Krooniajal müüdud ja jaanuari lõpus kehtivuse kaotanud bussitalonge ei osta tagasi ei linn ega GoBus. Linnapea sõnutsi ongi bussipiletit ostes risk, et mõni pilet jääb kätte ja mõned inimesed sellega hammasrataste vahele.
Linn lollitab mulluste bussipiletite omanikke
Lisaks jooksutab linn vana piletiga inimesi GoBusi, kes aga ei taha asjast midagi teada.
Tartu kodulehel kirjutas harv bussisõitja Tiina Nõges, et läinud aasta lõpus ostetud kümnest kümnekroonisest bussipiletist, millel ei ole märgitud kehtivuse lõppu, on tal enamik veel alles.
Nüüd luges ta, et piletid kehtivad vaid jaanuari lõpuni, ja küsis, kas ja kuidas saab kasutamata pileteid vahetada kehtivate vastu.
Tartu ühistranspordi spetsialist Jane Anton andis küsimusele samas kodulehel vastuse, kus soovitas pöörduda piletid müünud ASi GoBus poole: «Kuni 31. detsembrini 2010. a teostas Tartu linna avalikku liinivedu ja korraldas piletimüüki AS GoBus ning piletimüügi tulu laekus ASile GoBus. Alates 01. jaanuarist 2011 korraldab piletimüüki Tartu Linnavalitsus. Vastavalt Tartu Linnavolikogu 15.10.2010 määrusele nr 21 § 24 kehtivad Tartu linna avaliku bussiliiniveo üksikpiletid, millel on märgitud hind ainult kroonides kuni 31. jaanuar 2011. a. Soovitame pöörduda Teile pileti müünud AS GoBus poole.»
Teisipäeval raekojas pressikonverentsil pidas linnapea Urmas Kruuse kõige suuremaks probleemiks seda, et vastuse alltoonis võis kõlada «see pole meie asi», aga mitte asjaolu, et piletid on inimestele kätte jäänud. Linnapea leidis, et bussipileti ostmine ongi risk, võib juhtuda, et mõni pilet jääb kätte, kui ei arvesta tähtaega.
«Me hoiatasime inimesi, et nende piletite kehtivusaeg lõpeb 1. veebruaril, aga kuna meil on erinevad arusaamad isiku vastutusest ja vabadusest, siis ei ole mõtet seda diskussiooni hetkel jätkata,» teatas Kruuse.
Siis veel ei olnud teada, et ametnik suunab piletiomanikke ilmaasjata GoBusi. Edasi kandus vestlus teemale, kas ei oleks võimalik piletite tagasiostu korraldada raekoja infopunktis ja teha bussifirmaga vastav leping, sest bussipileti ostmine, et sõita bussipileteid tagastama Ringteele bussiparki, muudaks asja absurdiks.
«Sa üritad kodaniku teha hädiseks ja saamatuks ja näitad seda probleemi teist kaudu. Ma ei ole sellise käsitlusega nõus,» teatas Kruuse ajakirjanikule.
Aga miks oleks tagasiostu nii raske raekojas korraldada?
«Kes selle kinni maksab?» küsis Kruuse. «Kui räägime sularaha käitlemisest, siis see ei ole väga lihtne.»
«Ei saa öelda, et me ei hooli kodanikust,» jätkas linna-pea. «On õigustatud asjad ja mitteõigustatud asjad. Mul ei ole isegi võimalik kontrollida, kas inimesel tegelikult on need piletid alles ja kas ta ostis need aasta lõpus ja kas ta unustas need kuhugi taskusse.»
Kruuse selgitas, et seaduse mittetundmine ei vabasta vastutusest.
«Me ei tohi inimese initsiatiivi alla suruda, et kõike tuleb tuua silmade ette. Peab endal ka olema väike huvi, see kõik oli teada ja sellest räägiti palju. See, et üksikud inimesed jäävad hammasrataste vahele, võib olla tõsi, aga see ongi selle hind,» rääkis Kruuse.
Loo puänt aga alles tuleb. Nimelt teatas endine GoBusi kohalik juht, nüüd jälle Tarbuse juhataja Valter Keis eile, et GoBus ei osta neid bussitalonge tagasi, sellist firmat polegi enam Tartus. Seda teavad tema sõnul hästi ka Tartu linnavalitsuse ühistranspordiametnikud.
«Oleme ühistranspordi spetsialisti Madis Oonaga sellest rääkinud, aga et kodanik kaelast ära lükata, saadavad ikka meile, ise teades, et me ei osta pileteid tagasi,» ütles Keis.
Riigikokku kandideeriv reformierakondasest abilinnapea Jüri Sasi nägi aga asjas oma võimalust: «Kui ma maksan omast taskust kinni ja annan igale inimesele, kes piletiga tuleb, visiitkaardi vastu, kas seda loetakse häälte ostmiseks?» Temale sekundeeris keskerakondlasest riigikogukandiaat ja abilinnapea Vladimir Šokman, pakkudes, et piletiomanikud võivad ka tema jutule tulla.
Oleks olnud muidugi veel üks võimalus, mida mõned linnaametnikud on jutuks võtnud, aga mida pole sobivaks peetud - et need vähesed inimeste kätte jäänud bussitalongid kehtivad nö igavesti, nagu Eesti kroongi.