Tartu tahab viia linnaliinibussid üle biogaasile

Jaan Olmaru
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Praegu kasutavad mõned Tartu linnaliinibussid kütusena maagaasi.
Praegu kasutavad mõned Tartu linnaliinibussid kütusena maagaasi. Foto: Kristjan Teedema

Tartu linn plaanib 2017. aastaks viia kogu oma linnatranspordi biometaaniga sõitvatele bussidele, sest see on keskkonnasõbralik ning gaasi on võimalik toota kohalikust toorainest.

Eile pärastlõunal sõlmisid majandus- ja kommunikatsiooniministeerium, Tartu linn ja keskkonnainvesteeringute keskus (KIK) Tartu raekojas ühiste kavatsuste protokolli, et toetada biometaani kasutuselevõttu linnatranspordis.

«Tartu teeb ühistranspordi arendamisel kvalitatiivse hüppe,» ütles majandus- ja kommunikatsiooniminister Kristen Michal. «Projektiga on ühendatud keskkonnasäästlikkus, kodumaise kütuse kasutusele võtmine ja innovatsioon.»

Tartu linnapea Urmas Klaasi sõnul on Tartu astumas ühistranspordis innovaatilist sammu. "See arenguhüpe toob meile keskkonnasäästlikuma linnakeskkonna, vähendades õhusaastet ja müra ning pakkudes pikemas perspektiivis ka stabiilsemat kütuse hinda," lausus ta.

Tartu linn kavandab 2017. aastal algavaks veoperioodiks leida riigihankega koostööpartneri, kes pakuks teenust biometaaniga töötavate gaasibussidega. Hinnanguliselt kulub Tartus avalike liinide teenindamisel 65 gaasibussiga ligikaudu 2,4 miljonit kuupmeetrit biometaani või sama palju maagaasi aastas.

Praegu sõidab Tartu linnaliinidel viis bussi, mis kasutavad kütuseks maagaasi. Sebe Tartu osakonna linnaliikluse juht Üllar Kaljuste ütles, et linna plaan on teostatav, kuid selleks peab olema piisavalt biogaasi tootjaid.

«Kui linn on sellist lepingut sõlmimas, siis järelikult on nad kõik käigud ette näinud ja järelikult on see plaan reaalne,» lausus Kaljuste. Ta tuletas meelde, et juba maakonnaliinide hanke tingimustes oli aasta tagasi nõue, et gaasibussid peavad olema suutelised sõitma ka biometaaniga.

Linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak selgitas, et seni pole biogaasi linnaliinibussides kasutatud. «Eestis pole praegu biogaasi pakkumist, sest pole väljundit. Kui tekib väljund, hakatakse ka tootma,» lausu ta. Haak andis mõista, et järgmise sammuna sõlmitakse heade kavatsuste leping ka võimalike tootjatega.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium on ette valmistanud määruse biometaani tarbimise toetamiseks transpordisektoris. Määruses on toodud tingimused, mille alusel on kohalikel omavalitsustel ja riigiasutustel võimalik saada KIKist toetust biometaani laiemaks kasutuselevõtuks. Toetuse saamise eeldus on nõuda transpordihankes teenuse pakkumist kas täielikult või osaliselt biometaaniga sõitvate sõidukitega.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles