Päevatoimetaja:
Jens Raavik
+372 739 0371

Miks ei tohi gümnaasiumikatsetel kasutada kalkulaatorit?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Tartu gümnaasiumid korraldavad sel laupäeval ühised vastuvõtukatsed. Ent taskuarvuti tasuks katsetele minejail koju jätta, kuna matemaatikaülesannete lahendamisel võib kasutada vaid iseenda teadmisi.
Tartu gümnaasiumid korraldavad sel laupäeval ühised vastuvõtukatsed. Ent taskuarvuti tasuks katsetele minejail koju jätta, kuna matemaatikaülesannete lahendamisel võib kasutada vaid iseenda teadmisi. Foto: Mari-Liis Pintson

Toimetuse poole pöördus murelik kodanik küsimusega, miks ei ole sel laupäeval toimuvatel  Tartu gümnaasiumide ühiskatsetel lubatud kasutada kalkulaatorit, kuigi näiteks Tallinna gümnaasiumid seda lubavad. Miks see nii on?

Vastab Tartu Hugo Treffneri gümnaasiumi direktor Ott Ojaveer:

Ott Ojaveer / Foto: Margus Ansu
Ott Ojaveer / Foto: Margus Ansu Foto: Kristjan Teedema / Tartu Postimees

Neid põhjendusi on mitu. Alata võib sellest, et kalkulaatori vahel võib olla spikreid. Kalkulaatoreid on ka erinevaid, mõned neist võivad olla programmeeritavad. Et kõik õpilased oleksid võrdses olukorras, peaks katsete ajal laual olema võimalikult vähe asju.

Ega peast arvutamise oskus on tegelikult  väga hea oskus. Ühiskatsete ülesanded on koostatud sellisel põhimõttel, et kalkulaatorit ei ole vaja. Seal ei ole keerulisi komakohtasid omavahel vaja korrutada või jagada, ülesanded saab oma peaga ära teha.

Treffneris on olnud kogu aeg kümnenda klassi vastuvõtukatsete matemaatikaülesanded sellised, et kalkulaatorit nende lahendamiseks vaja pole. Mitte kordagi pole tekkinud küsimust, miks ei tohi kalkulaatorit kasutada.

Võib ka küsida, kas see tähendab, et erakordselt suure tähtsusega on peast arvutamine – ei ole. Kui lubada kalkulaatorit, siis võib ülesanded palju raskemad teha. Aga kui kalkulaatorit ei ole, on teada, et ülesanne on peast lahendatav.

Kindlasti ei ole need ülesanded nii rasked, et põhikoolis tublilt õppinud laps jääks katsetel hätta.

Märksõnad

Tagasi üles