2013. aasta lõpus suure pidulikkusega avatud Alatskivi jalakäijate sild ja pais said kohalikke rõõmustada napilt kaks kuud: pais ei pidanud vee survele vastu ning sild läks sõna otseses mõttes allavett. Kaks aastat hiljem on seis sama: Tartu – Kallaste maantee ääres haigutab näotu auk ning keegi ei tea, millal see ükskord likvideeritud saab.
Allavett läinud silla saagale ei näi lõppu tulevat (3)
Alatskivi vallavanem Andu Tõrva tõdes mornilt, et kuigi nad on maanteeametit järjepidevalt päringutega pommitanud ning silla taastamiseks on kogutud ka üle 150 allkirja, pole neile saabuvad vastused kuigi lootustandvad.
Tõsi küll, vahepeal juba tundus, et jää hakkab sulama, kuid paar nädalat tagasi saadi maanteeametilt teada, et silla ehitanud OÜ TAVTi vastu võetakse ette kohtutee ning silla taastamisaega nad prognoosida ei oska.
Maanteeamet: meie sinna oma raha ei pane
Kohtusse pöördumist kinnitas ka maanteeameti lõuna regiooni ehitusvaldkonna juht Janar Taal, kelle sõnul peaks kohtunõue sisse minema lähinädalate jooksul. «Ei oskagi öelda, kunas ta korda saab, sest töövõtja seda vabatahtlikult ei taasta. Eks kohtus on näha, kuidas see vaidlus läheb,» tutvustas Taal viimaseid arenguid.
Janar Taal lisas, et eelmisel aastal oldi Tavtiga juba enam-vähem kokku lepitud, et ehitaja taastab silla oma kulul, kuid läbirääkimiste lõppfaasis oli Tavt hakanud ikkagi tõrkuma, kuna polevat oma hinnangul juhtunus ainuisikuliselt süüdi. Nii ei jäägi maanteeametil muud üle kui kohtust õigust nõutada.
Taal möönis, et auk maantee ääres on inetu, kuid maanteeametil pole mingit kavatsust sinna uuesti investeerida, ka mitte sel kombel, et kõigepealt tehakse tööd ise ära ning siis nõutakse kohtus kulud Tavtilt sisse. «Ei ole head alust, miks meie peaksime sinna teist korda oma raha sisse panema,» sõnas Taal resoluutselt.
Ehitaja: projekt oli mäda
Tavti juhataja Ivar Sova tõdes saagat kommenteerides, et tõepoolest pandi möödunud sügisel maanteeametiga paika ajagraafik, mille kohaselt oleks nad tänavu kevadel silda taastama hakanud, ent selles oli klausel, et töödega alustavad nad üksnes siis, kui nende tellitud ekspertiis kinnitab üheselt, et viga polnud tellijalt saadud projektis, mille järgi nad objekti ehitasid.
«Aga see ekspertiis ütles, et ükskõik mismoodi me selle ehitanud oleks, oleks see kokku kukkunud, sest projekt oli mäda. Saatsime ekspertiisi jõulude ajal maanteeametisse, nemad ütlesid, et seda arvesse ei võta,» esitas Sova asjast omapoolse nägemuse. Ta lisas, et ei näe mingisugust mõtet silda samamoodi taastada, sest esimese suure veega läheks see jälle minema.
Ivar Sova oli teadlik, et maanteeamet läheb nende vastu kohtusse. «Ega me ei oskagi midagi teha, eks siis tuleb kohtus vaielda. Kuna maanteeamet ei taha projekti vigaseks tunnistada, siis on nendepoolne ekspertiis vastu meie ekspertiisi,» nentis Sova.
2013. aasta novembris valminud Alatskivi torusilla, sõidutee, jalgtee ja jalgteesilla ehitus maksis kokku 456 000 eurot, lisaks kulus paisjärve regulaatori tegemiseks ligi 10 000 eurot. Pärast silla purunemist tellis ka maanteeamet omapoolse ekspertiisi, et selgitada kokku kukkumise põhjust.
Konkreetset viga, miks õnnetus juhtus, ekspertiis aga välja ei toonud. «Vea täpset põhjust ei ole võimalik öelda, sest kohta, kust kõik alguse sai, pole ju enam,» selgitas Janar Taal 2014. aasta lõpus Tartu Postimehele. Veel sama aasta suvel oli valminud ka uus projekt, mille järgi silla välimus ei pidanud muutuma, korrigeeritud oleks vaid vundamendi lahendust.
Aga nagu näha, siis asja selllest ei saanud ning häbiväärset auku võivad jätkuvalt imetleda kõik, kes läbi Alatskivi Kallaste poole sõidavad.