Päevatoimetaja:
Emily Lieberg

Vambola Paavo: hinnad tungraual

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Vambola Paavo
Vambola Paavo Foto: SCANPIX

Euro on nüüd Eesti Panga turvatud uste taga ja ootab laiali vedamist. Ühisraha tulek 1. jaanuarist on selge, ent kas sellega kaasnevad hirmud on ikka maha võetud? Poliitikute ja ametnike jutud selles kindlust ei anna.


Piima- ja pagaritooted on kallimad, kohvipakile on tublisti juurde lisatud. Aina vähemaks jääb hinnatõusust puutumata kaupu. Ajakirjandusest on jäänud kumama toidukorvi 22-protsendiline kallinemine aasta jooksul. Käib võidujooks ajaga.

Saame aru, et hinnatõusuga «tulebki» kiirustada, sest pärast aastavahetust on käibel trükipressi alt tulnud värsked rahatähed. Siis ei ole enam sünnis hindu muuta.

Kõikides eurole läinud riikides on hinnad liikunud ülespoole – tarbija kahjuks. Sama võib kinnitada teenuste ja transpordi kohta. Paar näidet.

Kui 1997. aastal Kölni õppima sõitsin, maksis taksosõit lennujaamast kesklinna 50 marka. Viis aastat hiljem, kui Saksamaal käibis euro, maksis sama teekond 50 eurot – sõit oli kaks korda kallim. Metroo ühekorrapilet maksis 1,50 marka, aastal 2002 tuli välja käia juba 1,20 eurot – kallinemine 1,75 korda.

Kuna tööasjus tuleb Tartu messikeskuse eksponentidele aeg-ajalt taksot tellida, hakkas mind huvitama, kas taksofirmadki mõtlevad hinnatõusule.

Põhiline sisendkomponent kütus pole aasta jooksul kallinenud, pigem on püsinud suhteliselt stabiilsena. Pealegi on taksojuhtidel taskus kõiksugu sooduskaardid ja seega on võimalik osta kütust mitukümmend senti tanklahinnast odavamalt.

Jutt kõrgest kütusehinnast on rahva lollitamine, mille taha saab enne euro tulekut pugeda ning kõrgemad sõidutariifid aegsasti letti lüüa.

Praegu on taksodes sõidualustustasu 25–35 krooni vahel ehk 1,59–2,24 eurot. Kilomeeter maksab 8–12 krooni ehk 51–77 eurosenti. Vaist ütleb küll, et uuel aastal küsitakse sõidualustuse eest 2 eurot ning kilomeetri eest hakkame maksma 60–80 senti. Nahaalsemad võivad küsida kilomeetri eest isegi ühe euro.

Usun, et kartusel on alust, sest meile lähimas linnas, kus kehtib euro, ehk Helsingis on sõidualustustasu päeval üle viie euro. Sügisesel koolivaheajal küsiti Läänesadamast Silja terminali jõudmiseks 16 eurot. Vahemaa oli mõni kilomeeter.

Eestlastele on Helsingis oluline teada öist tariifi. Kui plaanis põhjanaabrite juurest minna öise tšarterlennuga mõnda populaarsesse suvituskohta, siis hiliselt Tallinna laevalt tulija peab taksoga Vantaasse jõudmiseks maksma 50 eurot, ja seda juba tingides.

Tulgem tagasi Tartusse. Et pärast aastavahetust pole kena hinda tõsta, võib suure tõenäosusega veel selle aasta lõpus näha taksodes kõrgemaid kroonihindu.    
Sergei Selivanov SV Taksost kinnitas, et kõik sõltub sellest, kui palju maksab uuel aastal bensiin ning kui palju saavad inimesed palka.

Tartu Taksopargi juht Kuno Koger on optimistlikum. Tema kinnitusel ei lähe nemad hinnatõusuga kindlasti kaasa. Klientidele on antud selge sõnum, ühinedes hiljuti «ausa mehe» kokkuleppega.

«Anname sõitjale kindluse, et hinnad ei tõuse järgmise aasta 30. juunini. Sisendkomponentide ülevaatamisel võib see kliendile pigem langeda, kütuse hind on ju püsinud stabiilsena. Tehnohooldus ja amortisatsioon on pea poolteist aastat olnud samas suurusjärgus. Ei näe mingit põhjust euro tulekuga hinda tõsta. Rahvas on väga tundlik,» kommenteeris Koger.
Taksojuhid ise on eravestluses mõista andnud, et kui väga vaja, saab ka tingida.

Meie, tarbijad, ütleme hinnatõusu kohta ka oma sõna. Kui auto esiklaasil ilutseb ausa kokkuleppe silt, valime garanteeritud teenuse pakkuja.

Tagasi üles