Päevatoimetaja:
Jens Raavik
+372 739 0371

Lange radadel kihutavad maailma parimad noored krossisõitjad

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Veel kolmapäeval käis Langel krossiradade ettevalmistus.
Veel kolmapäeval käis Langel krossiradade ettevalmistus. Foto: Sille Annuk

Esimest korda Eestis peetav juunioride motokrossi MM toob laupäeval-pühapäeval Lange motokeskusesse üle kahesaja noore tippsõitja rohkem kui kolmekümnest riigist. Lange motokeskuse juhi ja maailmameistrivõistluste peakorraldaja Lauri Roosioru sõnul algas töö suurvõistluste nimel pea viis aastat tagasi ning juunioride MM loodeti korraldada juba möödunud suvel.

«Paraku ei õnnestunud meil siis promootori õigusteks vajalikku rahasummat kokku saada ning võistlus toimus Venemaal. Aga üle-eelmise aasta sügisel võtsime julguse kokku ja ütlesime, et me teeme selle ära. Teadmata, kas meil raha on või ei ole,» meenutas Roosiorg.

Möödunud aasta sügisel otsustaski rahvusvaheline mootorrattaföderatsioon (FIM), et motokrossi juunioride maailmameistrivõistlused peetakse 2017. aasta juuli lõpus Tartu külje all Langel.

Sellest peale on Roosioru sõnul tehtud Langel kõike selle pilguga, et need võistlused tulevad siia. Möödunud suvel käis FIMi komisjon keskust inspekteerimas ja kinnitas, et nii rada kui kogu muu taristu sobib sellisteks võistlusteks.

Suurvõistlused toovad Langele üle maailma kokku 500–600 inimest, sest iga sõitjaga on kaasas ka hooldetiim.

Roosiorg nentis, et korraldusõigusi ei saa siiski kergelt. «Saada nii suur üritus nii väikesesse riiki nagu Eesti nõuab väga tugevat lobitööd. Eelduseks on ka tipptasemel motokeskus,» lausus ta. 

Lange sai valmis viis aastat tagasi ja nüüdseks on seal käinud oma oskusi näitamas mitmed maailmanimed. Eelkõige aitas tuntust kasvatada üritustesari «Tanel Leok ja sõbrad». 

50 lehekülge juhiseid

Konkreetseid ettevalmistusi laupäeval algavaks MMiks alustati juuli alguses. «Meil on ees 50 lehekülge manuaali ja selle järgi ongi viimane kuu aega hommikust õhtuni tegutsetud,» lausus Roosiorg. Ta nentis, et kõik hakkab pihta pisiasjadest: näiteks kui pikk peab täpselt olema stardipuu ning mitu meetrit peab selle taga olema vaba ruumi.  

Ometi tunnistas Roosiorg, et võistlusteks vajalike süsteemide ja linnaku ülesehitus polegi nii keeruline. Palju rohkem pelgas ta seda, kuidas FIMi inimesed tehtut hindavad. «Siiani on kõik öelnud, et terves Euroopas pole sellisel tasemel asja, aga eks natuke ikka pabistad, kas kõik kukub nii välja, nagu tahaks,» sõnas Roosiorg kaks päeva enne võistluste algust.

Suurvõistlused toovad Langele üle maailma kokku 500–600 inimest, sest iga sõitjaga on kaasas ka hooldetiim. Meeskondade ametlik vastuvõtt algas neljapäeval, näiteks austraallased jõudsid aga kohale juba eelmisel nädalal, teisipäeval saabus Jaapan. Esimest korda on oma meeskonnaga lubanud tulla Panama.

Eestil on eelis

Tavapäraselt saab iga riik starti saata viis sõitjat, Eestil korraldajariigina on õigus välja panna rohkem võistlejaid. Eilse seisuga oli Eesti koondises 17 sõitjat, kellest suurimad lootused kõrgele kohale jõuda on Meico Vettikul ja Romeo Karul. 

Laupäeval sööstab rajale ka Järvamaalt pärit Meico Vettik, kes tuli möödunud aastal Venemaal peetud MMil 85cc masinaklassis teisele kohale.
Laupäeval sööstab rajale ka Järvamaalt pärit Meico Vettik, kes tuli möödunud aastal Venemaal peetud MMil 85cc masinaklassis teisele kohale. Foto: Dmitri Kotjuh / Järva Teataja

«Eesti poistele on see ju kodurada ja kindlasti sõidavad nad kõik siin kõvasti,» arvas Roosiorg.  

Eesti mootorrattaspordi föderatsiooni peasekretär Helen Urbanik ütles, et Lange võistlused annavad Eestile võimaluse näidata, et me suudame sellise asja ära korraldada ja suudaksime tegelikult veelgi suuremaid asju teha. 

«Teiseks on nii võimalik kõige paremini ala populariseerida. Nendele noortele, kes sellega juba tegelevad, annab see kindlasti väga kõva süsti jääda ja veel rohkem pingutada,» lausus Urbanik. Tema sõnul on praegu Eestis motokrossi harrastajaid 1500 ringis.

«Ma olen kindel, et me suudaksime ka täiskasvanute MMi korraldada, aga siis peaks ka Eesti riik andma oma abikäe. Kõikides teistes riikides on see nii,» lisas Urbanik.  

Ajakava järgi algavad Langel laupäeva hommikul soojendussõidud ja seejärel kvalifikatsioonivõistlused. Eelsõitudes pääseb igas masinaklassis rajale umbes 70 sõitjat. Pühapäevasele põhivõistlusele saab neist umbes 40. 

Juunioride motokrossi MM

Finaalsõitude ajakava (30. juuli)

  • 11.30 – 65cc I start (15 min + 2 ringi)
  • 12.15 – 85cc I start (20 min + 2 ringi)
  • 13.10 – 125cc I start (25 min + 2 ringi)
  • 14.30 – 65cc II start (12 min + 2 ringi)
  • 15.15 – 85cc II start (20 min + 2 ringi)
  • 16.10 – 125cc II start (25 min + 2 ringi) 
Tagasi üles