Altarid peegeldavad kunstniku isikut

Krista Piirimäe
, Kunstiajaloolane
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Nadežda Tšernobai ikonostaasis näitusel «Altarid» on nimbusega lehmapea.
Nadežda Tšernobai ikonostaasis näitusel «Altarid» on nimbusega lehmapea. Foto: Kristjan Teedema

Tartu kunstimaja monumentaalgaleriis esitleb 25-aastane Nadežda Tšernobai, kes lõpetas Tartu Ülikooli aastal 2010, juba oma neljandat isikunäitust. See koosneb altaritest.


Nadežda Tšernobai kunst on väga isiklik. Tema looming tegeleb tema isiku probleemidega isegi siis, kui mingi töö selles keskendub näiteks Arvo Pärdile.

Et olla hea kunstnik, peab  olema tavalisest tugevam tundeelu ja oskus leida adekvaatseid kujundeid. Ei oskagi öelda, mis tema näitusel rohkem rabab, kas kasutatud materjalide pompoosne küllus või sõnumite kohati pühalik tõsidus, millele annab mõnikord oma nüansi kerge iroonia.

Ebapallaslik kunst

See ebapallaslik kunst on väga terviklik hoolimata kokkusobimatutest esemetest, nagu kuld, vakstu, suled, karvad, traa­­did, linnukesed. Sest see kõik ei ole poosi pärast, vaid neil on kanda sisuline ülesanne.

Nadežda Tšernobai loomingu teeb originaalseks kappaltari vormi kasutamine. See ei seostu ainult pühadusega, vaid nagu ütleb autor, annab sümboolse võimaluse lahti teha tema sisemaailm, piiluda tema mõtetesse, mälestustesse, unistustesse. Autor tegeleb kord iseendaga, kord lülitab teadvuse välja.

Tema kujunditel on konkreetsed tähendused ja lood.

Näituse «Altarid» ikonostaasi üks salapäraseimaid kujundeid on nimbusega lehmapea. See ei ole pelgalt kunstniku fantaasia, vaid pühendus konkreetsele inimesele, oma kauaaegsele sõbrale, kelle isa kinkis talle elusa lehma.

Oma meestest pereliikmetele pühendas kunstnik ekskavaatorist ikooni, sest tema vanaisa ja isa olid ekskavaatorijuhid ja vend mängis ekskavaatoriga. Ikonostaas on väga rikas pühendustest ja kaunite värvide kooskõladest.

Altaril nr 1 tekitab Jaan Elkeni foto naise üsas muidugi riivatuid mõtteid. Tegelikult on Tšernobai kasutanud sõnamängu, see on pühendus tema meelest parimale õppejõule, kes on andnud talle viljakaid mõtteid.

Altar nr 5 on pühendatud Arvo Pärdile, kelle muusika seostub Tšernobai meelest puuga. Sellesse teemasse on segatud üks teine kunstnik, kelle tõttu sattus altarile puurilinnuke, see omakorda sundis Pärdi puuri pistma.

Isiklik saab üldiseks

Nadežda Tšernobai põnev kunst vajaks suuremat artiklit, sest tänu vaimukusele, siirusele ja julgusele jõuavad tema isiklikud probleemid vaataja hinge ning saavad üldisema ja sotsiaalsema tähenduse.

Näitust «Altarid» saab Tartu kunstimaja monumentaalgaleriis vaadata 20. märtsini.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles