Tegelikult nad ei ole ju seal skate-pargis.
MK: Mingi hulk kindlasti on, aga see on väike. Mõni käib igal õhtul jõusaalis, aga keegi ei hakka ju munitsipaaljõusaali tegema mingi väikse rühma huvi põhjal. Aga noorte puhul tundub, et see väike huvirühm ongi ainus, mida sihitakse.
Aga kas noori üldse peab sihtima? Kas nad üldse tahavad oma kodukoha asjades kaasa rääkida?
MK: Meie ei saa vastata sellele küsimusele, kas noort huvitab see, et tema kodukohta, olgu siis Tartusse või mujale, tehakse näiteks kergliiklustee. Aga selles omavalitsuses kandideerija peaks välja uurima, kas see noori huvitab või mitte. Nad ei saa lihtsalt automaatselt eeldada, et neid huvitab ainult rulapark.
HN: Tartus elavate noorte puhul on ka see aspekt, et paljud neist ei ole siia sisse kirjutatud ja käivad lihtsalt Tartus koolis. Valima lähevad nad ju ikkagi oma kodukohas.
MK: Kampaania «Noored valima» on muidugi hästi tänuväärne, Kersti Kaljulaid ja Daniel Viinalass ja youtuber’id kutsuvad üles noori valima minema, aga keegi ei selgita, miks peab valima ja miks see on oluline.
Millisel moel peaksid poliitikud valimisealisi noori siis kõnetama?
MK: Vähem stereotüüpe. Tuleb vähem rääkida sellest, et noore ja pensionäri hääle garanteerib komm ja pastakas. Meie kogemuse põhjal see ei ole tõsi.
Selle asemel tuleks neile pöörata tähelepanu ja kuulata, mida neil on öelda. Lühidalt: kohelda neid nagu võrdset sihtrühma. Milline iganes valimisaktiivsuse protsent noorte seas lõpuks tuleb, meie hinnangul tuleneb see sellest, et noori on vaadeldud stereotüüpselt selle asemel, et läheneda sisulisest küljest.
HN: Ja unustada see suhtumine, et noori saab kätte ainult sotsiaalmeediast. Nad on ka mujal. Nendega tuleb rääkida varem. Meie kogemus näitab, et sotsiaalmeedia kampaaniad ei ole poliitikutele tulemuslik tegevus. Seda lihtsalt naeruvääristatakse.