Neljapäeval kell 17.22 algas Tartu Postimehe veebilehes mäng, milles andsime lugejatele võimaluse ära arvata, kes on maalinud kunstiteose. Kõigepealt oli maalist näha vaid väike osa. Iga tunni tagant kuni kella 22.30-ni avanes rohkem pildipinda. Täielikult eemaldasime katte nüüd, täna hommikul.
Äraarvamismängu maali autor on Adamson-Eric
Äraarvamismängu pildi autor on Adamson-Eric (kodanikunimega Erich Carl Hugo Adamson, 18. august 1902 Tartu – 2. detsember 1968 Tallinn). Tema maal «Eeskujuliku toodangu kommunistlike noorte brigaad» (õli lõuendil, 130 × 194,7 cm) on valminud aastal 1949 ja kuulub Tartu kunstimuuseumi kogusse.
Kõige kiiremini õigesti vastanute vahel loosimisel läks auhind tartlasele Enn Tegovale. Auhinnaks on Tartu kunstimuuseumis tänavu välja antud postkaartide komplekt, millel on kujutatud muuseumi kogusse kuuluvaid kodumaise kunsti kullafondi teoseid, ning Postimehe pleed.
Teost on originaalis võimalik vaadata 1. oktoobril avatud näitusel Tartmusi kolmanda korruse projektiruumis.
Kaks sellist mängu olid meie veebilehes suvel. Nii nagu eelmised, oli ka see seotud näitustesarjaga «Tartmus 75!». Esimene mäng käis esimese sama sarja esimese näituse avamise päeval 17. juunil, teine toimus teise väljapaneku avamise päeval 6. augustil.
Sarja kolmas näitus
Tartmusi (Raekoja plats 18) juubelinäituste sarja kolmandat näitust «Uus algus» saab vaadata 22. novembrini. Näituse pealkiri viitab kuraator Sten Ojavee teatel uuele algusele. Selle sai viimase sõja ajal ajutiselt kodutuks jäänud Tartu kunstimuuseum 1946. aastal oma uutes ruumides, varasemas elumajas Vallikraavi 14.
Näituse saateks on kirjutatud, et 1945. aasta märtsis kehtestasid Eesti NSV rahvakomissaride nõukogu ja kommunistliku partei keskkomitee kunstis ainsa lubatud suunana sotsialistliku realismi. Kunst pidi kasvatama rahvast nõukogulikus vaimus. Et kasvatada omakorda eesti kunstnikke, lisati Eestis toimuvate näituste programmi eeskujusid vene nõukogude kunstnikelt.
1940. aastate lõpus karmistus võitlus kodanlike igandite, estetismi, apoliitilisuse ja ideelageduse vastu. Õhkkond muutus hirmutavaks ja hüsteeriliseks, igaühele võidi esitada süüdistus kodanlikus natsionalismis, formalismis ja kosmopolitismis.
Väljapanek «Uus algus» keskendub Tartu kunstimuuseumi näitusteprogrammile aastail 1946–1950, lisatud on väljavõtteid arhiividokumentidest ja tollasest kunstikriitikast.
Näituse eesmärk on teadvustada Tartu kunstimuuseumi ajalugu ja näituse korraldamise tingimusi keerulisel sõjajärgsel perioodil, mil valitses pidev hirm ning iga kultuuritegelane võidi tembeldada rahva- ja riigivaenlaseks. Kunstimuuseumi näitusteprogrammi varal saab nähtavaks, kuidas võimu suurem tähelepanu näitustele hakkas mõjutama esitletava kunstiloomingu temaatikat.
Sarja «Tartmus 75!» esimene näitus «Kunsti võit» keskendus muuseumi asutamisele 1940. aastal ja esimestele töödele, millega pandi kunstikogule alus. Teise näituse «Pommitabamus» tähelepanu keskmes olid 1943. aasta koledused ja muuseumi ellujäämispüüdlused sõja ajal.