Päevatoimetaja:
Henn Uuetoa
(+372) 7390300

Vahur Kalmre: ILS* ** ***

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Vahur Kalmre
Vahur Kalmre Foto: SCANPIX

Suure-Jaani rahvas teadis juba aastasadu tagasi, et ära usu ilma, ilm ajab puru silma. Nüüd on see selgeks tehtud ka Tartu rahvale.


ILS ehk täppismaandumissüsteem peaks kindlustama lennukite maandumise Tartus ka kehva ilmaga. Et lennureisid Tartusse pahatihti ära jäävad, on ILSist saanud ootuste ja lootuste garantii. Kui tuleb ILS...

ILS aga muudkui tuleb. Vähemalt nii on tartlastele lubatud ja lubatud. Ja jälle lubatud. Mis aga siiani tulemata, see on ILS.

Juunis 2009 öeldi, et ILS pidi esialgsete plaanide kohaselt saama paika hiljemalt oktoobriks. Seega oktoobriks 2009. Tallinna Lennujaama – mille allosa Tartu lennujaam on – juhatuse esimees Rein Loik ütles sama aasta detsembris kõikemõistvalt: ILSi soetamise viibimine on seotud kulutuste otstarbeka planeerimisega. Mis siis ikka, USUME.

Märtsis 2010 lubas Tallinna Lennujaama juhatuse liige Einari Bambus, et praeguste plaanide järgi saab ILS üles 31. augustiks. USUME.

Aprillis 2010 kirjutas Lennuliiklusteeninduse ASi nõukogu liige, reformierakondlasest riigikogu liige Silver Meikar: «Olulisim lendude ärajäämise põhjus on olnud ILSi puudumine, kuid ka siin on häid uudiseid. Nüüd võime peaaegu kindlalt väita, et enne halbade ilmade saabumist sügisel on maandumist abistav vahend Tartu lennujaama paigaldatud.» Mis siis ikka – USUME.

Juunis 2010 põhjendas Tartu lennujaama juhataja Margo Muda järjekordset ärajäänud lendu: abi oleks olnud ILSist, mille puudumise üle on Air Baltic varemgi kurtnud. Muda ütles siis, et varsti alustatakse töid ILSi ülespanekuks, süsteem peaks valmis saama 30. septembriks. Mees ütleb, mees teab – USUME.

Septembri lõpus 2010 ütles Margo Muda, et süsteem on üleval, kuid selleks, et piloodid ILSi abil maanduda saaksid, läheb veel pisut aega, sest ILS on vaja lõplikult häälestada ja nn lennunduspiiblisse kanda. Tallinna Lennujaama regionaalsete lennujaamade direktor Andres Taimla ütles selge sõnaga: kasutama saab ILSi hakata 21. oktoobril. Meest sõnast – USUME.

15. oktoobril kohtus Tartu linnavalitsus Air Balticu asepresidendiga, kes on kõige enam põhjendanud lendude ärajäämist ILSi puudumisega, ning siis lõppes jutt taas sellega, et 21. oktoobrist hakkab kõik laabuma. USUME.

20. oktoobril selgus aga ootamatult, et ei hakka laabuma ühtigi. ILS on, aga kasutada seda ei saa, sest väidetavalt pole Saksa firma esitanud kõiki pabereid, mida oleks vaja, et Eesti lennuamet saaks anda ILSi kasutamiseks loa.

Andres Taimla ütles koguni, et see sai selgeks umbes kümme päeva tagasi. Kui nüüd arvutada, siis tuleb välja, et Tallinna Lennujaama juhid teadsid ILSi järjekordsest edasilükkamisest juba siis, kui Tartu linnavalitsus andis Air Balticu esindajatele taas lubadusi ILSi käikuminemise kohta. 20. oktoobril enam Taimla uut kuupäeva ei julgenud öelda. USKUMISE LÕPP.

Sõnu on tehtud palju, tegu on ikka veel tegemata. Kodavere rahvas teadis juba sadu aastaid tagasi, et miis kärme lubama, aga mitte täitma. Mida peaks sellest kõigest arvama Tartu rahvas, kui see nüüd meilegi selgeks on tehtud.

Või ei peaks ikkagi jonni jätma ja muudkui küsima: kes vastutab selle eest, et usaldus Tartusse ja Tartust lendamise vastu on järjest kahanenud?

Tallinna Lennujaam ja selle juhatuse esimees Rein Loik? Tallinna Lennujaama regionaalsete lennujaamade direktor Andres Taimla? Tartu lennujaam? Tartu linnavalitsus, keda nagu nähtub, isegi enam ei informeerita? Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium ning minister Juhan Parts, kelle haldusalasse AS Tallinna Lennujaam kuulub?

Kas on veel kedagi, KEDA USKUDA?

*Instrument landing system ehk täppismaandumissüsteem
**Ilusate lubaduste süsteem
***Millegipärast tuleb meelde, kuidas enne eelmisi kohalikke valimisi Tartus kandideerinud poliitikud ühel debatil lausa kiskuma läksid: kes ikka tõi Tartusse rahvusvahelise lennuliikluse. Kõik tahtsid seda kuulsust natukenegi endale, kuid eriti kirglik oli tookord Isamaa ja Res Publica Liidu esindaja Margus Tsahkna, kes väitis, et just nemad oma majandusministeeriumiga olid tegelikult kõige kõvemad tegijad.

Tagasi üles