Linnavõimud ei väsi ennast ja kaaslinlasi õnnitlemast punaste uute busside puhul, mis justkui oleksid tõstnud Tartu ühistranspordi täiesti uuele kõrgusele. Mõistagi ka ühistranspordi hinna, kuid selle eest meid ei õnnitleta. Uute busside liinil veeremine maksab linnale aastas kümneid miljoneid (kroonides) rohkem kui mullu, aga eks parem kaup maksagi tihtipeale rohkem. Aga kas meie ühistransport on ikka uuel kõrgusel?
Jüri Saar: punane ei päästa
Hiljutisel neljapäeva õhtul kaevusin poolkogemata sõiduplaani. Nii veebileheküljel peatus.ee kui ka pärast peatuses igavledes, sest veebis osutatud ajal bussi ei tulnud.
Aga mis ma teada sain. Et Eedeni peatusest kesklinna sõidab tunnis seitse bussi, mis võiks tähendada, et buss läheb iga 8 minuti ja 30 sekundi järel. Unistage edasi.
Tegelikkus graafiku järgi: kell 20.09, 20.11 ja 20.11, ning uus parv oli määratud teele asuma pool tundi hiljem ehk kell 20.38, 20.42 ja 20.44. Jutt on liinibussidest nr 1, 3 ja 20, millel on teekonnal Annelinnast kesklinna kaudu Riia mäele mitmeid kattuvaid peatusi.
Kõnealusel tunnil veeres kell 20.40 ette veel buss nr 15, mille ma veebist aega vaadanuna olingi sihiks võtnud. Tõsi, peatus.ee info järgi pidanuks see olema ette sõitnud kuus minutit varem. Kuna aga peatuses üles pandud graafikul oli väljumise ajaks märgitud kell 20.30, olin jõudnud mõelda, et ju jäin maha.
Kui arvate, et selline väljumisaegade kokkulangevus on ühe tunni sisse jääv erand ja järgmisel tunnil on teisiti, siis eksite. Kõik kordub viimase bussiringini, ka nädalavahetuste õhtuti. Ja mitte ainult sõidul kesklinnast Annelinna või vastupidi. Samasugust narrust on leida ka näiteks Raadi piirkonda kesklinnaga siduvate bussiliinide nr 4 ja 7 graafikust.
Nii on üsna raske nõustuda kõrge linnaametniku seisukohaga, et vaevalt saab busside väljumisi nii sagedaks muuta, et võib näpuga plaanist järge ajamata peatusse minna ja kümne minuti jooksul buss tulebki. Liiga kallis. Ressurssi justkui oleks, aga selle parimal viisil kasutamiseks napib võimeid ja oskusi. Kuidagi ei tahaks öelda, et ka tahet. Selgitused, et selline parves sõitmine on rohkete ringliinidega Tartu bussiliinivõrgu eripära, võivad olla siirad, kuid nendega pole mingit põhjust leppida.
Küll on põhjust kahelda Tartu ühistranspordiametnike pühendumuses – nendesamade, kes inimesi mulluste kehtetute sõidutalongidega GoBusi jooksutasid, teades küll, et Tartu eelmine bussifirma pileteid tagasi ei osta.
Tahes või tahtmata lollitasid ametnikud omal viisil mindki. Kontrollisin veel eile, et bussi nr 15 graafik erinebki peatustes ja peatus.ee lehel. Kusjuures peatus.ee järgi on väljumisajad mitu minutit hilisemad kui peatuses kirjas.
Kui see ongi pisike, ent õel näpukas, siis raske on näpukaks pidada arvukates peatustes leiduvat soovitust helistada bussiinfo saamiseks endiselt GoBusi tasulisel infotelefonil (5 krooni kõne), kust aga juba aasta algusest ei saa teavet linnaliinibusside kohta. Töötav tasuline number on hoopis 17 787. Kuuldavasti on ametnikel plaanis uuendada infot alles kevadel.
Ajast ja arust on ka teave peatustes ja veebis selle kohta, mis kell väljuvad madalapõhjalised bussid. Kõik ju on madala põhjaga.
Hoopis omaette teema on, kuidas sõiduplaaniga manipuleerides tekitada ehedat tipptunni tunnet ka puhkepäevadel.
Kõige tähtsam ei ole siiski see, et buss oleks punane ja bussijuhi lipsuga sama tooni.