Margus Hanson: uuendused bussiliikluses pole veel lõppenud

, Tartu abilinnapea (Reformierakond)
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Margus Hanson
Margus Hanson Foto: Valimised

Esimene kuu uute bussidega on tartlastel selja taga ja äsjased kokkuvõtted näitavad, et bussisõitjate arv on kasvanud. Linn kavandab lähiajal veel uuendusi, mis aitavad muuta Tartu ühistransporti reisijasõbralikumaks ja mugavamaks.


Tundub, et linlased on uued Tartu lipu punased valgete sõõridega ja ilma reklaamita bussid ning uue operaatori Sebe töökultuuri hästi vastu võtnud. Teeb ju südame soojaks, kui Kesklinna peatuses väljujatele soovib bussijuht läbi ruupori «Tegusat ja toredat päeva jätku!». Bussiaknaid ei kata reklaamid ega pakaselise ilmaga ka jäälilled, kuna pakettakendele neid ei saagi tekkida.

Rohkem sõitjaid

Esialgne piletimüügistatistika, aga ka pilk mööduva bussi aknasse kinnitavad, et bussisõitjaid on varasemast rohkem. Kas põhjuseks on selle talve erakordsed lumeolud, kerkinud bensiinihind või siiski parem bussiteenus? Eks igal neist põhjusist ole oma osa, aga üks on selge: uued, soojad ja hea sisevalgustusega bussid lausa kutsuvad sõitma.

Jaanuarikuu piletimüük on võrreldes eelmise aasta jaanuariga üle 3 protsendi suurenenud ja seda peaasjalikult tänu üksikpiletite ja tunnipiletite enammüügile. 3,3 miljoni kroonine (võrreldavuse huvides siin kroonides) kuumüük on rekord. Kui aasta alguse trendid jätkuvad, siis tõenäoliselt laekub piletimüügitulu tänavu linnakassasse planeeritust rohkem ja see teeb heameelt.

Miks? Esiteks sellepärast, et mida suurem on piletimüügist saadav tulu, seda rohkem liinikilomeetreid saab linn operaatorilt osta. See aga tähendab omakorda tihedamaid sõidugraafikuid ning rohkem busse tipptunnil ja elamurajoonides, kus hõre sõidugraafik on pahameelt tekitanud.

Lisaks sõitjate arvu suurenemisele kasvatab piletitulu ka tõhus piletikontroll bussides. Linna menetlusteenistus on juba sügisest oma käitumismalle muutnud ja tundub, et tulemuslikult. Kontrolörid veel otsivad väärteomenetluste vormistamise (sellega kaasnev aeganõudev dokumentide vormistamine jätab vähem aega bussides pileteid kontrollida) ja piletita sõitjate bussijuhilt piletit ostma suunamise või bussist maha tõstmise õiget vahekorda.

Selge on see, et piletita sõidu eest trahvimine jätkub. Mida vähem on bussides nn sõiduvargaid, seda suurem on piletitulu ja seda rohkem saab linn osta Sebelt veoteenust. Nii jõuamegi jälle sõidugraafikuteni.

Ikka need graafikud

Erinevalt levinud eksiarvamusest ei pidanudki uuest aastast sõidugraafikud muutuma. Bussid sõidavad nüüdki valdavalt eelmisel kevadel koostöös Stratumiga ja hiljem ka linlaste ettepanekutega täiendatud ning sügisest täies mahus rakendatud liinivõrgu ja sõidugraafikute järgi.

Graafikute muutused tõid kaasa busside suurema sõidukiiruse, mida saame hinnata kas või selle järgi, et kesklinnas kaubamajade vahel ei seisa bussid enam aega parajaks tehes, vaid sõidavad kiirelt edasi. Tõsi, talvistes oludes võib sõidukiirus olla mõnevõrra aeglustunud, mistõttu võib ette tulla busside hilinemisi.

Probleemiks on Riia tänaval, Annelinna suunal ja mujalgi busside kolonnis sõitmine. Kevadise sõidugraafikuga soovime selliseid olukordi vähendada. Tartus välja kujunenud liinivõrgu puhul (eri pikkusega sõiduringid) ei ole võimalik seda täielikult vältida. Samuti soovime sügisest siduda graafikud senisest rohkem töö- ja koolipäevade alguse ning lõpuaegadega, et bussisõitjad ei peaks pikalt bussi ootama.

Häid ettepanekuid liinigraafiku muudatusteks ootame nii asutustelt kui eraisikuilt. Neid saab esitada Tartu kodulehel või otse linnavalitsuse ühistranspordi spetsialistidelt. Siis saame ühiselt mõeldes sõidugraafikud paremaks muuta.

Teavitus paremaks

Uuendustest Tartu bussiliikluses tuleb kindlasti nimetada veel reaalaja infosüsteemi koos bussipeatustesse ja rahvarohketesse ruumidesse paigaldatavate teavitustahvlitega, mis on samuti selle aasta töö.

Kevadeks selgub hanke võitja ja süsteem peab täiesti töökorras olema järgmise aasta mais. Siis on umbes 90 bussipeatuses tabloolt näha, mitme minuti pärast saabub oodatav buss peatusse. Sama info kuvatakse ka kaubamajade, polikliiniku, õppehoonete ja teiste käidavate kohtade (17 kohta) väljapääsu juurde koridoridesse paigutatavatele ekraanidele. Bussiinfot saab edaspidi ka interneti ja nutitelefoni kaudu.

Tartus on veel kavas isegi Euroopas üsna uudne samm – luua linnaliinibussidesse kiire WiFi-ühendus. Praegu läbirääkimised käivad ja loodame, et see tudengilinna igati sobiv projekt meil ka õnnestub. Nii oleks noortel jälle veel üks põhjus bussiga sõita.

Hea uudis on seegi, et kui märtsist tuleb Tartus liinile viis uut gaasibussi, saame koostöös Sebega tihendada liinigraafikut hommikusel tipptunnil ka nendel suundadel (peaasjalikult Annelinnast kesklinna poole), kus praegu on bussides kitsas.

Seega pole uuendused Tartu bussiliikluses uute busside liiniletulekuga lõppenud, vaid suuresti veel ees. Töö käib selle nimel, et muuta bussisõit tartlastele nii käepäraseks ja mugavaks, et sellest kujuneks arvestatav alternatiiv isikliku sõiduauto kasutamisele.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles