Tartu erakooli ees on hommikuti juba harjumuseks saanud, et lapsi kooli toovad vanemad peatavad oma auto ülekäigurajal, takistades ja ohustades seega rattureid ja jalakäijaid.
Ei märka või ei taha märgata? Vanemad peatavad auto kooli ees ülekäigurajal (2)
Et ülekäigurajal auto peatamine on lubamatu, peaks teadma iga algaja autojuhtki. Ent leidub vanemaid, kes ei pea ülekäigurada ja rattateed millekski ning jätavad lapse maha panemiseks järjepidevalt auto seisma Tartu erakooli (Tera) ees punaseks võõbatud sebral.
Tähe 4 hoone juures piisab enne koolipäeva algust veerandtunnisest liikluse jälgimisest, et mõista: pikk ülekäigurada, mis on ühtlasi ka rattatee ja seetõttu punase värviga kaetud, on paljudele autojuhtidele muutunud juba harjumuspäraseks kohaks, kus oma koolilast hommikul autost maha panna ja koolipäeva järel peale võtta.
Helena Alekand, kes viib igal hommikul oma viieaastast tütart samas majas asuvasse linnale kuuluvasse Karoliine lasteaeda, kogeb sel punasel rajal iga päev liiklusohtlikke olukordi. Viimati pidas ta seal vestlust lapsevanemaga, kes peatus ülekäigurajal autoga, et oma naine ja laps peale võtta. Kuna laps oli turvatooli eas, siis kulus tema tooli panekuks üsna pikalt aega, enne kui auto lahkus.
Alekand pidi enda ja sõbranna lastega kasutama autost möödumiseks sõiduteed, mis on sel kurvipealsel kohal niigi kitsas. Ta kirjeldas, et teinekord lähevad nad tütrega lasteaeda kumbki omal rattal sõites. «Nädalast nädalasse näen, kuidas need vanemad seavad teiste liiklejate elu ohtu,» oli naine nõutu.
Juhid on leidlikud
Sellise hoolimatuse mõistavad üheselt hukka nii Tartu linnavalitsuse liikluskorraldusteenistuse juhataja Martin Nelis, Tartu erakooli direktor Marjeta Venno kui Tartu politseijaoskonna ennetus- ja menetlustalituse piirkonnavanem Tarmo Stokkeby.
Nelise sõnul paigaldas linn sinna mõnda aega tagasi tõkispostid, mis markeerivad ülekäigurada ja välistaks autodel muru peale parkimise. Nähes aga fotot sellest, kuidas autojuht on leidnud siiski ka viisi nende postide taha parkida, tõdes Nelis, et juhid on väga leidlikud. «Kahjuks ei suudeta mõelda sellele, kas auto võiks piirata nähtavust ja panna kaasliiklejad ohtu,» lisas ta.
Samas on Tähe 4 hoone arendajal projekt, mille järgi peaks ta selles kohas välja ehitama eraldussaare, et selline pikk ülekäigurada üldse ära kaoks.
«Siis tuleb politseid teavitada täiendavast liiklusjärelevalve vajadusest. Meie saame küll tähistada, aga järelevalveõigust meil ei ole,» vastas Nelis küsimusele, kuidas praegust olukorda siiski kiirelt lahendada. Lisaks peaks kool tema sõnul tegema sel teemal vanemate seas selgitustööd.
«See on väga paljude Tartu linna koolide ja lasteaedade hommikuse ja õhtuse tipptunni probleem,» märkis Tarmo Stokkeby. «Olen käinud koolides vanematele selgitamas, et oma laps on neile kõige tähtsam, aga tuleb mõelda ka teiste peale. Lapsed, kes autode vahelt üritavad kooli pääseda, võivad seal väga kergelt haiget saada.»
Samalaadsed probleemid on tema sõnul ka Forseliuse ja Härma kooli juures. «Aeg-ajalt, kui koolid ja inimesed pöörduvad, et asi läheb väga hulluks, siis me pisteliselt kontrollime ja suuname,» sõnas ta, ent lisas, et Tähe 4 hoone juures pole patrull siiski käinud.
Võiks ka jalutada
Tera direktor Marjeta Venno ütles, et mõnda aega tagasi oli kool hädas vanematega, kes püüdsid keelumärkidest hoolimata kitsukest sissesõiduteed pidi oma lapsed kohe kooli ukseni sõidutada, seades sedasi teised lapsed ohtu. Siis käis kooli juhtkond ise neid korrale kutsumas.
Kool on ka vanematele selgitanud, et lapsi pole vaja nii lähedale kohale tuua, nad võivad kooli jalutada ka mõnest kõrvaltänavast. Nüüdset, ülekäigurajal peatumise probleemi pole Venno märganud, kuna tuleb ise tööle teiselt poolt maja.
«Kui liiklusreeglid unustatakse ära, siis selleks pole ühtegi vabandust, on sul kiire või mitte,» sõnas Venno ja lubas vanematele sellekohase kirja saata. «Võib olla on ketserlik mõte sinna ühel hommikul ka üks politseinik kutsuda,» lisas ta.