Mullu taasiseseisvumispäeval sai teoks esimene Gran Fondo Estonia ehk suur sõit, mis tõi ratturid matkates Tallinnast Tartusse. Tänavu on korraldajatel plaanis sõitu korrata, kuid juba kevadel on tulekul teine suur sõit, mis viib rattahuvilised Tartust Viljandisse.
Suur rattasõit viib Tartust Viljandisse
Sõit omas tempos
Tegemist ei ole võistluse, vaid matkaga, kus igaüks saab kulgeda talle sobiva tempoga grupis, selgitas peakorraldaja Ain-Alar Juhanson. Kiireim grupp, kus keskmist kiirust püütakse hoida 35 km/h ja rohkemgi, moodustub ilmselt tugevamatest ratturitest, järgmine grupp sõidab 30 km/h ja kolmas grupp 25 km/h. Viimane tempo peaks sobima kõigile, kes elus natukenegi on rattasõiduga tegelenud, leidis Juhanson.
Iga grupi juures sõidavad mootorrattad ja saateautod. Vajaduse korral saab nii mehaaniku kui meditsiinitöötaja abi ning toitlustuspunktides pakutakse kehakinnitust.
Osalejate hulk on piiratud: rajale pääseb kuni 500 spordihuvilist. «Tahame pakkuda häid emotsioone ja kvaliteetset teenust ning 500 ongi selline hulk rattureid, keda me suudame turvaliselt finišisse tuua,» selgitas Juhanson. Praeguseks on end kirja pannud sadakond ratturit.
Start antakse 30. aprilli hommikul Tartu kesklinnas Küüni tänaval. Linnast väljutakse mööda Riia tänavat. Enne Elvat pööratakse Peedu kaudu Pangodisse, sealt viib distants juba Otepääle, kust sõidetakse Puka kaudu Tõrvasse. Pigilinnast viib tee Pikasilla ja Mustla kaudu Viljandisse.
Lõpuks ränk tõus
Kui mullune Tallinna-Tartu 220-kilomeetrine rattasõit lõppes raske munakivisillutisel tõusuga Toomemäele, siis Tartu-Viljandi sõidul on korraldajail varuks veelgi jalustniitvam maiuspala. Nimelt tuleb ligi 160-kilomeetrise pedaalimise lõpetuseks tõusta Viljandis üles mööda Kõrgemäe tänavat. Seda keskmiselt 18-protsendilise tõusunurgaga tänavalõiku ei saa alahinnata ükski osaleja. «Nii erilist kohta lihtsalt ei saanud sõidust välja jätta,» põhjendas Juhanson.
Sõitu kevadel korraldada otsustati Juhansoni sõnul seetõttu, et rattahooaeg on alles algamas ning väärtuslikud treeningukilomeetrid enne pikkade traditsioonidega võistlusi kuluvad kõigile marjaks ära. Osalejatele valmistatakse ka spetsiaalsed rattavestid, mida on kohustuslik kanda.
Maanteel lubavad korraldajad pedaalijaid juhendada ja turvata, kuid igaüks peab ka ise jälgima, et tee telgjoont ei ületataks, täpsustas Juhanson. Selline matk on tema hinnangul hea võimalus saada kiirkursus ratta grupisõidust.