Septembri algusest hakkab Tartu bussides tööle elektrooniline piletisüsteem, juba 20. augustil algab piletite müük ja ka pensionäridele kaartide tasuta jagamine.
Uued bussikaardid jõudsid Tartusse
«Me oleme täiesti graafikus, et 1. septembrist see asi saaks käivituda,» kinnitas Tartu linnamajanduse osakonna juhtaja Rein Haak eile. «Keegi meie seltskonnast ei taha mürki võtta selle peale, et ühtegi tõrget ei teki, suurte süsteemide käivitamisel neid ikka on, aga meil on üleminekuaeg seitse kuud.»
Nõnda on augusti 20. kuupäev eeskätt tähtis neile bussisõitjatele, kes tahavad esimeste seas uuendustega tutvust teha. Nimelt saab kuni detsembri lõpuni osta ka senist tüüpi paberpileteid selle hinnaga, nagu need praegu on. Neli kuud toimivad mõlemad süsteemid kõrvuti, siis lõpeb paberpiletite müük, aga etteostetud piletid kehtivad veel kolm kuud ehk märtsi viimase päevani.
«Selle aja jooksul saavad kõik nurgad maha lihvitud, selles oleme kindlad,» ütles Haak.
Kaart ja märgis
Elektrooniline piletisüsteem võimaldab tarvitada mitmesuguseid infokandjaid. Tartu bussikaardi kõrval tuleb müügile ka märgis, mille saab kleepida näiteks mobiiltelefoni külge. Tingimata ei pea seega soetama plastkaarti.
Kaardid ja kleebismärgised lähevad müüki R-kioskitesse, poekettidesse ja kaubanduskeskustesse 20. augustil.
Tasuta kaartide jagamine 65-aastastele ja vanematele Tartu linna kodanikele algab samal kuupäeval kaubamaja kolmandal korrusel Apollo raamatupoe kõrval ja kestab seal septembri lõpuni. 1. oktoobrist saavad pensionärid tasuta kaarte Tartu infokeskusest raekojas.
Pensionäridel on valida, kas märgis või kaart. Tasuta on esimene märgis või kaart. Edaspidi tuleb neid osta tavahinnaga, mis on kaks eurot.
Praeguseks on linn kokku leppinud ka selle, et algab bussikaartide ristkasutus. See tähendab, et 1. septembrist saab Tartu bussikaarte kasutada Tallinna ühistranspordis, aga ka Tartu maakonnaliinide Gobusi bussides ning mujal, kus on käibel ühiskaart.
Õpilastele kehtivad sõiduõiguse tõendamiseks õpilaspiletid, sobivad mitmesugused ISIC-kaardid.
Niisamuti sobivad maakonnaliinide või Tallinna kaardid Tartu bussides sõitmiseks.
Kel tasuta sõitu ette nähtud pole, on sõiduõiguse saamiseks kaks võimalust. Kas osta perioodipilet, näiteks kümne või kolmekümne päeva pilet – seejuures võib samal kaardil olla nii Tallinna kui Tartu 30 päeva pilet. Võib laadida ka raha, sel juhul arvutab süsteem Tartu bussides piletihinna välja sõidukordade järgi.
Tartu ühistranspordi kvaliteedijuht Kairi Kuusik selgitas, et kui inimesel on Tallinna rohelisele kaardile raha peale laetud, saavad nad sellega Tartus kohe septembri algusest sõitma hakata, mingeid ettevalmistusi ei ole vaja teha. Kui soov on saada perioodikaarti, siis see tuleb ikkagi eraldi osta.
Juba isikustatud ühiskaarti Tartus tarvitamiseks uuesti isikustama ei pea. Piletimüük ja info haldamine käib niikuinii Ridango süsteemis.
Kehtiva hinnakirja järgi maksab Tartu elektrooniline üksikpilet 83 senti. Kui tunni jooksul alustada veel sõite, arvab süsteem uuel tuvastamisel maha tunnipileti hinna 96 senti. Süsteem on võimeline sõidukordade hulga järgi arvutama kliendile soodsaima pileti.
«Ühes päevas ei lähe sõitmine maksma rohkem kui 2,11 eurot, kuid hiljem on plaanis lisada kümne ja kolmekümne päeva pilet. Siis ei ole vaja muud teha kui kaardile raha laadida,» sõnas Haak.
Sõit tuleb tuvastada
Bussikaardi kasutajatel tuleb sõit registreerida. Tartu seade on samasugune kui Tallinna ühistranspordi validaator, kuid Tartus on selle nimeks tuvasti ja tegevus tuvastamine.
Praeguseks on lõpetatud kaablite ja eelseadmete paigaldamine bussidesse, lõplik tuvastite ja bussijuhi seadmete paigaldus toimub augustikuu viimasel nädalal.
Rein Haak juhtis tähelepanu, et bussisõidu õigust ei anna bussikaardile raha laadimine või perioodipileti ostmine. Sõiduõiguse annab sõidu registreerimine. Selleks tuleb kaart või märgis tuvastile lähendada, et see sõidu registreerida saaks.
Sõidu peavad registreerima ka need, kellel on tasuta sõidu õigus, näiteks vanaduspensionärid. Erandiks on need sõitjad, kellele tasuta sõidu õigus on antud seadusega.
Haak selgitas, et eesmärk on pakkuda kõigile paremat ühistransporditeenust, aga selleks peab linn saama ülevaate, kui palju teenust vajatakse. Registreerimisega saab sellest ülevaate.
Haak kinnitas, et seejuures ei hakka linn koguma infot selle kohta, kes millal ja kuhu sõidab. Kogutav info ei ole isikustatud.
Hinnatundlik inimene, kes bussiga sõidab võrdlemisi harva, ei peaks kohe plastkaardile üle kolima. Kõige soodsam on üksikuid sõite endiselt teha kümnese piletikomplektiga, mille hind on 6.39. Seda saab osta detsembri lõpuni ja kasutada märtsi lõpuni. Kuid tuleb tähele panna, et kasutamata pileteid linn tagasi ei osta. Üleminekuaeg on ikkagi sedavõrd pikk, põhjendas Haak.
KAS TEATE?
Tähtsad kuupäevad
* 20. augustil tulevad uued bussikaardid müüki.
* 1. septembril hakkab uus bussipiletisüsteem tööle.
* 1. septembrist 31. detsembrini kehtivad uus ja vana süsteem kõrvuti, saab osta ka seniseid pileteid.
* 1. jaanuarist 31. märtsini 2016 saab vanu pileteid kasutada, kuid mitte enam osta.
* 1. aprillist jääb kasutusele vaid uus, elektrooniline süsteem.