Päevatoimetaja:
Jens Raavik
+372 739 0371

Tartu gaasibussid jõudsid Eestisse

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Tähe tänavale ehitatud gaasitankla.
Tähe tänavale ehitatud gaasitankla. Foto: Margus Ansu

Viis gaasiga töötavat Tartu uut punast Scania linnaliinibussi jõudsid teisipäeval Lübecki laevaga Paldiski sadamasse, enne Tartus tööle asumist on kavas veel esitlus Tallinnas.


«Kas just revolutsioonilise, aga ajaloolise sammuga on tegemist küll, selles mõttes, et need on esimesed gaasibussid, mis jäävadki regulaarliine teenindama,» ütles Sebe juhatuse esimees Kuldar Väärsi.

«Tallinnas on küll katsetatud Mani gaasibusse, aga teenindama ei ole need jäänud. Tallinna omad olid pigem selleks, et vaadata, mida gaasibuss endast kujutab,» lisas ta.

Tartule mõeldud gaasibussid on ehitatud Poolas Słupskis, kus valmisid ka juba jaanuari algusest Tartus sõitvad 23 Scania bussi. Sõitjale ei erine gaasibuss ja diislikütusega buss kuigivõrd.

Salong on samasugune ja ka välimus peaaegu, ainult katusel on kõrgem kühm gaasimahutitega.

Gaasitanklaid napilt

Tartu linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak ütles gaasibusside kasutuselevõttu põhjendades, et ühest küljest on need keskkonnasõbralikumad, kütuse põlemisel tekib süsihappegaas ja veeaur ning mingeid kahjulikke tahkeid osakesi ei tule. Teisest küljest on gaas ka soodsam kui diislikütus.

Kaugemas perspektiivis on plaanis kogu Tartu linna bussiliiklus üle viia gaasiga küttele. Seejuures on silmas peetud, et mitmed ettevõtted, sealhulgas linnale kuuluv Tartu Veevärk, teevad ettevalmistusi biogaasi tootmiseks.

«Kui saaksime ühistranspordis kasutada kohalikku gaasi, poleks me nii sõltuvad maailmaturu hindadest,» ütles Haak.

Poolas ehitatud 23 Scania bussi sõitsid Tartusse ise mööda maad, kuid gaasibussid tuli siia vedada laevaga. Põhjuseks gaasitanklate vähesus – Poolas tankimisega ei oleks bussid Tartusse välja jõudnud. Sestap langes valik laeva kasuks. Paldiskist Tallinna sõitsid bussid ise, Tallinnast Tartusse sõidavad samuti ise.

Et gaasibussid Tartus tööle saaks hakata, ehitas Eesti Gaas Tähe tänava lõppu uue gaasitankla, eile oli käsil selle seadistamine ja kõik peaks gaasibusside liinileminekuks valmis olema märtsi alguseks.

Tallinnas teeb Scania kohalik esindus bussidele lõppviimistluse, et need vastaksid Tartu nõuetele – see tähendab kujunduskaarte, siltide kleepimist ja juhikabiini kinniehitamist.

Vabariigi aastapäeva eel on kavas esitleda busse Tallinnas, pidulik teele lähetamine tuleb ka Tartus. Uued gaasibussid läksid maksma umbes 1,5 miljonit eurot.

Pruugitud bussid jäävad

Tartu linnabussiliikluses tähendab gaasibusside saabumine, et Sebe soetatud pruugitud bussidel on liinile vähem asja. Need sõidavad siis, kui põhibussid on hoolduses või remondis.

Algul oli Sebel plaanis saata pärast gaasibusside alustamist kaks bussi Võrru edasi, kuid praegu sellega ei kiirustata. «Suve keskel hindame, kas saadame paar bussi minema, kui ei ole nii suurt reservi tarvis,» lausus Väärsi.

Haak ütles, et Sebe on teinud linnale ka ettepaneku liinikilomeetreid juurde osta, sest tipptunnil on bussid võrdlemisi ülekoormatud. «Aga see on poliitiline otsus,» lisas ta.

Tagasi üles