Linn lubab turbakoormad Nõlvaku tänava akende alla

Jüri Saar
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Turba teekond ahjuni.
Turba teekond ahjuni. Foto: Graafika: TPM

Idaringteed kavandades on justkui unustatud, et Tartu Elektrijaam vajab päevas mitukümmend autotäit kütteturvast, kuid selle juurdeveoks ristmikku polegi, osutab soojaettevõtja Tiit Veeber.


Veeber on kirju läkitanud nii Tartu linnavõimudele, kes on Idaringtee ehituse eestvedajad, kui ka Luunja vallajuhtidele, kes on parasjagu lõpusirgel Tartu idapoolse ringtee teemaplaneeringuga.

Idaringtee läbib ka Luunja valla maid, raskused ja kompromissi otsimine Idaringtee ja suure Prisma kaubakeskuse mahutamiseks Tartu linna Nõlvaku tänava majade ja Luunja valla Aiandi tee vahele on jätnud Luunja vallas tee-ehituseks vajalike dokumentide koostamise venima.

Kümned raskeveokid

Giga omaniku Tiit Veeberi ja ka ettevõtte Fortum Tartu juhi Margo Külaotsa murekirjad lähtuvad tõsiasjast, et rajatavalt Idaringteelt puudub juurdepääs Soojuse teele, mille ehitamiseks kulus mõni aasta tagasi 30 miljonit krooni eraettevõtjate raha ja mille kaudu käib praegu Tartu Elektrijaama teenindava rasketehnika liikumine.

Suvekuudel liigub sedakaudu paarkümmend 16–18 meetrit pikka ja täiskoormaga 40 tonni kaaluvat sadulveokit päevas. Talvekuudel võib päevane kütteveokite hulk olla ligemale 60. Elektrijaam vajab aastas 700 000 kuni 800 000 kuupmeetrit kohalikku kütust: turvast ja hakkepuitu.

Veeber osutab, et Möllatsis ja veel mõnes Tartust põhja poole jäävas turbakaevanduses ootab Tartusse vedamist mitu miljonit tonni kütust.

Kui Idaringtee valmib, siis eelprojekti kohaselt on Soojuse teel Idaringteega vaid riste, Soojuse tee läheb üle transiitliiklust linnakeskmest mööda juhtiva magistraali viaduktil. Pöördeid Idaringteele või Idaringteelt ei ole ette nähtud.

Soojuse tee linnapoolne ots oleks ringristmikul, kuhu suubuvad Mõisavahe tänav ja praegusest asukohast kortermajade suunas nihutatud Nõlvaku tänav. See oleks taandatud mitme väikese ringristmikuga juurepääsu tänavaks kortermajade ja tulevase Prisma vahel.

Veeber muigas Idaringtee joonist näidates, et Tartu valla maadel on mahasõidud kavandatud igale porgandipõllule, kuid suure ettevõtte vajadused on justkui unustatud. Tema ettepanek oli lahendada juurdepääs Soojuse teele Idaringteelt parempöördega. Siis saaksid veokid teha tagasipöörde Lammi tänava liiklussõlmes.

Kiire otsus

Eelmisel nädalal tuli toimetusse murekiri, kus väideti, et Tartu linnavalitsus on varem lubanud raskeveokid uuest Nõlvaku tänavast eemale hoida, kuid lubadus ei maksa.

Nagu ametimeeste juttudest selgus, polnud murekiri aluseta, väidetu on osaliselt tõsi ja niisuguse lahenduseni on jõutud pika kaalumise tulemusel.

Tartu abilinnapea Margus Hanson selgitas, et juurdepääsu Soojuse teele ei ole unustatud, kuid sellele Idaringteelt parempöördega juurdepääsu rajamine takerdub tehniliste üksikasjade taha.

Idaringtee asub selles paigas süvendis, kõrguste vahe on suur, liiga lähedal on Räpina maantee liiklussõlm, ette jääb puurkaevu veehaare.

Luunja vallale teemaplaneeringut koostav firma K&H on joonisele pannud mitmeid alternatiive, näiteks turbaveokite saatmine Jaama tänavalt Kaunase puiesteele, sealt Kalda tee kaudu Mõisavahe tänavale ja edasi Soojuse teele.

K&H projektijuht Heiki Kalberg ütles, et kõik said kiiresti aru, et see lahendus on väga halb.

Alternatiiv Luunja valla kaudu tooks kaasa raskeveokite tagasipöörde vajaduse kitsavõitu Soojuse teel ja oleks Veeberi sõnul liiklusohtlik, kuid Luunja vallavanema Aare Andersoni tõdemusel ka vastuolus mõne aasta taguse detailplaneeringuga, mille kohaselt raskeveokite liikumine on lahendatud ühesuunaliselt: Nõlvaku tänavast sisse ja teiselt poolt välja.

Veel üks lahendus on saata kütteveokid Idaringteelt maha Lammi tee liiklussõlmes, need liiguksid siis üles Mõisavahe tänavast. Veeber ütles, et tema meelest on seegi kehv: raskeveokid tossutaksid üles Mõisavahe mäest 15 meetri kaugusel kortermajade akendest.

Lühim tee oleks Nõlvaku tänava kaudu.

Tartu linnaametnike seisukoht oli, et uuele Nõlvaku tänavale jääb raskeveokite sõidu keeld, välja arvatud Prismat teenindavad kaubaautod. Kuid kütteveokitele antakse eriluba lähtudes seisukohast, et paarkümmend veokit päeva peale hajutatult ei ole kuigi suur koormus.

Neljapäeva pärastlõunal teataski abilinnapea Margus Hanson, et linnavalitsus on erakorralisel istungil küsimust arutanud ja on niisuguse lahendusega päri.

Hanson viitas aga ka vahe-lahenduse võimalusele. Nimelt ei ole kogu Idaringteed plaanis korraga välja ehitada, Annelinna külje alla kavandatakse küll 2 + 2 sõidurajaga magistraal, kuid esialgu ehitatakse välja vaid 1 + 1 variant. Võimalik, et siis jääb ka Soojuse tee ristmiku võimalus.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles