Homme varahommikul tõstab Lätist spetsiaalselt üheks tõsteks kohale toodud hiigelkraana paika raudteeviadukti, mille alt läheb tulevikus läbi Ülenurme-Tõrvandi tee.
Tartumaal tõstab kraanahiiglane öösel paika 300-tonnise silla
Täna õhtul pannakse Ülenurme ja Tõrvandi tulevase maantee kohal raudteeliiklus kinni ja rööpad lõigatakse läbi. Raudteetammist jääb kopaga kaevamise järel suur auk järele.
Kogu õhtu ja öö kestavad ettevalmistustööd ning varavalges pingutab Liebherri kraana oma trosse. Ligi 300-tonnine terasega armeeritud betoonist sild, mis peab tulevikus kandma kõiki mööduvaid ronge, asetatakse oma kohale.
Liiklus alt läbi
Kui seni kulges maantee Ülenurmelt Tõrvandisse üle raudtee, siis nüüd viiakse see raudtee alla, selgitas Tartu läänepoolse ümbersõidu viiendat ehitusala rajava Nordeconi projektijuht Martin Paabo. Tulevane maantee ja kergliiklustee ehitatakse varavalges paika saava viadukti alla.
Suureks tõsteks sõidutas firma Arsava kohale oma suurima Liebherri kraana, mille tõstevõime on kuni 750 tonni ning tõstekõrgus kuni 150 meetrit. Paabo sõnutsi on kraana Baltimaades tõstnud ka märksa suuremaid raskusi kui kõnealune sild.
Kohale sõitis kaheksateljeline kraana omal jõul. Mastid, trossid, lisaraskused ja kinnitusvahendid jõudsid Tartumaale viimaste nädalate vältel arvukate veoautode koormana. Kohale saabus teinegi võimas kraana, mille ülesanne oli kraanahiiglane kokku panna ning hiljem lahti võtta.
Maanteeameti Lõuna regiooni ehitusvaldkonna juht Janar Taal: «Kogu töö peab saama tehtud 36 tunniga ehk neljapäeval tuleb raudteeliiklus uuesti avada.»
Ehkki kraanat hakati vaikselt püstitama juba paar nädalat tagasi ning selle uuesti lahti võtmine vältab umbes nädala, läks seda vaja kõigest pooleks tunniks. Nii kaua kestis tõste silla ehitamise kohast paarikümne meetri kaugusele oma õigele kohale. Kui palju sellise kraana rentimine firmale maksma läheb, ei soostunud Paabo täpsustama.
Maanteeameti Lõuna regiooni ehitusvaldkonna juhi Janar Taali kinnitusel on raudteeviadukt neli meetrit lai ning selle peale tuleb üks rööpapaar. Kohe pärast silla paikasaamist asuti sellele rööpaid kinnitama. «Kogu töö peab saama tehtud 36 tunniga ehk neljapäeval tuleb raudteeliiklus uuesti avada,» ütles Taal.
Tartu läänepoolse ümbersõidu viies etapp peab valmis saama novembriks. Tööd on graafikus, kinnitas Paabo. Ta lisas, et ehkki autojuhid seda veel ei näe, on suurem osa ehitustöödest juba tehtud.
Rongisõitjad bussiga
Et ehitustööde tõttu on rongiliiklus kuni 36 tundi suletud, asendab riigi rongiettevõte Elron 8. juulil Tartu-Reola lõigul kõik reisirongid bussidega. Muudatus puudutab sõitjate teenindamist üksnes Tartu-Koidula-Piusa liinil.
Elroni kommunikatsiooni- ja turundusjuhi Mai Vahtriku sõnul kehtib asendusbussides rongipilet, mida on võimalik osta ka bussist. Käsipagasit on võimalik paigutada bussi lae all asuvasse riiulisse, istme alla või hoida süles. Vahtrik lisas, et busside pagasiruumid on piiratud mahutavusega ning jalgrattaid saab bussi võtta üksnes juhul, kui neile jätkub ruumi ning need on lahti võetud ja pakitud.
Põlvamaa rongisõitjatele mõeldud bussiliin nr 62 (tavapärane väljumine Oravalt 19.03) ootab 8. juulil Orava raudteejaamas ära rongilt saabujad ning väljub kell 19.20.