Tartu bussigraafikud ei arvesta tegelikke liiklusolusid, soosivad graafikust mahajäämist ja see jätab bussijuhid vajalike puhkepausideta, leiavad 89 GoBusi bussijuhti ametiühingu vahendatud ühispöördumises.
Bussijuhid: sõiduplaan soosib hilinemist
«Ei ole bussijuhid rahul, ei ole ka sõitjad rahul liinigraafikuga,» ütles üks pöördumisele alla kirjutanud juhtidest Heino Punga. Ta rääkis, et mõne liini sõiduplaan on nii kiireks tehtud, et buss jääb viis minutit ajast maha. Sõitjate meelepaha saab aga tunda bussijuht.
Punga sõnul pistab sõiduplaanidesse programmeeritud mahajäämus nahka bussijuhtide puhkepausid lõpp-peatustes. «Kui puhkamiseks jääb viis minutit, on see sisuliselt ettevalmistusaeg uuele ringile minekuks,» ütles ta.
Tartu bussijuhtide tööpäevad on 8–9, aga vahel ka 12 tundi pikad.
Mure talve pärast
Nüüd siis vahendas ametiühing bussijuhtide ühispöördumises üleskutse, et Tartu ühistranspordi korraldajad kohtuksid bussijuhtidega probleemi lahendamiseks.
Et sõidugraafikuid koostades arvestataks reaalseid liiklusolusid, tagataks ohutu liiklus ja busside graafikus püsimine. Lisaks nõuavad bussijuhid lõpp-peatustes puhkepause ning võimalust kasutada tualetti ja pesta käsi.
Transpordi ametiühingu Lõuna-Eesti koordinaator Aare Kübarsepp ütles, et graafikute probleem on aastaid üleval olnud, aga bussijuhtide esindajatega selle lahendamiseks miskipärast nõu ei peeta. Sügisest rakendunud sõiduplaani häda on tema sõnul, et see ei arvesta piisavalt liiklustiheduse muutumist eri kellaaegadel.
Nagu Kübarsepp ütles ja Pungagi kinnitas, on suur mure, et talvistes sõiduoludes ei suuda mõne liini bussid üldse graafikus püsida.
Võib-olla tõesti
Tartu linnavalitsuse ühistranspordi spetsialist Madis Oona ütles, et kindlasti leidub hetki, kus bussid jäävad graafikust maha, see võib tulla ettearvamatust liiklusest. Ta möönis, et praegune graafik tõesti ei arvesta tipptundidega, eriti Kalda teel on hommikuti liiklemine raskendatud ja peatusteski on palju rahvast bussi või sealt maha liikumas.
Oona kinnitas aga, et liinid sõideti sõiduplaane koostades läbi ja need said universaalsed, peaksid sobima ka talvel.
Oona on enda sõnul saanud palju signaale ka hoopis selle kohta, et bussid sõidavad graafikust ette, isegi kuni kuus minutit. Ta ütles, et kindlasti võib bussijuhtide ettepanekud ära kuulata, aga lisas, et iseasi, mis nendega teha.
«Kui üks sõidab graafikust ette, teine ei suuda graafikus püsida, kumma järgi peame tegema?» küsis ta. Kuulatud on tema sõnul juhte ka seni, enamasti liiguvad ettepanekud GoBusi juhtkonna kaudu.