Praegu puhkenud diskussioonis on tulnud taas välja lapsevanemate ja noorte hirm, et kutsekooli järel on edasiõppimisvõimalused ahtamad.
Uute õppekavade kehtestamisel vähenes kutsekeskharidusõppes üldjuhul ka õppeaeg ning seda eelkõige üldainete arvelt.
Jah, kutsekeskharidus koosneb kutseoskuste ja keskhariduse komponendist, kuid ilmselgelt pole keskhariduse maht gümnaasiumiga sarnane. Kuna ka riigieksamite sooritus pole kohustuslik, on üsna ootuspärane, et akadeemilise kõrghariduse teel jätkajaid on vähem.
Tartu kutsehariduskeskuse näitel jätkab õpinguid peaaegu viiendik lõpetajatest, kuid enamik neist kutseõppes või rakenduslikes kõrgkoolides. Mullu jätkas 23 kutsehariduskeskuse vilistlast Tartu ülikoolis, kuid see arv võiks olla suurem.
Asi pole kindlasti akadeemilises võimekuses. Pigem ei saa me praegu pakkuda oma õppijatele piisavat paindlikkust. Üks idee on pakkuda lisa-aastat üldainete õppimiseks ja riigieksamite sooritamiseks neile, kes soovivad kindlasti jätkata ülikoolis. Lisa-aasta annaks kindlustunde, et noore haridustee on ju lahti ja isegi paremini sillutatud kui keskkooli lõpetajal. Kasvaks ka akadeemilisel haridusteel jätkajate hulk.
Lisa-aastat võiksid vajada needki, kellele praegune kutseõppe koormus osutub liiga raskeks.
Tuleb tunnistada, et praegu kutsekeskhariduse õppesse sisseastunutest ligi pooled kooli ei lõpeta. Kui mujale ei sobi, siis kutsekas veab välja, on aegunud müüt. Õppimine pole kutsekoolis lihtne, vastupidi, see nõuab pingutust.
Selleks et individuaalsust enam arvestada, peab süsteem olema paindlikum. Laseme mõnel noorel kauem õppida ja harjutada, et ta nõutavad oskused omandaks ja et temast võiks kujuneda proff nii erialal kui töösse suhtumise poolest. Toetame pingutust, mitte kuidagiviisi läbi lohistamist.