Robotid mängisid rahvastepalli

Marju Himma-Kadakas
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kanepi gümnaasiumi kaheksanda klassi poiss Alo Pullmann (keskel) oli see, kelle nupuvajutuse peale rahvastepallis võidu toonud robot tööle hakkas. Kõrval kaasa elamas meeskonnakaaslane Koit Krusberg. Meeskonna nimi oli Only fun.
Kanepi gümnaasiumi kaheksanda klassi poiss Alo Pullmann (keskel) oli see, kelle nupuvajutuse peale rahvastepallis võidu toonud robot tööle hakkas. Kõrval kaasa elamas meeskonnakaaslane Koit Krusberg. Meeskonna nimi oli Only fun. Foto: Sille Annuk

Palju on juttu olnud põrandaid pesevatest robotitest, mis tõotavad revolutsiooni puhastusteenuste äris. Palju üllatavam on aga näha kolmanda klassi poisse panemas kokku kruusa tassiva ja palli mängiva roboti. 


Juba kolmandat aastat kogunevad tehnikahuvilised lapsed Tartu Kivilinna gümnaasiumi, et programmeerida legoroboteid ning panna need omavahel mõõtu võtma.

Üleeile pusisid võistkonnad robotite kallal seni, kuni suutsid panna need läbima labürinti ning seejärel vastast palliga lööma nagu rahvastepallis.

Võitis viieliikmeline võistkond Only fun, kuhu kuulusid eri vanuses poisid Tartu ja Tartumaa koolidest. Võitjameeskonnas oli ka Veeriku kooli kolmanda klassi poiss Koit Krusberg, üks kahest kõige nooremast osalejast.

Nagu meeskonna nimigi ütleb, teevad poisid seda lõbu pärast, teatas Krusberg.

Ehitusmees või pesur

Poiss lisas, et põhimõtteliselt võib Lego NXT Mind-stormsi roboti panna kas või majapidamistöid tegema. Kaaslased kahtlesid, kas see robot just nõude pesemisel parim abimees oleks, aga mujal kodus ehk küll.

«Aga Rubiku kuubikut võiks teda kokku panema õpetada küll,» lisas võistkonnakaaslane, Miina Härma gümnaasiumi neljanda klassi poiss Karl Paul Parmakson.   

Teise ülesandena pidid meeskonnad programmeerima oma robotid ehitusmeesteks. Ülesandeks oli õpetada robotile, kuidas platvormilt kruusa maha lükata. Võistlus oli lihtne: võidab see, kelle robot lükkab kõige rohkem kruusa maha.

Parmakson arvas, et nii väikesest robotist poleks suurel ehitusel abi. Teised aga leidsid, et kui robot suuremaks ehitada, võiks see hakata inimese eest tööd tegema küll.

Lego Mindstorms võimaldab osadest kokku panna roboti ning programmeerida see mitmesuguseid ülesandeid täitma. Nii saab lisaks mängulistele ülesannetele anda robotile ka praktilisi kohustusi. Näiteks valvata kodu või koristada tuba. Üks robotikomplekt maksab umbes 4000 krooni.

Tartu Kivilinna gümnaasiumis on 16 Lego Mindstormi komplekti. Hendrikson ütles, et neist jääb väheks. Iga nädal programmeerivad lapsed robootikaringis legoroboteid mitmesuguseid ülesandeid täitma. Ja nii esimese klassi õppuritest abiturientideni.

Kivilinna gümnaasiumi robootikaõpetaja Sven Hendrik-son selgitas, et legorobotitest võib meisterdada tavalise iseseisvalt kõndiva mänguasja, aga võib teha ka midagi praktilisemat. Näiteks roboti, mis valvab korterit. Tuppa on paigaldatud liikumisandurid ning kui keegi toas liigub, teeb robot pildi ja saadab selle interneti vahendusel, kuhu tarvis.   

Koit Krusberg teatas, et ei näe paremat võimalust, kuidas koolivaheajal aega veeta. Krusberg soovitab kõigil, kel pole midagi teha, käia robootikavõistlusel. Neid põhikooli poisse ja tüdrukuid, kes oma koolivaheaja vabu päevi robotite programmeerimisega sisustasid, oli ainuüksi Tartus pea poolsada.

Võitis Only fun

Rahvastepalli võistluse pani kinni kõige nooremate osalejatega võistkond Only fun. Viieliikmelises võistkonnas olid peale Krusbergi ja Par-maksoni veel Tartu Tamme gümnaasiumi kolmanda klassi poiss Paul Erik Olli ning Kanepi gümnaasiumi kaheksandikud Koit Korela ja Alo Pullmann.

Tehnoloogiapäevad
• 25.-26. oktoobril Tartu Kivilinna gümnaasiumis, Tallinna reaalkoolis ja Pärnu ühisgümnaasiumis.
• Sellisel kujul korraldatakse tehnoloogiapäevi kolmandat aastat, sügisesel ja kevadisel koolivaheajal.
• Tehnoloogiapäevadega sarnaneb RoboMiku võistlus, kus kaheliikmelised võistkonnad peavad Lego NXT Mind-stormsi komplektidest programmeerima roboti, mis täidab etteantud ülesandeid. Mitmed RoboMikul inseneri- ja programmeerimispisiku saanud lapsed tulevad võistlema tehnoloogiapäevadele.
•  Lisainfo www.real.edu.ee/tehnoloogia. 

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles