Nii maanteeamet kui ka aasta lõpus kaduvad maavalitsused töötavad praegu selle nimel, et järgmise aasta juulist võiks maakonnaliinidel tasuta bussiga sõita. Tasuta bussisõit on kirjas ka vabariigi valitsuse tegevuskavas.
Bussiettevõte kahtleb, kas tasuta sõit maakonnaliinidel lisab sõitjaid (1)
«Ükski asi pole kindel enne, kui see käes on, aga ettevalmistustööd käivad, et 1. juulist 2018 oleks ühistransport tasuta,» ütles Tartu maavanem Reno Laidre. Ta lisas, et eelmisel nädalal moodustasid siinsed vallad Tartumaa ühistranspordikeskuse, mis peale maavalitsuse kadumist võtab transpordikorralduse enda peale.
Rohkem bussisõitu
Reede pärastlõunal Tartust bussiga Laevasse sõitnud Puurmani mõisakooli õpetaja Külli Suvi oli kursis, et tulevast suvest võib ta selle teekonna tasuta ette võtta. Kui Suvi käib kodunt Laeva vallast Puurmanis tööl bussiga, kulub tal piletite peale päevas kaks eurot. Suvi pole täpselt arvestanud, kui palju tal kuus piletitele läheb, sest vahel sõidab ta tööle autoga. Küll aga arvas õpetaja, et kui maakonnaliinidel bussisõit priiks muutub, kaalub ta kindlasti sagedamini bussi kasutada.
Praeguse plaani järgi tuleb bussijuhil edaspidi peale sõitja sisenemist sisestada tuvastisüsteemi tema sihtkoha peatus. Seejärel peab reisija oma sõidu kaardiga registreerima.
Tasuta liinidel saavad edaspidi sõita kõik inimesed igas maakonnas, olenemata elukohast. Mitut maakonda läbival bussiliinil ei ole tasuta sõidu õigus piiratud. Nii näiteks saabki kooliõpetaja Külli Suvi edaspidi Laevast, mis on Tartu maakonnas, käia tasuta bussiga tööl Puurmanis, mis asub hoopis Jõgevamaal. Tasuta sõita ei saa aga ekspressiliinidel, nagu näiteks Tartu-Tallinn. Samuti pole tasuta rongisõit.
Pole kahtlust
Tasuta sõidu õigus hakkab kehtima kõikidel praegustel riigi doteeritud maakonnasisestel bussiliinidel ja külgnevaid maakondi ühendavatel liinidel.
Järgmise aasta riigieelarves on tasuta ühistranspordile üleminekuks arvestatud 12,9 miljonit eurot lisatoetust. Tasuta ühistranspordiks on 2018. aasta eelarves arvestatud kokku 34,8 miljonit eurot.
Kuna raha on riigieelarvest eraldatud ja kokkulepped sõlmitud, ei ole majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi avalike suhete nõuniku Mihkel Loide sõnul kahtlustki, et tasuta sõit maakonnaliinidel tuleb.
Go Busi juhatuse esimees Enn Randmaa ütles, et üldiselt on vedajaga teemast räägitud, aga midagi konkreetset kokku lepitud pole.
Praegu valmistavad maavalitsused ja ühistranspordikeskused tasuta sõidule üleminekut ette. Üks sammudest on istuda ühistranspordi teenust pakkuvate ettevõtetega laua taha ja rääkida läbi, kuidas muuta juba sõlmitud lepinguid.
Tartumaal sõidab maakonnaliinidel Go Bus, millel on umbes 275 bussiliini: sinised bussid läbivad Tartumaa teedel aastas üle 3,5 miljoni kilomeetri. Go Bus juhatuse esimees Enn Randmaa ütles, et üldiselt on neile tasuta sõidust räägitud, aga midagi konkreetset kokku lepitud pole. «Praegu on asjad veel hanejalgadel, aga kindlasti loksuvad need paika,» sõnas ta.
On veel vara ennustada, kas reisijate hulk pärast tasuta maakonnaliinide käima lükkamist kasvab. Enn Randmaa avaldas arvamust, et väike kasv võib küll tulla, aga bussisõitjate arvu massilist suurenemist ta ei prognoosi, kuna inimesed sõidavad bussiga ikkagi siis, kui neil vaja on.
Liinimahu suurendamine
Maanteeameti ühistranspordiosakonna juhtiveksperdi Mika Männiku arvates võib loogiliselt eeldada, et sõitjate hulk mõnevõrra suureneb. Kui palju täpselt, näitab aeg. Kui see vajadus peaks tekkima, on Männiku sõnul kõikides maakonnaliinide avaliku teenindamise lepingutes 20-protsendiline puhver, mille võrra saab liinimahtu suurendada.
Õpetaja Külli Suvi ei osanud arvata, kas inimesed tasuta bussisõidu korral rohkem sõidavad. Kuna ta pole päris kindel, kas tasuta sõit jääb kestma, on tema arvates maaelanikele inimestele tasuta sõidust tähtsam stabiilsus ja kindlus, et nad saavad ühest punktist teise liikuda. «Kui see pole aga ainult kampaania, et buss sõidab kuus kuud ja järsku lõpetab sõitmise, siis isegi usun, et kindlasti kasutatakse bussi rohkem,» arvas ta.