Klaaspärlimängu avab vaikne palve

Raimu Hanson
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pärnust Tartusse juulis 2008 üle kolinud Klaaspärlimäng korraldas avakontserdi Jaani kirikus. Avasõnavõtuga esines festivali kunstiline juht Peeter Vähi, tema selja taga ootas esinemisjärge ansambel Villancico Rootsist.
Pärnust Tartusse juulis 2008 üle kolinud Klaaspärlimäng korraldas avakontserdi Jaani kirikus. Avasõnavõtuga esines festivali kunstiline juht Peeter Vähi, tema selja taga ootas esinemisjärge ansambel Villancico Rootsist. Foto: Priit Mürk / Tartu Postimees

Kontsert «Vaikne palve» juhatab neljapäeva õhtul Tartu Jaani kirikus sisse Klaaspärlimängu festivali, mis toob kuulajate ette erilaadses stiilis teoseid eksperimentaalsest nüüdismuusikast süvaklassikani. Festivali algus ulatub aastasse 1995.

20 aasta jooksul on muutunud festivali nimi, korraldamine on läinud riiklikelt struktuuridelt erakätesse. Kui 13 järjestikusel suvel Pärnus kõlanud muusikapidu tuli juulis 2008 Tartusse, andis selle kunstiline juht helilooja Peeter Vähi intervjuu Tartu Postimehele. «Igatahes oma suunitluse ja esteetika poolest võiks Klaaspärlimäng sobida ülikoolilinna Tartusse paremini kui Pärnusse,» ütles ta.

20 aastaga on festival pakkunud muusikasõpradele head ja paremat. Ja nii on tänavugi.

Avakontserdil neljapäeval kell 19 Jaani kirikus esineb Andres Mustoneni kunstilisel juhtimisel tegutsev Klaaspärlimäng Sinfonietta koos prantsuse saksofonisti Clément Himbert´iga. Muu hulgas on kavas Pärt Uusbergi helitöö esiettekanne, aga ka Peeter Vähi ühe tudengiaegse viieminutilise topeltfuuga uue seade esimene esitamine.

Esimene kontsert

Esimene kontsert on nime saanud Gija Kantšeli teoselt «Vaikne palve», mis on ka kavas. See on loodud aastal 2007 tšellist Mstislav Rostropovitši 80. ja viiuldaja Gidon Kremeri 60. sünnipäevaks, nagu on lugeda festivali veebilehest. Rostropovitš suri varsti pärast oma juubeli tähistamist ning seetõttu pealkirjastas helilooja oma vastvalminud teose just nõnda − «Vaikne palve».

Klaaspärlimäng Sinfonietta esineb Jaani kirikus ka reede õhtul, kuid nii, et muusikuid ja lauljaid on kuulajate ees rohkem. Nimelt on kavas «Topelt-kontsert», kus oma osa annavad segakoor Kamēr (Läti), kammerkoor Collegium Musicale ja viiuldaja Mari-Liis Uibo.

Õige varsti pärast kontserdi lõppu Jaani kirikus reedel hakkab toomkiriku varemetes kõlama Mingo Rajandi uhiuus teos, kolmeosaline «Mikrokosmos», mis on valminud festivali Klaaspärlimäng tellimusel. Esitab Avarus Ensemble, kus kontrabassi mängib autor ja laulab Kadri Voorand.

«Minu muusika Ilmar Laabani tekstidele kogust «Mikrokosmos» on omamoodi mantra või palve, algpõhjuste otsimine, teada tahtmine, kuid ammendavatest vastustest hoidumine,» märgib Mingo Rajandi festivali veebilehes. «Kui ma pigistan sõrmed hästi kõvasti silmadele, hakkan nägema kosmost, langema ja tõusma läbi pimeduse, lendama kiirgavate tähtede vahel.»

Sümforeiv varemetes

Laupäeva hilisõhtu toomkiriku varemetes paistab kujunevat samuti erilaadseks: üritusel «Sümforeiv kaerajaaniga» segab Kuubalt pärit DJ Nrike kokku klassikat, eesti rahvamuusikat ja klubirütme.

Ühtekokku annavad Klaaspärlimängu kavas muusikud kümnest riigist kuue päeva jooksul 11 kontserti. Need on kavas alates 9. juulist igal järgneval õhtul Jaani kirikus ning 10. ja 11. juulil ka toomkiriku varemetes. Nimekaimaid külalisi tuleb Hollandist – Philips Symfonie Orkest, mida dirigeerib Neeme Järvi – ja paneb 14. juuli õhtul Jaani kirikus Igor Stravinski ja Gustav Mahleri teostega punkti kogu festivalile.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles