Õpilasel ja vanemal on õigus pöörduda kooli hoolekogu poole õpetamist ja kasvatamist puudutavate vaidlusküsimuste korral. Oleks mõistlik ja õiglane, kui õpetajate esindatus hoolekogus oleks samaväärne lapsevanemate omaga ehk üks-kaks õpetajat kooliastme kohta.
On igati mõistlik eeldada, et poliitikud, ametnikud ja kohalikud kogukonnad teevad koostööd. Säärast koostööd peaks projektiraha kulutamise vajaduse asemel juhtima haridussüsteemist ja kodanikuühiskonnast lähtuv sisuline püüdlus usaldusväärsema ja lapsekesksema kooli poole.
Kuid koostööle tuleb anda püsiv voolusäng. Munitsipaalkoolid on seotud konkreetse piirkonnaga. Seetõttu oleks asjakohane hoolekogudusse luua ka koht koolipiirkonnaga seotud asumiseltsi esindajale.
Sisuliselt tähendab see kohaliku kogukonna kaasamist neile pakutava avaliku teenuse korraldamisse. Asumiseltsi esindaja kaudu saab kuuldavaks piirkonna tulevaste lapsevanemate, naabrite ning teiste kooli arengule kaasaelajate hääl.
Poliitikute, ametnike ja kogukonna koostööd peaks projektiraha kulutamise vajaduse asemel juhtima haridussüsteemist ja kodanikuühiskonnast lähtuv sisuline püüdlus usaldusväärsema ja lapsekesksema kooli poole.
Teine ettepanek: asutada kõikide koolide ja lasteaedade juurde vanematekogud kui haridusasutust toetavad organisatsioonid. Vanematekogu esindaja kaasata hoolekogusse.
PGSis kõneldakse kooli toetavatest organisatsioonidest ja isegi nende esindajate kaasamisest hoolekogu töösse. Üks selline saab olla kooli vanematekogu. Piltlikult väljendudes: kui hoolekogu on kooli parlament, siis vanematekogu (miks mitte MTÜ või SA vormis) võiks olla kooli rahvakogu ehk dialoogipartner pidajale ja juhtkonnale ning kooli arengu toetaja.
Tõsi, juba praegu ilmnevad munitsipaal- ja erakoolide ning -lasteaedade juures sellised tendentsid. Toon näiteks, mida Peetri kooli vanematekogu sõnastas oma esmaste eesmärkidena: positiivse märkamine koolitöös ja sellele reageerimine, õpetajate tunnustamine, probleemide märkamine ja neile reageerimine, lahenduste leidmine koolielu puudutavates küsimustes, head algatused, koolivälise tegevuse jaoks lisavõimaluste otsimine, koolikorralduslike küsimuste aruteludes osalemine, (parendus)ettepanekute tegemine, ettepanekute tegemine koolituste korraldamiseks.