Džässikuulsustest kiirgas mängulusti

Raimu Hanson
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pianist Leonid Vintskevitš ja saksofonist Lembit Saarsalu tegid eile vene muusika pidunädalal Elleri saalis pilli, sõna ja videoga selgeks, kuidas sünnib meisterlik džäss.
Pianist Leonid Vintskevitš ja saksofonist Lembit Saarsalu tegid eile vene muusika pidunädalal Elleri saalis pilli, sõna ja videoga selgeks, kuidas sünnib meisterlik džäss. Foto: Sille Annuk

Eile täitsid Elleri saali kolmeks tunniks džässi mängimise rõõm ja kuulajad, kes olid tulnud vene muusika pidunädalal osa saama pianist Leonid Vintskevitši ja saksofonist Lembit Saarsalu meistriklassist.



Meistriklassi viimased viis-kuus minutit möödusid ühismängus. Selleks kogunes kuulsa duo Jazz for Two kõrvale muusikaõpilasi kitarri, basskitarri, saksofoni ja löökpillidega ning koorijuht Kalev Lindal lihtsamat sorti meloodikaga.

Teise klaveri taga oli rütmimuusika osakonna klaveriõpilane Meelis Olev.

Hoopis teine tunnetus

«Meistri kõrval mängides on tunnetus hoopis teistsugune,» ütles Meelis Olev. «Isegi sellel inimesel, kellel ei ole mängimiseks palju häid ideid, tulevad need meistri kõrval iseenesest. Tuleb ainult teada mingeid skaalasid, et väga mööda ei mängi. Enda tase tõuseb selleks ajaks märgatavalt.»

Vene džässi tipp-pianiste, Kurski elanik Vintskevitš on õpetanud muusikat peaaegu 20 aastat, kuid eelmisel sajandil.

Praegu kulub suurem osa tema kontserdireisidest vaba aega festivali Džässiprovints korraldamiseks. See on käinud tavaliselt ühekorraga 12–18 Venemaa linnas. Kui suurelt tänavu, selgub hiljemalt juulis.

Tartlane Saarsalu õpetab Elleri koolis kolmandat aastat. «Meistriklassis osalejad said täna väga eredalt teada, kuidas sünnib džäss, millised on mängureeglid, kui suur on vabadus ja milliseid tundeid see tekitab,» ütles ta.

Kogenud muusikutega suhtlemist peab Vintskevitš väga tähtsaks.

«Kui mina alustasin džässiga tutvumist, puudus selline elav lävimine peaaegu täiesti,» ütles ta. «Džäss ei ole siiski teoreetiline, vaid on ikkagi praktiline kunst.»

Veerand sajandit

Kuidas on olnud mängida juba veerand sajandit koos Saarsaluga?

«Lembit on rahvuskangelane!» ütles Vintskevitš. «Meie algusaastatel ei olnud võimalik isegi mitte unistada tuleviku sidumisest džässiga. Lausa imelik, kuidas võis juhtuda, et oleme temaga kümneid kordi esinenud parimatel USA ja Euroopa lavadel. Vahest andis selleks jõudu ja alust siiras armastus džässi vastu.»

Kõikidel huvilistel on võimalus kuulata duot pühapäeval Tartu linnamuuseumis.

Lembit Saarsalu sõnul on kavas duo rikkalikust repertuaarist valida mitmele põlvkonnale olulisi lugusid, esitamisele tuleb ka kontserdireisidel kuulatud mitme rahva folklooril põhinevat originaalloomingut.

Pärast väikest tuuri Eestis kohtub Jazz for Two järgmisel korral märtsis, et esineda Peterburi Jaani kirikus.

Saksofoni ja klaveriga

• Eile mängis ja rääkis duo Jazz for Two ehk pianist Leonid Vintskevitš ja saksofonist Lembit Saarsalu Elleri saalis meistriklassis.

• Pühapäeval kell 18 annab duo kontserdi Tartu linnamuuseumis.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles