Tartus on foori ootel kümmekond ülekäigukohta või ristmikku, kuid raha paneb asjad paika ja nii on valik esialgu tulemas üksnes kahe paiga vahel, kus statistika andmeil on oht liiklejaile suur.
Tartu ohtlikud sebrad ootavad foori
Üks neist pingerea tipus olevatest paikadest on Võru ja Sõbra ristmikul ehk Sõbra keskuse juures olev sebra, kus eelmisel aastal oli kolm inimvigastustega liiklusõnnetust. Teine halvas mõttes silmapaistja on Narva-Roosi ristil ehk klubi Tallinn juures olev ülekäik, seal oli mullu üks, tänavu aga kaks inimvigastustega avariid.
Mõlema puhul on risk seotud laia teega ja peatunud auto varjust kiputakse astuma teise auto ette.
Liiklusnõukogu arutab
Tartu liikluskorraldusteenistuse juhataja Tõnu Lukmann ütles, et praegu ei ole valik veel tehtud, kumb koht töösse läheb. Sellisel puhul kipub valiku tegemine olema mõnevõrra subjektiivne ning nii on plaanis foori vajadus ja lahendus läbi vaielda Tartu liiklusnõukogus, kus palju asjatundjaid koos.
Mõlemad kõnealustest investeeringutest tõotavad maksta miljoni ringis, alustada tuleb projektist ja tõenäoliselt ka ristmikke ümber ehitada.
Roosi ristil on Lukmanni sõnutsi ilmselt vaja tänavaruumi laiendada. Sõbra ristis on aga küsimus, kummale poole Sõbra tänavat fooriga ülekäigukoht rajada, et liiklus paremini sujuks.
Koos liiklusekspert Sulev Sannikuga on Lukmann ootelehe esikümnesse pannud veel kaheksa kohta. Üks neist on Riia-Raja ülekäik. Järgmisena on märgitud Raatuse-Pikk ristmik, mis oli aastail 2005–2007 liiklusõnnetuste üks koondumiskohti. Mullu ja tänavu pole seal inimvigastustega õnnetusi olnud, plekimõlkimiste infot linn pole kogunud.
Turu tänaval on foori ootel kohti koguni kolm: Rebase rist, Tehase tänava ots ja Sepa tänava ristmik.
Foor on kaalumisel ka Puiestee ja Lubja ristmikule ning Kalda teele maja nr 18 juurde.
Jaama tänava ja Kaunase puiestee ristmikule on ka plaanitud foori, kuid nüüd on kaalumisel, kas pole otstarbekam hoopiski ringristmik.
Tõnu Lukmann lisas, et tulevaste foorjuhitavate ristmike ja ülekäiguradade analüüs peaks kirja saama ka Tartu transpordi arengukavasse 2012–2020.
Hooldus odavam
Läinud nädalal kuulutas Tartu linnavalitsus fooride hooldamise hankel võitjaks firma IB Foor, kes küsis kolme aasta töö hinnaks 6,2 miljonit krooni. Tartu abilinnapea Margus Hansoni sõnul on see tähelepanuväärselt odavam kui lõppeva lepinguperioodi hind.
Praegu hooldab Tartu liikluskorraldusvahendeid Tartek-plus ja foore IB Foor tema alltöövõtjana. Puhtalt fooride hooldus maksis viimase kolme aasta jooksul ligi 8,3 miljonit krooni.