Go Bus: lepinguga läheb kiireks, muidu jäävad gaasibussid kütuseta
Tartu bussihange on takerdunud kohtuvaidlustesse

AS Sebe gaasibuss Eesti Gaasi maagaasi tanklas Tähe tänaval.

FOTO: Margus Ansu

Tartu bussihankel linnale odavaima pakkumise teinud Go Bus hoiatab, et kui lepingut lähiajal ei tule, võib ohtu sattuda õigeks ajaks piisava jõudlusega gaasitankla valmimine. Paraku on hanke üle käimas kolm kohtuvaidlust.

Go Busi esindajad nentisid reedel, et gaasitankla ehituseks tuleb arvestada poolteist aastat, muidu võib minna nii, nagu Võrus, kus gaasibussid olid, aga gaasitanklat mitte. Ja bussid seisid jõude.

Go Kinnisvara Lõuna regiooni juht Mati Filatenko ütles, et selline rajatis üleöö valmis ei saa. Aega võtab ehitamine, projekteerimine, lubade hankimine ja gaasikompressorite tellimine.  «See pole ainult Go Busi mure. Ükskõik, kes lõpuks võidab,» sõnas ta. «Nägime ju isegi, et Võrus jäädi hätta, polnudki busse kusagil tankida.»

Uuel hankeperioodil,  mis algab 2019. aasta juulist, peavad Tartu linna nõudel olema kõik bussid gaasibussid. Gaasibusse on ka praeguse vedaja Sebe bussipargis, kuid vahe on hulgas. Sebel on kaheksa gaasibussi, uuel vedajal peab neid olema 64.

Gaasibusse on ka praeguse vedaja Sebe bussipargis, kuid vahe on hulgas. Sebel on kaheksa gaasibussi, uuel vedajal peab neid olema 64.

Sebe juhatuse liige Üllar Kaljuste ütles, et praegune tankimisvõimsus lubaks neist tankida kolmandiku, kui logistika väga hästi läbi mõelda. Osa busse peaks selleks ka liinilt tankimas käima. «Tekiks paras segadus,» ütles ta.

Go Busi nimetatud ajakulu kohta ütles Kaljuste, et nendel läks Pärnus tanklaehituseks küll alla aasta, kuid see oli ka väiksem tankla ja Go arvestus võib tõene olla.

Busside soetamiseks kulub alla aasta.

Mitu vaidlust pooleli

Tartu linnavalitsus avas bussihankel tehtud pakkumused veebruaris, kuid praegu on teadmata, millal saab võitjaga lepingu sõlmida.

«Fantaseerin, et aasta lõpus, kui ei teki uusi asjaolusid,» sõnas Tartu linnasekretär Jüri Mölder. «Kui asjaolud on meile meile soodsad, ka varem.»

Kuid praegu on käimas kolm kohtuvaidlust ja ühega seoses on rakendatud ka esialgset õiguskaitset, mis keelab linnal lepingut sõlmida. See üks on Hansa Bussiliinide kaebus selle kohta, et Go Bus justkui tegi põhjendamatult odava pakkumuse, selgitas Mölder.

«Halduskohus  nendega ei nõustunud ja jäi samale seisukohale kui riigihangete vaidlustuskomisjon, et linn on õigesti käitunud. Kuid see ei takista neid edasi vaidlemast järgmises kohtuastmes,» lisas ta.

Teine kohtuvaidlus on seotud Eesti Bussiga, kes vaidlustab riigihangete vaidlustuskomisjoni otsust, et linnavalitsus ei oleks tohtinud parandada Eesti Bussi pakkumuses olnud arvutusvigu ja selle asemel oleks tulnud Eesti Bussi pakkumus tunnistada mittevastavaks. Halduskohtus on Eesti Buss saanud võidu. «Vako arutas seda Hansa Bussiliinide vaidlustuse pinnalt, kuid kohtu hinnangul polnud Hansa Bussiliinidel vaidlustuse esitamise õigust,» ütles Mölder

Hansa Bussiliinide juhatuse esimees Andres Puskar saatis selle peale pressiteate, mis oli linna suhtes kriitiline. «Bussitranspordi turg on väga konkurentsitihe ja suurte tööde nimel tuleb vaidlusi ette alatasa, kuid mitte midagi nii küünilist ei ole viimastel aastatel enam nähtud. Meil on põhjust arvata, et Tartu linnavalitsus üritas varjata olulist pakkumust puudutavat informatsiooni, mis annab meile omakorda aluse väita, et tegemist on tahtliku kokkumänguga ühega pakkujatest,» sõnas Puskar.

Hansa Bussiliinid esitas ka apellatsioonikaebuse. Linnavalitus Hansa Bussiliinide süüdistustega ei nõustu.

«Meid huvitab, kas Go Busi pakkumus on realistlik ja kas Go Busi pakkumus on edukaks tunnistatud õiguspäraselt, » ütles Mölder. «Hansa Bussiliinid heidavad ette, et me varasemat otsust Eesti Bussi pakkumuse vastavaks tunnistamise kohta pole tühistanud. Kuid sellega saaksime veel ühe vaidluse juurde, mis viib meid veelgi kaugemale peaeesmärgist, millekss on hankelepingu sõlmimine. Vaidlused teemal, kes on teine või kolmas, on meile ebaolulised. Sellele me ressurssi raisata ei soovi. Samuti on linnavalitsusest ebamõistlik eeldada, et me tühistaksime Eesti Bussi pakkumuse vastavaks tunnistamise otsuse olukorras, kus kohtuvaidlus selle üle alles käib.»

Kolmas vaidlus on seotud Eesti Bussi kaebusega ja käib selle üle, kas Go Busi pakkumus on põhjendamatult madal. Eesti Buss vaidlustab Vako otsust, millega jäeti nende vaidlustus Go Busi pakkumuse suhtes läbi vaatamata. «Vako jättis selle läbi vaatamata, sest luges Eesti Bussi pakkumuse mittevastavaks. Sellega Vako silmis polnud Eesti Buss enam pingereas teisel kohal ega saanud ka esikoha pakkumust üldse vaidlustada,» selgitas Mölder juriidilisi nüansse.

Kuhu see vaidlus välja viib, ei ole teada.

Möldri kokkuvõte: «Meil on kaks vaidlust teemal, kas Go Busi pakkumus on põhjendamatult madal. Ühes vaidluses on halduskohus otsuse teinud, teisel puhul käib arutelu alles menetluslike nüansside üle. Ja kolmas vaidlus on, kas linn tohtis parandada ühes pakkumuses olnud arvutusvigu. Pretsedenditult käib aga suurem võitlus teise, mitte esimese koha pärast.»

Ettevalmistusi võib alata

Tartu linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak ütles, et Go Bus saaks tankla rajamise ettevalmistustega alustada, teha paberitööd ja pidada eelläbirääkimisi.

Go Kinnisvara Lõuna regiooni juht Mati Filatenko vastas aga, et igaks juhuks ei tahaks nad nii spetsiifilise objekti alla raha panna, kui ei ole kindlust, et leping tuleb.

Haak ütles, et tema ei tea küll öelda, millal leping sõlmitakse, aga praegu ei ole mingit alust arvata, et see sõlmitakse kellegi teisega kui Go Bus. Kui nad just ise pakkumusest ei tagane, kuid sellega kaasnevad trahvid.

Haak ütles, et väga tõsiseks ta praegu olukorda tankla ehituse küsimuses ei pea, sest temale on varem öeldud, et sellega läheb natuke üle aasta. «Mingil ajahetkel võib see olukord saabuda, kuid ma usun, et enne kevadet veel ei ole kriitiline,» lausus ta Go Busi tõstatatud mure kohta.  «Võibolla on neil muud vajadused leping saada.»

Mölder ütles aga, et linlased ei pea muretsema, bussid seisma ei jää.

Go Bus pakkus Tartu bussihankel arvestuslikuks aastahinnaks 6,6 miljonit eurot, Eesti Bussi hind pärast vigade parandamist on 7,28 miljonit ja Hansa Bussiliinidel 7,45 miljonit.

Tagasi üles