Kristel Rattus: pildirüüstest ERMis

Kristel Rattus

FOTO: Erakogu

Eesti Rahva Muuseumi uues hoones tekitas juba enne ametlikku avamist suurt vastukaja reformatsiooni kujutav eksponaat – jalahoobi peale purunev Neitsi Maarja kujutis. Miks otsustas muuseum reformatsiooni kujutada just sel moel? Ja miks sündis otsus eksponaat ümber teha?

Tellijale

Varsti on pea nädalajagu päevi kirgi kütnud reformatsiooni ühe tahu, pildirüüste käsitlemine Eesti Rahva Muuseumi äsja avatud Eesti kultuurilugu tutvustaval näitusel «Kohtumised». Inimesi ärritab eksponaadi väline vorm, mida on nimetatud agressiivsusele kutsuvaks ja blasfeemiliseks.

Näitusel purunev pühakuju pole originaalobjekt, vaid tegu on pildirüüste teema kunstilise tõlgendusega. Tingliku pühakuju ja selle kildude kontuure on kujutatud õhulistel pleksiklaasist plaatidel, mis asuvad eksponaadi ülaosas.

Eksponaadi jalam on betoonist postament, mille puudutamisel ülaosas olev virtuaalne kujutis justkui puruneb. Pärast virtuaalset purunemist saab pühakuju tagasi oma algse vormi.

Tagasi üles