgene esines enne teise vaatuse algust selgitusega: õietolmuallergia on mõjunud halvasti Balašovi häälepaeltele. Maria teatri laulja pidas vaprasti lõpuaplausini vastu.

Veel üks etendus
• Vanemuise väikeses majas esietendus 5. mail Gatano Donizetti ooper «Maria Stuarda».
• Lavastaja Roman Hovenbitzer.
• Muusikajuht ja dirigent Mihkel Kütson, kunstnik Roy Spahn, valguskunstnik Palle Palmé.
• Kesksetes osades Aile Asszonyi (Estonia) või Alla Popova, Karmen Puis, Valentina Kremen, Oleg Balašov (Peterburi Maria teater), Atlan Karp ja Märt Jakobson.
• Järgmine ja ühtlasi selle
hooaja viimane etendus on 11. mail.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles