Loe, kuidas põhjendavad juhtimisõiguseta roolikeerajad oma tegu

Helen Mihelson
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Maanteeameti liiklusohutuskampaania «Kui juhid, siis juhi» kestab 9. aprillini.
Maanteeameti liiklusohutuskampaania «Kui juhid, siis juhi» kestab 9. aprillini. Foto: PantherMedia / Scanpix

Tänavu on politsei Eestis ligi 3450 korral kõrvaldanud sõiduki juhtimiselt inimese, kel pole selleks luba. Lisaks on alustatud 395 kriminaalmenetlust autojuhtide suhtes, kes on aasta vältel korduvalt juhtimisõiguseta rooli istunud.

Aasta alguses kehtima hakanud seadusmuudatus näeb ette, et süstemaatiline auto juhtimine inimese poolt, kes juhtimiseks õigust ei oma, päädib vastutusega kriminaalkorras. Tänavu on Eestis alustatud 395 kriminaalmenetlust nende roolikeerajate suhtes, kes juhtimisõigust omamata vähem kui aasta vältel ning vähemalt kolmel korral selliselt rikkumiselt tabati.

Karistus korduvrikkumise eest võib ulatuda rahatrahvist kuni aastase vangistuseni. Pealekauba kaalutakse süsteemsete rikkujate puhul ka sõiduki konfiskeerimist, edastas Lõuna prefektuuri pressiesindaja.

Lõuna prefektuuri patrulli- ja liiklusjärelevalvetalituse juht Alvar Pähkel ütles, et juhtimisõiguseta ehk kogenematud juhid on iseenesestki suureks ohuks endale ja kaasliiklejatele. «Paraku näeme, et juhiloa puudumise kõrval on probleeme teisigi. Nii on Lõuna-Eestis iga kümnes korduvalt politseile juhtumisõiguseta sõidu eest vahele jäänud roolikeeraja muuhulgas ka alkoholi tarvitanud,» kirjeldas ta.

Lõuna-Eestis avastatud mootorsõiduki juhtimine inimese poolt, kel puudub juhtimisõigus (20.07 seisuga) Allikas: Lõuna prefektuur.
Lõuna-Eestis avastatud mootorsõiduki juhtimine inimese poolt, kel puudub juhtimisõigus (20.07 seisuga) Allikas: Lõuna prefektuur. Foto: PPA

«Räägime riskide kogumist, sest juhiistmele on sättinud end inimene, kel puuduvad oskused, teadmised ning aja- ja kohataju sõiduki ohutuks juhtimiseks,» selgitas Pähkel. Nende autojuhtide puhul, kelle juhtimisõigus on peatatud või ära võetud, tuleb mõista, et seda on tehtud põhjusega. Järelikult on selle juhi liikluskäitumine varasemate rikkumiste vaates andnud piisavalt põhjust pidada teda liiklusohtlikuks. Lisakaristusena juhtimisõiguse peatamise eesmärgiks ongi ohtlik juht liiklusest isoleerida.

Autojuhtide selgitusi:

«Sõitsin ma seepärast, et sõbral oli vaja traumapunktis käia, tal oli puusaga mingi häda, aga sõbra isa oli veel rohkem purjus kui mina, seepärast sõitsin mina, kuigi olin ka alkoholi tarvitanud ja mul pole kunagi juhilube olnudki.» (23-aastane mees)

«Tahtsin klubist koju sõita. Ma ei oska öelda, miks ma otsustasin sõita purjus peaga ning juhiloata, tol momendil ma ei mõelnud sellest üldse. Juhtimisõigus minul puudub ja seda ei ole mul kunagi ka olnud.» (27-aastane mees)

«Kuna mul on kaheaastane laps, kes vajas toitu, pidin minema poodi. Juhtimisõigust mul ei ole kunagi olnud. Juhilubasid ei ole mul, kuna ei ole neid lihtsalt jõudnud teha. Olen varem ka politseile lubadeta sõitmisega vahele jäänud, kõik need korrad olen sõitnud oma lapse pärast – olen talle toonud süüa ning apteegist rohtu.» (25-aastane mees)

«Olin alkoholi tarvitanud ja sõitsime otsima sõbra suvilat, kus pidi viina olema. Pimedas ei leidnud me seda kohta üles. Mingil momendil tuli politseiauto ja andis peatumismärguande. Tagumisel istmel olnud mees ütles mulle: «Anna gaasi!» Ma tegingi seda. Sain varsti aru, et sellel põgenemisel pole mõtet. Vähendasin kiirust ja peatasin masina, hüppasin välja ning jooksin metsa. Seal kukkusin vette ja sain märjaks. Mul hakkas varsti külm,  tulin metsast välja ja läksin politsei juurde. Juhilube ei ole mulle kunagi väljastatud.» (23-aastane mees)

«Kuna minule pidid tulema külla külalised ning plaanis oli ka alkoholi tarvitada, siis kartsin ma, et keegi purjus külalistest võib minu auto võtta ja sellega sõitma minna või siis sõidetakse see lihtsalt katki. Selleks, et seda kõike ennetada, otsustasin ma selle auto viia enda elukaaslase töökohta. Istusin sõiduki juhikohale ning hakkasin kodust naise töökoha juurde sõitma, sain sõita umbes paar kilomeetrit kui politsei mind kinni pidas. Juhtimisõigust mul ei ole. Kunagi väga ammu mul oli juhtimisõigus, aga need kadusid mul ära ning ma ei ole neid uuendanud.» (45-aastane mees)

«Aga mul on olemas traktoristi load. Autokoolis käinud ei ole.» (55-aastane mees)

«Tean, et juhtimisõiguseta ei tohi autot juhtida, kuid olen seda ikkagi teinud. Ei oskagi oma tegu põhjendada. Lihtsalt, kui olen tahtnud sõitma minna, olen seda ka teinud.» (23-aastane mees)

«Autokool on mul läbitud ja ka ARKi eksam on tehtud, kuid juhilube mulle väljastada ei saa, kuna mul on liiklusalaseid väärteorikkumisi ees. Juhilubade kättesaamiseks ei tohi liiklusalaseid rikkumisi olla 1,5 aastat, kuid mina jään ikka selle aja jooksul lubadeta sõiduki juhtimise pärast vahele.» (28-aastane mees)

«Enne sõiduki juhtima asumist ja politsei poolt kinnipidamist olin tarvitanud päeva jooksul stabiilselt pipraviina, sest mul oli külmetus. Sõidukit asusin juhtima seetõttu, et oli vaja kassipoeg ära tuua sõbranna juurest.» (42-aastane mees)

«Ma ei saa aru, miks mind veel karistatakse. Ma olen juba lubadeta sõidu eest karistuse kandnud, istusin aresti. Sellel suvisel korral viisin lastele autoga kartuleid ja jäin vahele.» (41-aastane mees)

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles