Ühed teed edenevad ja teised lagunevad

Vilja Kohler
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Riigimetsa Majandamise Keskus kuivendas paari aastaga Vara ümbruses kraavitades ligi 1400 hektarit ja ehitas metsadesse ka sellised ilusad teed.
Riigimetsa Majandamise Keskus kuivendas paari aastaga Vara ümbruses kraavitades ligi 1400 hektarit ja ehitas metsadesse ka sellised ilusad teed. Foto: Sille Annuk

Musta huumori sõbrad naeravad, et Vara valla metsadesse tuleb Rail Baltica: raudteetammid on valmis ja varsti pannakse rööpad maha. See on naer läbi pisarate, sest külateed ei kannata kriitikat.


Raudteetammide sarnaseid võimsaid teid hakkas Riigimetsa Majandamise Keskus (RMK) Vara ümbruse inimtühjadesse metsadesse rajama läinud aastal, tänavu oli sealkandis eriti kibe tee-ehitusaasta.

«See on üsna nukker värk,» ohkas Vara vallavanem Väino Kivirüüt. «Ühtegi maja nende teede ääres pole. Mõni uus metsatee lõpeb lihtsalt kuskil metsas äkki ära.»

Vallavanem lisas kibedalt, et uhkete mahasõitudega metsateedele veeti võimas kruusakiht, aga neile viivatele auklikele vallateedele ei jätkunud peotäitki kruusa.

«Riik on meil küll üks, aga riigil on erinevad rahasahtlid,» märkis vallavanem. «Eks metsameestel on oma sahtlis rohkem raha kui teistel. Kruus toodi kah kusagilt kaugelt. Kui RMK oleks selle meie mailt võtnud, oleks vald ressursimaksugi saanud.»

Tosin miljonit metsa

RMK alustas Vara metsades ligi 1400 hektari kraavidega kuivendamist ja kuivendatud aladele teede rajamist 2008. aastal.

«Metsateede ehitamise põhisõnum on see, et tahame kogukonnale ka midagi tagasi anda, mitte ainult metsast võtta ja ära viia,» selgitas RMK metsaparandustalituse juhataja Margus Reimann. «Need teed on mõeldud metsa majandamiseks ning kõigile, nii seenelistele kui ka marjulistele liikumiseks.»

RMK rajas Vara valla metsadesse ligi 17 kilomeetrit teid. Neist üks on tehtud noorendikku, kust puid saab välja vedada heal juhul 40 aasta pärast. Kuivenduskraavide ja tuletõrje veevõtukohtade kaevamine ning truupide ja teede ehitamine läks RMK-l sealmail maksma 12,3 miljonit krooni.

Miks ei jätkunud suure töö kõrvalt metsateedele viivate vallateede augutäiteks mõnd kruusakoormat?

«Metsateede tegemise üldpoliitika on see, et kui meie tee on seotud valla teega, siis teeme selle kah korda,» kostis Margus Reimann. «Vara vallas saab metsateedele suurelt riigimaanteelt.»

Nii see siiski pole, mitmes kohas tuleb vastsele metsateele sõita valla augulist kruusateed pidi. «Kahetsusväärselt pole projekt siis nende kohalike teede remontimist ette ei näinud,» ütles Margus Reimann.

Metsateid tuleb juurde

Vara vald saab aastas oma teedele kulutada laias laastus ligi pool miljonit krooni, millest tõelise talvega aastal kulub suur osa lumelükkamisele.

«Mõned meie teed on kevadel täiesti läbimatud, aga inimesed elavad ju nende ääres,» märkis Väino Kivirüüt. «Et rahvas korralikult liikuda saaks, oleks meil aastas teetöödeks vaja vähemalt miljon krooni.»

RMK on metsateid teinud mujalgi Tartumaal. «Alatskivil tegime ühe silla korda ning Kastre kandis kuivendasime mullu suure ala ja ehitasime sinna ligi kümme kilomeetrit teid,» nimetas Margus Reimann RMK ettevõtmisi. «Praegu on sama töö pooleli Järvselja lähedal, ka Rannus saab tee enne jõule valmis.»

Tuleval aastal läheb töösse Alam-Pedja looduskaitsealal ligi 15 kilomeetri teede ehitamine, praegu on käsil projekteerimine.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles