Päevatoimetaja:
Jens Raavik
+372 739 0371

Riiulifirma garantiikiri võimaldas priskelt prassida

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
OÜ Telenord garantiikirja esitanud seltskond istus 24. veebruari hilisõhtul koos lokaalis Suudlevad Tudengid.
OÜ Telenord garantiikirja esitanud seltskond istus 24. veebruari hilisõhtul koos lokaalis Suudlevad Tudengid. Foto: Turvakaamera

Söögikohtades külma arve tegemine on võtnud Tartus hoopis uue mõõtme ning vähemalt kuus kohvikut on kandnud ka märkimisväärset kahju.


Skeem näeb lühidalt kirjeldatuna välja selline: end ettevõtte esindajana esitlev inimene võtab ühendust kohvikuga ja broneerib laua. Firma esitab garantiikirja, milles lubab hiljem arve tasuda.

Seltskond saabub kohale, tellitakse head-paremat ning lahkudes võetakse kaasa esitatud arve. See jäetakse aga tasumata.

Viks ja viisakas

Esmapilgul ei haista kohvikupidajad pettust, sest garantiikirja esitamine ürituse eel ning hilisem arve tasumine on nii firmadel kui riigiasutustel väga levinud tava.

Lokaali Suudlevad Tudengid tegevjuhi Sirle Sõstra sõnul saab sel moel rahaasju ajada ka nende firmas ning seni on kõik väljastatud arved probleemideta tasutud.

Igati viisakad kunded paistsid ka need inimesed, kes saabusid õhtust sööma OÜ Telenord garantiikirjaga, rääkis Sõstra.

Seltskond käis lokaalis kaks korda. «Teine kord saabusid nad vabariigi aastapäeval ning meil ei olnud sel hetkel võimalust kontrollida, kas eelmine arve on makstud,» selgitas tegevjuht.

Tol korral telliti juba suurema summa eest toitu ja jooke ning õhtu lõpuks taheti jooke pudelite kaupa kaasa osta. Mõlemad arved on hiljaaegu Supilinna Herne tänavale ühte korterisse ümberregistreeritud ettevõttel siiani tasumata.

Sõstra kinnitusel võttis ta ühendust garantiikirja koostanud meestega, kuid suhtlus nendega ei andnud tulemusi. Seejärel tegi lokaal politseile avalduse ning Tartu kohvikutele saadeti laiali petturite eest hoiatav ringkiri. Kohe hakkas kirjale saabuma vastuseid, et sama firma on teinud külma arve ka mitmele konkurendile.

Küsige ettemaksu

«Kahju saanud kohvikuid on praegu teada kuus, kuid palume firmadel üle vaadata, kas viimaste kuude vältel väljastatud arved on ikka tasutud,» märkis alustatud kriminaaluurimist juhtiva Lõuna ringkonnaprokuratuuri pressinõunik Kristina Kostina.

Tema kinnitusel on seni maksmata jäänud arved olnud üsna suured. Ühe kohviku nõutav summa ületab 1000 eurot.

Prokuratuur soovitab põhjalikumalt kontrollida garantiid andva äriühingu olemasolu äriregistrist ning maksevõimelisust maksu- ja tolliameti veebilehelt. Päringud on tasuta ning kõigile kättesaadavad.

Firma nimi võib sarnaneda mõne tuntud ja usaldusväärse ettevõtte nimega. «Telenord Grupp on tuntud firma, Telenord OÜ aga sisuliselt riiulifirma,» tõi Kostina näite.

«Kõige kindlam oleks aga nõuda ettemaksu,» lisas ta.

Politsei alustas juhtunu uurimiseks kriminaalmenetlust paragrahvi 209 alusel, mis käsitleb kelmust. OÜga Telenord seotud noored ettevõtjad vanuses 19 ja 20 aastat on varem kriminaalkorras karistamata.

Tagasi üles