Uus asfalditehas Raadil annab Tartu tee-ehitusele kiirema hoo (2)

Jaan Olmaru
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Raadi asfalditehase üks omanikke Silver Reiljan rääkis, et tehas on juba koos, aga käib veel häälestamine ning sel nädalal tehakse esimese proovipartii.
Raadi asfalditehase üks omanikke Silver Reiljan rääkis, et tehas on juba koos, aga käib veel häälestamine ning sel nädalal tehakse esimese proovipartii. Foto: Margus Ansu

Uue asfalditehase taga on Tartu kohalikud tee-ehitusfirmad RoadWest ja Asfaldigrupp. Viimase firma ühe omaniku Silver Reiljani sõnul alustati tehase planeerimist juba eelmise aasta alguses ning selle peamine põhjus oli pidev asfaldipuudus.

«Tartus on praegu kaks tehast: Lemminkäinenil ja Trefil. Aga neil on enamasti suurte maanteede ehitused ja ega nad asfalti kellelegi väga välja ei müü. Sageli on nii, et meie brigaadid seisavad päev otsa, sest asfalti ei ole. Tellime küll hommikul autod ära ja lubatakse, aga ikkagi ei saa,» kirjeldas Reiljan siiani valitsenud olukorda.

Sellest kõigest tulenevalt kipuvadki südasuvel sageli Tartu teede ja tänavate asfaltimistööd venima. «Teed freesitakse küll lahti, aga kinni panna ei saa, sest asfalti ei ole,» sõnas Reiljan. Ta tõi näiteid, kus asfaldi järele on sõidetud isegi Tartust 130 kilomeetri kaugusel asuvasse Rakvere tehasesse. 

Paikne tehas

Reiljani sõnul on Eestis paarkümmend asfalditehast ning paljud neist on liikuvad ehk tehas pannakse püsti just sinna, kus on vajadus. Näiteks kui tee-ehitusfirma võidab suure riigihanke Narvas, siis viiakse tehas sinna. 

Raadile rajatud tehas on seevastu paikne ja seda ühest paigast teise liigutada ei saa. Tehase seadmed on pärit Saksamaa firmalt Benninghoven ning vastav leping sõlmiti juba tänavu jaanuaris.

Tehase tootmisvõimsus on 240 tonni tunnis ehk umbes 2500 tonni päevas.

Pea kolm miljonit eurot maksma läinud tootmiskompleksi rajamine oli Reiljani kinnitusel üsna keeruline, sest seadmed on kohati pea 40 meetrit kõrged. 

«Elevaatorid veavad vajalikud materjalid üles, kus hakatakse kõike läbi segama,» kirjeldas Reiljan ning loetles asfaldi põhilisi koostisosi: liiv, killustik, bituumen. Kokku on võimalik toota ligi paarikümmend erinevat segu.

Tehase tootmisvõimsus on 240 tonni tunnis ehk umbes 2500 tonni päevas. «Me saame hoida tehast töös vastavalt vajadusele. Teistega oligi see probleem, et südasuvel tahtsid kõik juba kell neli koju minna ja nad polnud väga pikast müügist huvitatud. Aga meie põhimõte on see, et kui keegi osta tahab, siis ta selle ka saab,» rääkis Reiljan.

«Tartu kohta on see ikka suur edasiminek. Suvel võib kindlasti tekkida auke, aga suurema nõudluse võtab see maha,» lisas ta.  

Hooaeg kestab pool aastat

Asfaldi väljastuse hetkel on selle temperatuur 165–170 kraadi ning sõltuvalt ilmast saab seda kasutada kuni seitse tundi. «Suvel kuuma ilmaga isegi kauem, aga kui ilm on jahe, siis tuleb see kiiremini ära laotada,» lausus Reiljan. Ta pakkus, et soojal sügisel saab tehast töös hoida detsembrini.   

Esimene koorem peaks uuest tehasest välja sõitma selle nädala lõpus või uue alguses ning suure tõenäosusega kasutatakse seda Soinaste tänava asfaltimisel.

«Tehas on juba koos, aga käib veel häälestamine ja programmeerimine. Sellel nädalal teeme esimese proovipartii. See, kuhu esimene laadung sõidab, sõltub sellest, mis päeval valmis saame. Suure tõenäosusega Soinaste tänavale, mis on meie enda projekt,» ütles Reiljan. Ta loodab, et pangalaenuga finantseeritud suurprojekt tasub ennast ära umbes seitsme aastaga.

Kommentaarid (2)
Copy
Tagasi üles