Päevatoimetaja:
Jens Raavik
+372 739 0371

Erakonnad vastavad Tartu Postimehe küsimustele kaitseseadmetest

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Riigikogu valimised.
Riigikogu valimised. Foto: Pm

Tartu Postimees pakkus riigikogusse kandideerivatele erakondadele võimaluse avaldada oma seisukohti mõningais Tartut, Tartumaad ja ka laiemat üldsust puudutavais asjus, esitades neile 14 küsimust (avaldatud 24. jaanuaril).  Ettepanekule vastas seitse erakonda. Jätkame nende vastuste avaldamist.


13. Rohked tulesurmad andsid põhjuse muuta suitsuandurid kohustuslikuks, samuti on teada, et mootorsõiduki joobeseisundis juhtimine on üks sagedasimaid kuriteoliike, mis on põhjustanud surma ja vigastusi. Kas kohustuslikuks tuleks muuta ka autodesse paigaldatavad alkoholiandurid?

---------------------------------------------------

Isamaa ja Res Publica Liit
Suitsuandur on nn alkolukuga võrreldes märksa lihtsam, odavam ja kergemini paigaldatav seade. Alkoholiandurite laiem kasutamine sõltub seega sellest, millised on kogu Euroopas autotootjatele kehtivad nõuded, sest rakendada neid juba kasutuses olevatel autodel on ilmselt ebareaalne.


Keskerakond
Miks mitte? Kui auto purjus juhi käes ei käivitu, on purjus peaga väga raske liiklusõnnetusi põhjustada. Suitsuandurite kogemus näitab, et lisaks kohustuslikule paigaldamisele tuleks neid vahetevahel kohustuslikus korras ka kontrollida.  

Reformierakond
Joobeseisundis autorooli istumine on tõepoolest probleem. Kohustuslike alkoholiandurite paigaldamine autodesse on üks võimalikke lahendusi.

Kohustuslik alkoholiandur tekitab palju praktilisi küsimusi, alates andurite rahastamisest, sest kuna seade vajab ka regulaarset hooldust, pole tegemist vaid ühekordse väljaminekuga. Andurite paigaldamises ja paigaldamise võimalikkuses tuleks teha koostööd autotootjatega ning eri mudelid eeldaksid erisugust tehnoloogilist lahendust. Niivõrd suuremahulise projekti ettevõtmine vajab riigi, autotootjate ja -omanike laiemat arutelu ning kompromissi.

Alkoholianduri üldiselt kohustuslikuks muutmist me ei toeta, aga kui ideed siiski edasi arendada, võib kaaluda seadme paigaldamist ametiautodesse, sest kahjuks pole harvad ka juhud, kui kuuleme joobes bussi- või taksojuhtidest. Üldiselt aga on käskimise-keelamise asemel parem kasvatada inimestes teadlikkust ning vastutustunnet.
 

Rahvaliit
Kuna alkoholijoove on üks suurimaid liiklusõnnetuste põhjustajaid, siis võiks seda tõsiselt kaaluda. Kuid eelkõige peab autorooli istuja olema sellise ettevalmistusega, et tunnetab ise täit vastutust enda ja kaasliiklejate ohutuse tagamisel.

Eesti Kristlikud Demokraadid
Kõiki vahendeid, millega vastutustundetu inimene võib ennast hävitada, ei saa ära keelata. Liigne reeglite hulk on nii Euroopa Liidus kui ka Eestis probleemiks, iseasi, kui kõik autotootjad paigaldaksid uutesse autodesse need andurid. Palju tõhusamalt hoiab purjuspäi juhtimist ära ühiskondlik hukkamõistmine, rahva enamiku negatiivne suhtumine sellesse ja ennetav selgitustöö.

Eestimaa Rohelised
Umbes 300 euro suuruse hinna tõttu oleks kohustuslik alkoholiandur praegustele autoomanikele ebameeldivalt suur ja ootamatu investeering. Pole muidugi võimatu, et Euroopa Liidus muudetakse alkoholiandurid tulevikus kohustuslikuks, kuid ka siis ainult uutes autodes. On tõenäoline, et esmalt oleks andur kohustuslik bussides ja veoautodes.

Et politsei ei peata autosid põhjuseta, võiks roolijoodikute tabamisel abi olla pigem kiirusradari moodi alkoholiradarist. Venemaal praegu järele proovitav Alkolazer suudab väidetavalt tuvastada alkoholiaurud isegi kihutavas autos. Suunates Alkolazeri autole, katkeb laserkiir, kui auto salongis on alkoholiaure, ning politseil on alus kahtlane auto peatada. Kui katsetused on edukad ja seade ohutu, miks ei võiks seda kasutada ka Eesti politsei.

Sotsiaaldemokraatlik Erakond
Kõike tuleb kaaluda. Sotsiaaldemokraadid on andnud Eestile kõigi aegade parima siseministri Jüri Pihli, kes suutis fokuseeritud tegevusega otsustavalt vähendada liiklus- ja tulesurmade arvu. Isegi Eesti elanike keskmine oodatav eluiga pikenes selle tõttu paari aasta võrra.

Sellele kogemusele tuginedes oskame uusi sihte seada ja tulemusi saada. Oleme seadnud sihiks uppumissurmade vähenemise ja tahame tagada, et iga terve kümneaastane laps oskaks ujuda. Saame tegelda ka vanemate kümblejate harimisega.

Alkohol on võrdselt jõhker tegur nii liikluses, tules kui vees lõppenud eludele. Järelikult tuleb alkoholismiga võidelda mitte ainult alkoholianduritega autodes, vaid tervislike eluviiside propageerimise ja vastutusvõime suurendamisega. Need on ju meie ligimeste elud ja alati on ümbruses keegi, kes saab enesehävitusele käe vahele panna.

Tagasi üles