Päevatoimetaja:
Kelly Olesk
+372 739 0375

Masin juhib elu

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Kui sopran Karmen Puis on «Haldjakuningannas» üles riputatuna laulmist lõpetamas, sõidutavad Mar­kus Luik (paremalt) ja Robert Annus ta lava taha.
Kui sopran Karmen Puis on «Haldjakuningannas» üles riputatuna laulmist lõpetamas, sõidutavad Mar­kus Luik (paremalt) ja Robert Annus ta lava taha. Foto: Sille Annuk

Saša Pepeljajevi varasematest lavastustest osa saanud publikule ei ole väga suur üllatus, kui nad näevad Sadamateatris nüüd esietendunud sama lavastaja «Haldjakuningannas» kummalist askeldamist, saateks muusika ja tants.


Põhimõtteliselt samamoodi oli lavastuses «Sigmund & Freud», mille Vanemuine tõi sealsamas black box'is vaatajate ette Pe­peljajevi lavastatuna aastal 2007. Tookord juhtis mängu ja oli kõige keskmes hiigelsuur nägu videoekraanil.

Henry Purcelli barokkooperi «Haldjakuninganna» lavastamiseks on Pepeljajev välja mõelnud redelitest, nööridest, trossidest, ratastest, väntadest, torudest, vintsidest jms koosnevad masinad. Nende peal, all ja sees tegutsevad näitlejad, ooperilauljad ja tantsijad.

Muusikaettevõte

Purcell pidas oma ooperi loomisel silmas Shakespeare´i «Suveöö unenägu». Pepeljajev samuti. Kuid vene lavastajal on olnud kujutluses aegumatust komöödiast midagi enamat.

Lavastaja koostatud sisukokkuvõte kavalehel juhib vaataja ühele võimalikule viisile, kuidas tõlgendada lavalist kohati väga ohtlikuna tunduvat askeldamist: kõige taga on muusikatöötlusettevõtte töötajate armulugu.

Kaks liiga pikka (esimene umbes tund ja 20, teine tund ja 10 minutit) vaatust võivad aga suunata ka mõttekäigule, et publiku ees on kujutatud meie elu, mida üha enam juhivad masinad.

Oleme selles masinavärgis justkui unne suikunud ega märka, et oleme üha vähem omaette otsustajad ja üha enam robotilaadsed olevused.

Raske laulda

Ooperi tavapäraste lavastustega harjunud muusikaliselt terava kuulmisega inimestel tuleb Pepeljajevi «Haldjakuninganna» puhul leppida sellega, et lauljate vokaalne esitus jääb kohati ideaalist kaugele. Aga eks sa katsu anda laulmisel endast parim, kui oled sealjuures külili või pea alaspidi...

Kahju on ka näitlejatest, kes teevad füüsiliselt väga rasket lavamehe tööd. Sealjuures peavad nad masinavärgi pideval uuendamisel olema ülimalt täpsed.

Kui kõlanud oli lõpuaplaus, lahkus suur osa vaatajatest siiski rahuloleva, naeruse näoga.

Esietendus ooper
• Vanemuine esietendas 5. veebruaril Sadamateatris Henry Purcelli barokkooperi «Haldjakuninganna».
• Lavastus, koreograafia ja lavakujundus Saša Pepelja­jevilt.
• Muusikajuht ja dirigent Lauri Sirp.
• Osalevad Vanemuise sümfooniaorkester ja Elleri kooli ansambel.
• Kostüümikunstnik Liisi Eelmaa.
• Osades Alla Popova, Pirjo Püvi, Merle Jalakas, Karmen Puis, Maria Kallaste, Mati Turi, Atlan Karp, Märt Jakobson, Maarius Pärn, Maarja Mitt, Tanel Jonas, Markus Luik, Robert Annus, Julia Kaškovskaja, Laura Quin, Milena Tuominen ja Janek Savolainen.

Tagasi üles