Väita, et Tartu kunstimuuseum pakub ERMi ja Ahhaa keskuse kõrval huvi rohkem kohalikele, viitab vaid Lemmit Kaplinski kitsamatele isiklikele huvidele.
Olen ise olnud selline reisimees, kes osalt tänu oma kunstiloolase haridusele käib igal pool vähemagi võimaluse korral ka kohalikus kunstimuuseumis. Ja uskuge või mitte, vähemalt haritud maailmas (pole tähtis kas valges, mustas või kollases) on minusarnaseid inimesi küllaga. Sa ei tea midagi kohalikust kunstist, aga sa saad teada.
Seega on kohalikud kunstimuuseumid esirinnas kohaliku ajaloo ja kultuuri tutvustamisel. Ükski moodne arvutividin kombinaatmuuseumi seinal ei suuda samaväärselt edasi anda selle paiga kunstilugu. Ja alles järgmisena tulevad spetsiifilised ajaloomuuseumid, olgu nad linna-, ajaloo-, rahva- või sporditeemalised.
Uskuge mind: ma ei soovi kellelegi midagi halba ega arva halvasti ERMi kollektiivi püüdlustest. Aga selline «kõige muuseumi» idee jääb siiski pigem 19. sajandisse, mil oligi üks kunstkammer või kuninglik veidruste kogu ühe terve riigi ja kultuuri kohta.
On hea, et Ahhaa keskuse puhul loobuti sellega algul kaasas käinud muuseumi nimest, sest seda see ju pole. Tegu on suurepärase loodusseaduste tunnetamise sõuga, mis siiski ei asenda katsetusi kooli keemia- või füüsikatunnis. Kui rääkida teadusajaloo muuseumist, siis selleks on meie linnas ülikooli muuseum Toomemäel, ehkki sedagi sunnitakse külastajate arvu nimel tsirkust tegema.
Kui vaadata ERMi hoonet, kus samamoodi aeti alguses üles külastatavust, mitte sisu, oli mul kahju omaaegsest erialasest etnograafiamuuseumist. See on sama nagu lugu reklaamitavast kodumasinast, mis teeb kõiki töid. Nagu selline kodumasin ei tee tegelikult ühtegi tööd korralikult, ei näita ka kõike koguv ja näitav muuseum tegelikult mitte midagi piisavalt hästi.