Tudengite tasuta õigusbüroos hinnaalandust ei tehta (1)

Kaspar Koort
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Piia Paula Tarvis (vasakul) on oma esimesed nõustamised juba ära teinud, Eva Arumets võtab aga esimesed kliendid vastu täna.
Piia Paula Tarvis (vasakul) on oma esimesed nõustamised juba ära teinud, Eva Arumets võtab aga esimesed kliendid vastu täna. Foto: Sille Annuk

Tartu ülikooli õigusteaduskonna kolmanda kursuse tudeng Piia Paula Tarvis on üks erakordne noor daam. Nimelt vaimustub ta korteriühistute problemaatikast, mis tavalisel inimesel paneb aju kiiresti kärssama. 

Tema kursusekaaslane Eva Arumets on aga kodus lepingute kirevas maailmas. Oma teadmisi rakendavad nad lahkesti kaaskodanike hüvanguks, sest toimetavad sel sügisel tudengite õigusbüroos.

Kokku on tasuta õigusabi pakkuvaid üliõpilasi kakskümmend, korraga on klientide probleemidele lahendusi leidmas kaks tudengit. Kui Eva Arumets saab oma tuleristsed täna, siis Piia Paula Tarvise poole on esimesed kliendid oma muredega juba pöördunud.

«Kõigepealt oli selline juhtum, kus tuli lihtsalt pool tundi kuulata. Inimesed ikka tahavad, et neid vahel ära kuulataks,» kirjeldas Tarvis oma esimest nõustamiskogemust.

Põhjalik töö

Tudengite õigusbüroo juhendaja on Andreas Kangur, kelle ideest 2000. aastal büroo ka sündis. «Toona pakuti tasuta õigusabi minimaalselt. Kuid seda oli hädasti tarvis nii abivajajatele kui ka meile, andmaks tudengitele praktilist väljundit ja kogemust,» meenutas Kangur algust.

Sellest ajast peale on õigusbüroo igal aastal paariks kuuks uksed lahti teinud. Sõltuvalt tudengite arvust on büroo olnud mõnel aastal avatud lausa kuuel päeval nädalas, sel sügisel oodatakse kliente neljal päeval. Sügissemestril ollakse avatud 9. detsembrini, kuid Kangur märkis, et plaan on nõustamist pakkuda ka kevadsemestril.

Iuridicumi esimesel korrusel paiknevas väikses kabinetis selgitavad klientidele seadusepügalaid kolmanda aasta tudengid ja magistrandid. Andreas Kangur märkis, et kohtunike käest on ta saanud tagasisidet, et tudengid teevad põhjalikku tööd, ning see teeb mõistagi head meelt. 

«Hinnaalandust me mingil juhul ei tee,» rõhutas Kangur. «Soovime pakkuda parimat võimalikku õigusnõu ja selle kõrvalt anda tudengitele kogemuse, et õigusküsimustes üle nurga lasta ei saa.»

Keerulisemad kaasused käivad läbi ka Kanguri enda laualt, kuid ta märkis, et kui asi läheb liiga keeruliseks või nõuab temaatikaga süvitsi te­­geleva spetsialisti kaasamist, saadetakse abivajaja edasi ja kui vaja, aidatakse koostada ka riigilt õigusabi saamise avaldus. 

Klientide tagasiside on olnud valdavalt positiivne ning Kangurile meenuvad vaid mõned juhtumid, kus inimesed on nõustamise järel rahulolematust avaldanud. Kuid siis on asi olnud selles, et klient on ise kõik vaidlustamistähtajad mööda lasknud ning nii on raske midagi ette võtta.

Pärandusest kiiritamiseni

Püsiklientuuri pole büroole nende aastate jooksul tekkinud, kuid neid, kes mõne aja möödudes taas uksele koputavad, on ikka. 

Klientuur on Kanguri sõnul väga laia spektriga, ulatudes pensionäridest ettevõtjateni. Nende juurde ei satu vaid suurimaid jõukurid, nood liiguvad teistes sfäärides.

Põhiliselt pöördutakse bü­­roosse perekonnaõiguslike prob­­leemide pärast, palju on ka pä­­randiga seotud asju ja võlaõiguslikke vaidlusi. «Naabritega vaieldakse palju ning kaasomand on üks saatanlik asi, selle pärast minnakse kaklema varem või hiljem,» nentis Kangur.

Ette on tulnud ka markantsemaid lugusid. Nii on kurdetud, et kellegi ellu on sekkunud üleloomulikud jõud. Paaril juhul on inimesed olnud aga veendunud, et nad on langenud salajase kiiritamise või gaasitamise ohvriks.

On ka selliseid kodanikke, kes tulevad büroosse sooviga kirjutada oma vihamehe vastu korralik hagi, nii et «ta ägaks selle all kaks aastat». Sellisel juhul tuleb inimesele selgeks teha, et päris nii need asjad ikkagi ei käi. Üleloomulike olendite puhul tuleb aga tõsta käed ja nentida, et klienti ei saa aidata, isegi kui tahaks.

Andreas Kangur on veendunud, et vajadus tasuta õigusabi järele pole kuhugi kadunud ning tudengite õigusbürool on põhjust ka järgmistel aastatel oma uksed avada. Piia Paula Tarvis ja Eva Arumets on juhendajaga täielikult nõus.

«See on maru praktiline,» tõdes Tarvis. Ja Arumets lisas, et kogemusele lisab väärtust just see, et tegemist on reaalsete inimeste reaalsete probleemidega. 

«Nii tunned ka ise vastutust anda parimat võimalikku nõu,» resümeeris Eva Arumets. 

Tudengite õigusbüroo 

• Iuridicumis (Näituse 20)

• Vastuvõtt E, K, R 16–19, L 10–13

• Vajalik enne registreeruda telefonil 737 5299 või meilitsi juuraabi@ut.ee

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles