Skip to footer
Päevatoimetaja:
Kelly Olesk
+372 739 0375
Saada vihje

Tartu bussihankel algab juristide lahing

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
2011. aasta algusest Tartu bussiliinidel sõitnud Sebega pikendas linn 2016. aasta suvel lepingut kahe aasta võrra, uus lepinguperiood algab kava järgi juulis 2019.

Võit paistab Go Busile ja hõbe tõotab arvutusvea avastamise tõttu tulla Eesti Bussile. MRP Linna Liinid üritab advokaadibüroo vahendusel tõestada, et tegelikult tegid hoopis nemad linnale parima pakkumise.

Näiliselt on Tartu bussihanke teemal kestnud pikk vaikus pärast seda, kui linn otsustas diskvalifitseerida Läti firma Liepājas autobusu parks. Järele on jäänud seitse ettevõtet, mis tahaksid kahe aasta pärast juulis alustada Tartu linnaliinidel sõitmist, leping sõlmitakse kümneks aastaks. Kuid Tartu linn ei ole nädalate viisi jõudnud järgmise sammuni, mis on pakkumuste tunnistamine hanketingimustele vastavaks.

Abilinnapea Valvo Semilarski avaldas, et uudiseid on siiskitulemas, kuid delegeeris vastamise linnamajanduse osakonna juhatajale Rein Haagile.

Näilise vaikuse varjus on MRP Linna Liinid asunud kaitsma seisukohta, et hoopis nemad on pakkunud linnale parimat hinda, mitte Go Bus, kelle pakkumus 6,6 miljonit näib nii mõnelegi konkurendile liiga madal.

MRP Linna Liinide pakkumuse suurus oli neli miljonit, kuid poole aasta kohta, nagu kinnitas Tartu Postimehele ettevõtte juhataja Rein Vinni. Vinni ütles ka eile, et nad peavad ennast parima pakkumise tegijaks. Pikematest kommentaaridest ta hoidus. «Praegu ei tahaks rääkida. Sellel hankel võtsime büroo appi, et endas kindel olla,» sõnas ta.

Rein Haak kinnitas, et Aivar Pilve advokaadibüroo vahendusel linnavalitsusse saabunud kirjas on leitud, et ettevõtted pididki linnale poole aasta pakkumuse esitama ja MRP on teinud kõik õigesti. Hindamiskriteerium on aga selline, et võidab kõige soodsama pakkumise teinud ettevõte.

«Linnavalitsus kindlasti ei nõustu selle seisukohaga,» ütles Haak. «Naljakas, et kaheksast pakkumise teinud firmast seitse said aru, et küsitakse ikka aasta hinda. Aasta läbisõidu kilomeetrid olid ka ette antud.»

Viga parandas kohta

Tartu linnasekretär Jüri Mölder viitas, et pakkumuste sisu pole avalik, kuid kuna kirjas on see ära toodud, ei saa kirja avalikustada. Küll nimetas Mölder arusaamatuks, mida on MRP-l vaidlusest võita, sest kui teiste ettevõtete pakkumused võrreldavaks ümber arvutada, ei võidaks MRP Linna Liinid ikkagi.

«Neil pole midagi saavutada, miks nad seda teevad, on arusaamatu,» ütles Mölder.

Linnavalitsus kavatseb tunnistada MRP Linna Liinide pakkumuse mittevastavaks, seisukoha juriidiline põhjendamine võib aega võtta uue nädala alguseni.

Teine suurem areng hankel on, et Eesti Bussi pakkumusest on avastatud arvutusviga ja selle parandamine tõstab Eesti Bussi hinnatabelis teisele positsioonile Go Busi järele ja ettepoole Hansa Bussiliinidest, kelle pakkumus oli 7,45 miljonit eurot.

Hansabuss ja Eesti Buss hakkavad tegutsema selle nimel, et saada Go Bus eest ära, ja siis tuleb omavahel lahing, oletas Rein Haak.

Eesti Bussi aastahind oli 7,48 miljonit, paranduse järel on see Haagi kinnitusel aga 7,28 miljonit. «Hankija parandas vea pakkumuste avamise protokollis,» kinnitas Eesti Bussi juhatuse liige Malle Raud.

Selle Mootor Gruppi kuuluva praeguse Tartu bussivedaja Sebe tütarfirma pakkumuses ei klappinud käibemaksuga ja käibemaksuta hinnad. Nagu öeldud, muudab korrigeeritud hind järjestust.

«See tähendab tuld linnavalitsuse pihta, ega Hansabuss sellega lepi,» ütles Haak. «Hansabuss ja Eesti Buss hakkavad tegutsema, et Go Bus eest ära saada, ja siis tuleb omavaheline lahing,» ennustas ta.

«Kui Eesti Buss on teine, võime omakeskis arutleda, kas nad hakkavad veelgi jõulisemalt Go Busi pakkumuse üle vaidlema ja milleni see võib viia,» sedastas Mölder. «Lihtne see protsess kindlasti olema ei saa. Olukord on keeruline.»

Hansa Bussiliinid on juba mõne aja eest saatnud Tartu linnale kümnest punktist koosneva kirja, milles väitvat, et Go Busi pakkumus on absurdselt odav. Kiri ei ole avalik. 

Hansa Bussiliinide juhatuse liige Andres Puskar ei nõustunud väitega, et nad Go Busi pihta tugevalt tuld on andnud. «Meile tundus, et selle hinnaga, mille Go Bus pakkus, on keeruline sellist hanget teostada. Aga et oleks tuld andnud, seda ei ole,» sõnas ta.

Go Busi suhtes kahtlused

Linnavalitsus on hanke võidu poole liikuva Go Busi pakkumust põhjalikult uurinud.  «Seal on teatud anomaaliad sees, aga meie eesmärk pole Go Busi ära suruda, ametnikena peame olema erapooletud,» ütles Haak.

Ta lisas, et kui on sama kvaliteediga teenus, aga pool miljonit soodsam kui järgmine, ei ole põhjust seda tõrjuda. «Tahame olla kindlad, et peale võitjaks tunnistamist ei tuleks nad ütlema, et ei arvestanud seda ja seda, ei pannud midagi tähele,» ütles ta.

Haagi sõnul liigutakse Go Busi hanke võitjaks kuulutamise poole. «Küsitavusi on, aga küllap nad suudavad need lahendada. Meil pole argumente neid mitte edukaks tunnistada,» ütles ta.

Hanketingimustele vastavaks tunnistamise otsuseid on juristid soovitanud teha ühekaupa. 

«Saame hajutada vaidlustuste esitamise aega,» põhjendas Mölder seda valikut. «Kui täna esitatakse vakole (riigihangete vaidlustuskomisjon – toim) vaidlustus ja vako selle meile saadab, peame kahe tööpäeva jooksul vastama. Kui vaidlustused langevad ühte perioodi ja vaidlustajad on erinevad, kaasneb metsik töökoormus.»

Artikli foto
Kommentaarid
Tagasi üles