Vanatehnikahuvilised löövad uunikumidele hääled sisse

Vilja Kohler
, Tartu Postimees
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Fotomälestus 1966. aasta juulis Mäksal peetud esimesest autojuhtide kokkutulekust, mida loetakse Eesti vanatehnikaliikumise alguseks.
Fotomälestus 1966. aasta juulis Mäksal peetud esimesest autojuhtide kokkutulekust, mida loetakse Eesti vanatehnikaliikumise alguseks. Foto: Vanatehnikaklubi Levatek

Tartu tänavatel ja Lõuna-Eesti teedel näeb laupäeval liikumas päevinäinud autosid ja mootorrattaid, millele on uue elu sisse puhunud vanatehnikahuvilised, kes tähistavad 9. juulil uhke ringsõiduga poole sajandi möödumist Eesti esimesest autojuhtide kokkutulekust.

Läikima löödud sõiduriistad kogunevad kõigepealt Tartus Tasku juures, kus kõik soovijad saavad neid kell 10–13 lähemalt uurida.

Üritust korraldava vanatehnikaklubi Levatek projektijuhi Janne Eespäeva sõnul oli täna hommikuks suurele ringsõidule kirja pannud üle 50 ekipaaži. Vanimatest uunikumidest lähevad laupäeval Lõuna-Eesti tuurile näiteks 1907. aastal valminud mootorratas Wanderer ja 1928. aastal tehtud Mathise auto. 

Et Eesti esimene autojuhtide kokkutulek peeti 1966. aastal Tartumaal Mäksal, sõidavad vanatehnikahuvilised Tartust kõigepealt Mäksale, kus tehakse peatus mõisapargis.

Sealt läheb sõit edasi Põlvamaal Varbuse külas asuvasse maanteemuuseumi, kus kella kuuest õhtul saab vanu masinaid uudistada. Paar tundi hiljem algab samas suur rahvapidu, mida veab ansambel Apelsin. Kontserdipileti võib soetada Piletilevist 10 euroga, kohapeal tuleb välja käia 12 eurot. Alla 16-aastased saavad kontserdile tasuta.

Mäksa pargis 1966. aasta 24. juulil korraldatud esimest autojuhtide päeva loetakse Eesti vanatehnikaliikumise alguseks. Ürituse korraldas 1965. aastal loodud ALMAVÜ (armee, lennu- ja mereväe abistamise vabatahtlik ühing) Tartu autojuhtide ja mootorratturite klubi.

1971. aastal viidi üritus pealtvaatajate suurenenud huvi tõttu üle Tartu laululavale ja Tähtvere parki. Kuid ürituse nimi – Mäksa kokkutulek – on jäänud sellest ajast samaks.

Alates 1970. aastast hakkas autojuhtide päeva korraldama klubi Autom, 1995. aastast on seda teinud Lõuna-Eesti vanatehnikaklubi Levatek iga viie aasta järel.

Levatekil on praegu 53 liiget, kellele kuulub paarsada vana autot ja mootorratast. Viimase kümne aastaga on klubi liikmete masinapark täienenud 35 vana sõiduriistaga.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles