Kõige enam tuntud näitaja on ikka riigieksamite tulemused. See on oluline, kuid tuleb meeles pidada, et edetabeli tipus on enamasti koolid, mis valivad endale õpilasi. Ja kui sisend on valitud, siis on ka eeldused edukamateks tulemusteks paremad.
Tulemuslikkuse hindamise metoodikas nimetatakse sellist nähtust kooreriisumiseks. Õpetajate töö on kindlasti väga-väga oluline, kuid üksnes riigieksami tulemus ei sobi kooli headuse hindamiseks, sest koolid töötavad erinevates tingimustes, erineva materjaliga.
Õpetajate palk on teema, millest räägitakse igal aastal, ja igal aastal tuleb valitsuselt sõnum, et seda tõstetakse. Kõrvaltvaatajale võib tunduda, et õpetajad juba suplevad rahas. Ent kuidas see iga-aastane mõneprotsendiline palgatõus õpetajaid tegelikult mõjutab?
See ongi keeruline koht, et riigieelarve mõttes on paariprotsendiline palgatõus päris suur raha. Aga õpetaja jaoks ei ole see väga suur edasiminek.
Ma ei kahtle, et õpetajate palgaraha jõuab õpetajateni, kuid küsimus on juhtimisotsustes, kui palju raha on üldse võimalik palkadeks suunata. Kui vaatame palkade suurust võrreldes teiste riikidega, siis palgad on meil madalad, üldine palgakulu osakaal kõigist riigi kuludest on aga suur.
Õpilaste hulk on meil märkimisväärselt vähenenud ja kuna hariduse rahastamise aluspõhimõte on suuresti pearaha, siis õpilaste arvu vähenedes saab kool vähem raha. Ega see võitlus õpilaste pärast niisama käi. Paratamatult jõuame siin koolivõrgu optimaalsuse teemani.
Eesti paistab silma selle poolest, et üldise rahastamise osas panustab riik haridusse rohkem kui teistes riikides keskmiselt. Kui vaatame neid arve, kus arvestatakse ka lapsevanemate panust, siis Eesti jääb keskmisest veidi allapoole. Ma ei taha öelda, et lastevanemate panus peaks kasvama, sest vanemate rahakotist sõltumatus on olnud meie edu alus. Aga ei ole võimalik riigi raha hulka proportsioonis suurendada. Teised valdkonnad peavad siis kõvasti kannatama.