Päevatoimetaja:
Jens Raavik
+372 739 0371

Tartus tuleb üle pika aja liinile kolm uut bussi (4)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Jüri Saar
Copy
Sebe juhatuse liige Üllar Kaljuste kinnitas, et aasta lõpuks täieneb Tartu bussipark kolme uue gaasibussiga. Need on Tartu värvides nagu firma praegusedki bussid.
Sebe juhatuse liige Üllar Kaljuste kinnitas, et aasta lõpuks täieneb Tartu bussipark kolme uue gaasibussiga. Need on Tartu värvides nagu firma praegusedki bussid. Foto: Margus Ansu

Tartus ajapikendust saanud Sebe täiendab ja remondib oma bussiparki. Uued bussid sõidavad gaasiga ja neil on konditsioneer.

Viimati tulid uued bussid Tartus liinile ligi viis ja pool aastat tagasi. Nüüd sõlmis bussifirma Sebe lepingu siia kolme uue gaasibussi soetamiseks. Need peaksid kohale jõudma aasta lõpuks, tõenäoliselt aga veel enne jõule. Uute MANi busside liinile jõudmine sõltub sellest, kui kiiresti piletiseadmed ja reaalajainfosüsteemi seadmed peale jõutakse panna.

«MAN tegi meile õige parema pakkumise. Kolmeks aastaks uut bussi osta on väga keeruline, peavadki olema bussimüüjalt lisatagatised,» ütles Sebe juhatuse liige Üllar Kaljuste. «Kolme aasta pärast, kui me ise näeme, et saame edasi kasutada, kasutame ise. Kui seda võimalust ei näe, siis bussimüüja ostab need bussid tagasi.»

Selliste busside müügihind on umbes 230 000 eurot.

Bussid tulevad Tartu värvides, nagu senised bussid. Väliselt eristuvad senistest bussidest ehk selle poolest, et klaaspinda on rohkem ja punast värvi vähem näha, ütles Kaljuste. Kasutusmugavuse poolest on suurim uudis, et salongis on konditsioneer.

«Tellisime bussid sellises varustuses, nagu Tartu linn lootis saada uuel hankel, on ka salongikaamerad,» sõnas Kaljuste.

Tartu linn kuulutas tänavu välja hanke bussivedaja leidmiseks tuleva aasta juuli algusest, sest Sebe lepinguperiood pidi lõppema 30. juunil 2017. Hange nurjus aga vaidlustuste tõttu tekkinud ajanappuses ja Tartu linn pikendas lepingut Sebega kahe aasta võrra ehk 2019. aasta suveni. Kokku lepiti ka lisabusside toomises.

Soodne gaas

Kas nüüd soetatavad bussid võiksid sobida Sebe võidu korral ka uue hanke järel kasutamiseks, on Kaljuste sõnul keeruline vastata, sest ei ole teada, millised tingimused linn hankel nüüd seab ja kas need bussid vastavad neile tingimustele.

Uued bussid sõidavad CNG-gaasiga. Gaasibussid valis Sebe, sest senised viis gaasibussi on end õigustanud. Gaasiga on praegu kõige parem kilomeetrihind.

«Need viis gaasibussi on seni end õigustanud, sest maagaasil ei ole aktsiisi otsas, kui maagaasile lisandub aktsiis, siis sõltub kõik sellest, milline vahe saab olema diislikütusega. Bussiettevõtjale loeb ikka see, millise kilomeetrihinnaga sõita saab,» ütles Kaljuste.

«Kolm bussi oleme ostnud mõttega, et need on lisajõud,» rääkis ta. «Vaatame, võibolla ka mõni vanem buss tuleb seisma panna. Müüa ei ole nende puhul enam midagi, meie oleme lõpptarbija.»

Tartu ühistranspordi peaspetsialist Madis Oona kommenteeris, et need kolm bussi aiatavad Sebel lepingut täita, need ei ole selline lisajõud, mille abil uut liini avada või mõnd liini tihendada. «Neid on vaja teenuse stabiilsuse tagamiseks, et liinihäireid vähem oleks,» sõnas ta.

Rohkem remonti

Kaljuste ütles, et uuena liinikohtade täitmiseks soetatud Scaniad ja MAZid hakkavad saama kuueaastaseks ja on sõitnud alla 500 000 kilomeetri, nendel on ressurssi veel kolm aastat sõita. Siiski, remonti tuleb teha rohkem ja kogemus näitab, et MAZid vajavad enam parandamist.

Remont tähendab mõnikord ka visuaalset poolt: busside ülevärvimist, istmekatete vahetust või toolijalgade värvimist.

«Kui räägime mõnest bussist, mida peame kriitiliselt üle vaatama, siis need ongi reservbussid, Vanhoolid näiteks,» sõnas Kaljuste. Ta tõi näiteks, et mõnel Vanhooli bussil on õhusüsteemiga uste avamine, mõnel elektrilahendus, mis kunagi on kellegi eritellimus olnud, aga mida nüüd on seetõttu keeruline remontida. «Kui uksed hakkavad peavalu tegema, siis tulebki need seisma jätta.»

Tartu liikluses on bussidel olnud palju avariisid, aga mitte ühtegi nii tõsist, et see oleks tinginud bussi mahakandmise. Kaks Tartus sõitnud bussi on seni maha kantud vanuse tõttu.

Tartu bussipark

28 Scaniat, neist viis gaasibussi

13 väikest MAZi, 10 suurt

7 Vanhooli

2 Mercedest

2 normaalsuuruses Volvot, kaks lõõtsaga

Märksõnad

Tagasi üles