Uued bussipiletid tulevad müüki juba jõuludeks

Jaan Olmaru
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Uuest aastast muutub nii Tartu linnaliinibussipiletite kujundus kui ka perioodikaartide suurus, viimaste mõõduks tuleb 55 x 85 mm.
Uuest aastast muutub nii Tartu linnaliinibussipiletite kujundus kui ka perioodikaartide suurus, viimaste mõõduks tuleb 55 x 85 mm. Foto: TPM

Euro tulek ja bussifirma vahetus Tartu linnaliinidel toob juba jõuludeks müügile uue väljanägemise saanud bussipiletid ning perioodikaardid, mille kujunduses kasutatakse spiraalimotiivi.


Praeguste piletite ja kaartidega võrreldes on uute kujundus linnakunstnik Tiit Kaunissaare sõnul vähem kroonulik. «Kui ma vaatasin Eesti linnades kasutusel olevaid pileteid, siis tundusid need äravahetamiseni sarnased. Väikesed erinevused olid, aga suures plaanis mitte,» selgitas Kaunissaare ning lisas, et sageli võisid ka sõitjad neid segi ajada. «Panid teise linna bussipileti kompostrisse ja aru said alles siis, kui kontroll tuli.»

Uues kujunduses on kasutatud spiraalimotiivi, mis peaks Kaunissaare sõnul sümboliseerima linnasisest liikumist. «Spiraal on kokkukeriv asi. See tähendab tsentraalsust ja ka turvalisust. Ka linn on keskus, mille ümber käib liikumine,» selgitas kavandi ainuautor Kaunissaare, kellele oli bussipiletite kujundamine esmakordne kogemus.

Spiraalimotiivi kasutatakse ka kõikidel punastel Sebe bussidel, mis 1. jaanuarist Tartu linnaliinidel sõidavad.

Kergem eristada

Põhivärvidena on kujunduses kasutatud rohelist, kollast, sinist, punast ja lillat. Värvid peaksid aitama pileteid eristada nii sõitjatel kui kontrolöridel. «Üks asi on see, et inimesel oleks huvitav vaadata, aga ka kontrollija saab siis paremini aru,» ütles Kaunissaare ning tõi näiteks, et kui kaart on sinine, siis on kohe teada, et see on 90 päeva kaart.
 
Kuna uuest aastast müüb linn pileteid ise ja korjab ka piletitulu, pole uutel piletitel enam kirjas bussifirma nime. «Me ei seo ennast niivõrd vedajaga kui bussitranspordiga. Tahame uut lähenemist,» ütles linnakunstnik.

Linnamajanduse ühistranspordi spetsialisti Jane Antoni väitel pole vedaja nime trükkimine ka kohustuslik. «Kui bussifirma peaks kunagi vahetuma, siis ei tule sellepärast piletile uut kujundust mõelda,» lisas Anton.

Uue elemendina on piletitele trükitud käibemaksu suurus, mida nõuab uus sõitjateveo eeskiri. Lisaks muutuvad perioodikaardid senisest väiksemaks. «Need tulevad juhiloa suurused, mis peaks olema mugavam,» ütles Anton ning lisas, et kõik hinnad ümardati eurodes väiksemaks.

Tartule omane

«Eks ta ikka vaev oli,» vastas linnakunstnik naerdes küsimusele, kui keeruline töö oli. «See käis jupiti põhitöö kõrvalt. Alguses liigub mõte mingis suunas, siis peab asi laagerduma ja siis tegeled edasi,» lausus Kaunissaare ning lisas, et kuna uus aasta on Tartu bussiliikluses tõesti uus, võiks ka piletitel olla uus kujundus.

Teine eesmärk oli hõlbustada sõitjatel arusaamist, et tegu on Tartu linna sõidudokumendiga.   
Lepingu järgi valmivad uued piletid 15. detsembriks. Esimeses jaos telliti 449 400 piletit ja 56 800 perioodikaarti, mis on kolmandik järgmise aasta mahust.

Piletid jõuavad müüki jõuludeks, kuid hakkavad kehtima 1. jaanuarist. Samas saab veebruari lõpuni kasutada ka vanu kaarte.   

Linna ühistranspordipiletite trükkija otsimisel kuulutati edukaks Läti firma SIA Baltijas Banknote pakkumine järgmise aasta piletite trükkimiseks kogumaksumusega 10 603 eurot. Firmaga sõlmiti hankeleping kolmeks aastaks.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles