Hiljutistes paduvihmades kannatanud Raatuse 83 maja pärast on Tartu ametnikkonnas käinud vilgas kirjavahetus. On uuritud, mida ette võtta annaks ning kas kõik vastab projektile.
Raatuse tänava uppuva maja projekt enam läbi ei läheks
Tartu linnaarhitekt Tõnis Arjus ütles eile, et vanades, linnavalitsuses 2006. aastal kooskõlastatud projektides on maja arhitektuurne lahendus antud just sellisena, nagu see on välja ehitatud.
Seejuures ei olegi keldrigaraaži sissesõidu ette projekteeritud mitte ühtegi tõusu, mis väldiks vee valgumist garaaži.
Sokkel liiga madal
«Ette on nähtud keldrist vee välja pumpamine, kas see nüüd töötab või ei tööta, ma ei tea,» ütles Tõnis Arjus. «Tänapäeval sellist projekti üldsegi läbi ei lastaks, see projekt on koostatud kümme aastat tagasi ja tol hetkel 34,00 kõrguspiirangut ei järgitud. Praegu me ei lubagi selles piirkonnas nii madala sokliga hooneid ehitada.»
Jutt on siin absoluutkõrgusest, Tartu üldplaneeringus on sätestatud et üleujutusohuga aladel peaks hoone nulltasand ehk esimese korruse tasand olema 34 meetri peal.
Raatuse 83 maja nulltasand on 32,80 peal, garaaži sissesõit veel madalamal – 32,65 meetri kõrgusel.
«Enamik seal piirkonnas hiljem koostatud detailplaneeringuid järgib seda printsiipi. Raske on hinnata, kuidas sellele projektile kümme aastat tagasi otsa vaadati. Kas oldi teadlikud veeuuringutest ja kuhu see kõrgvesi võib sattuda,» ütles Arjus.
Võimalik põndak
Arjus on seisukohal, et kuigi projektid vaatab läbi linnavalitsus, on üleujutusriskide vältimine eeskätt projekteerija ja ehitaja asi.
Kui näiteks kaubamajal on kaks maa-alust parkimiskorrust, on see olnud Arjuse sõnul projekteerijale, ehitajale ja omanikule suur ülesanne, et tagada turvalisus.
«Erandid on võimalikud, kui on loodud tehnilised lahendused, mis tagavad vee välja pumpamise või on enne sissesõitusid vee sissevoolamiseks takistus,» lisas ta.
Tartu linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak ütles, et nemad on valmis Raatuse 83 juurde põndaku ehitamist arutama, kuid siis tuleb arvestada, et sellest peavad üle pääsema ka uhkemad madala põhjaga autod.